Acesta e unul din cele mai frumoase BMW-uri clasice din Moldova şi e într-o stare impecabilă

Acum 2 ani, 10 luni - 14 Iunie 2021, Piata Auto
Acesta e unul din cele mai frumoase BMW-uri clasice din Moldova şi e într-o stare impecabilă
Atunci când vezi pentru prima dată acest BMW E9, într-o stare atât de impecabilă, te minunezi că el aparţine unui moldovean.

Dar asta e anume una din acele maşini clasice, păstrate frumos încă de primii săi proprietari occidentali, apoi ochită de un moldovean, cumpărată şi importată în Moldova ca automobil de epocă, cu valoare istorică, datorită acelei legi care permite importul facilitat al unor asemenea maşini cu o taxă fixă între 20 mii şi 40 mii lei, în funcţie de vârstă.

Maşina asta a putut fi văzută de curând în cadrul unei expoziţii mici, dar frumoase, din incinta unui nou magazin de pe strada Petricani, de acolo unde a început şi ediţia din acest an a Distinguished Gentleman’s Ride. Anume acolo am văzut-o pe viu pentru prima dată şi noi. Şi anume acolo ne-am zis că într-o zi, vom ajunge să facem şi un reportaj detailat cu toată istoria ei. Azi, însă, vorbim despre o scurtă prefaţare şi prezentare a acestei maşini, datorită unor poze fascinante cu ea, publicate de curând şi pe pagina de Facebook a clubului de pasionaţi de BMW-uri clasice din Moldova.

Aşadar, e un BMW din generaţia E9, generaţie care s-a produs între anii 1968 şi 1975. E9 e un nume de cod, fireşte, iar denumirea civilă a maşinilor reproducea motorizările lor. Prima ipostază lansată a fost 2800 CS, un Coupe derivat din predecesorul acestor modele 2000 CS, care aveau motoare pe 4 cilindri. Proaspătul 2800 CS fusese alungit în ampatament tocmai pentru a putea adopta noul motor BMW cu 6 cilindri în linie, cu numele de cod M30, folosit şi la sedanurile E3. Motorul dezvolta 170 CP, iar maşina era deja destul de agilă, datorită unei greutăţi proprii nu foarte mari, de puţin peste 1,400 kg.

Asta a plăcut fanilor, aşa că BMW a decis în curând să sporească miza. În 1971 s-a lansat 3.0 CS, apoi şi 3.0 CSi. Ambele aveau un nou motor de 3.0 litri, cu 6 cilindri în linie, unul din ele fiind cu carburator şi dezvoltând 180 CP, iar celălalt având injecţie Bosch D-Jetronic şi livrând 200 CP!

De aici a urmat şi ideea lansării unui model uşurat şi sportiv, construit pentru a putea omologa o ediţie de curse pentru BMW — 3.0 CSL. Acesta a devenit legenda supremă a acestei generaţii, poreclită şi Batmobil din cauza unui spoiler uriaş pe portbagaj şi a unui aspect foarte agresiv. În istorie s-au produs doar 1,265 exemplare 3.0 CSL! Noi, cei de la PiataAuto.md, am avut ocazia unică de testa un asemenea exemplar BMW 3.0 CSL în Germania, care aparţinea uzinei BMW! Da, avem în arhiva noastră un test drive cu BMW 3.0 CSL!

Ei bine, dar în 1973 a venit marea criză a petrolului şi brusc clienţii din întreaga lume au început a căuta maşini cu motoare mai mici şi mai econome. Aşa că BMW a decis să preia un motor de 4 cilindri, de 2.5 litri şi 150 CP, de pe sedanul 2500 şi să-l pună pe coupe-ul E9, creând astfel versiunea 2.5 CS. Era un fel de versiune de downsizing, de compromis, dar, paradoxal, ea s-a produs în numai 874 de exemplare până la sfârşitul carierei lui BMW E9 din 1975. Doar 874 asemenea maşini, produse în toată istoria!

Şi acum, maşina din Moldova e tocmai un asemenea BMW 2.5 CS, adică e una din acele 874 produse vreodată în toată istoria! E fabricată şi ea în 1975, cu anul modelului 1976. Şi mai ales, e într-o stare pur şi simplu excepţională, de muzeu, sau de Concorso cum ar spune colecţionarii.

Povestea ei exactă în mâinile proprietarului moldovean e deocamdată o enigmă, dar ne dorim s-o aflăm şi să revenim în perioada următoare cu un reportaj complet, cu detalii aflate direct de la fanul BMW din Moldova care a făcut efortul de a o găsi, o importa şi de a-i asigura condiţia magnifică în care se află azi acest BMW din Moldova!

Support Ukraine