Acesta e probabil singurul BMW importat în Moldova pe vremea URSS, iar acum urmează a fi restaurat

Acum 3 ani, 4 luni - 4 August 2021, Piata Auto
Acesta e probabil singurul BMW importat în Moldova pe vremea URSS, iar acum urmează a fi restaurat
Pe vremea URSS, să imporţi un automobil al unei mărci occidentale în Moldova era ceva de neconceput.

Maxim la ce puteai visa era o Volga şi doar prin anumite excepţii şi parteneriate de prietenii între popoare se mai aduceau exemplare numărare de Wartburg, Trabant sau Skoda. Şi totuşi, unii oameni foarte privilegiaţi prin acea vreme, reuşeau să meargă şi mai departe cu excepţiile. Aşa a ajuns acest BMW 2002 să fie importat în Moldova în anul 1990!

Deşi pare neverosimil, documentul ei iniţial de înmatriculare certifică această istorie excepţională. A fost înmatriculată în baza unei legitimaţii, a unei adeverinţe speciale, de fapt, emise de serviciul vamal, cu numărul 3980 din data de 2 octombrie 1990! E un BMW 2002, în caroserie E10, fabricat în 1975, iar după 31 de ani de aflare în Moldova, acest BMW va avea parte de un proces de restaurare, pentru a fi readus la o stare admirabilă! Noi am reuşit să discutăm cu proprietarul său, graţie deschiderii lui şi a ajutorului celor de la BMW Classic Moldova (mulţumim, Vova Rusacov!).

Proprietarului actual îi spune Pavel Alexa şi e un tânăr de doar 25 de ani, care munceşte ca sudor cu argon. E pasionat de maşini frumoase de multă vreme, şi a avut mai multe modele interesante în ultimii ani, toate cumpărate la mâna a doua, la preţuri decente. Nu e fan neapărat de BMW, ci de modele reuşite şi bune, cum spune chiar ei. Îi place foarte mult Mercedes-Benz în caroserie W115, spre exemplu, iar de la BMW are 3 modele care îi sunt apropiate inimii — E10, cel pe care l-a ochit acum, E9 şi E24.

A cumpărat acest BMW 2002 cu un an şi jumătate în urmă, din Nisporeni. L-a găsit acolo la sugestia unor prieteni, care-l observaseră şi-i spuseseră că un exemplar incredibil de E10 se vinde acolo unde te-ai fi aşteptat cel mai puţin. A mers în Nisporeni, la proprietar, a purtat o lungă discuţie cu el, întrucât acel om deja primise o arvună de la cineva, şi într-un final a oferit un preţ mai mare, de 1,350 euro, şi a cumpărat-o. Da, bijuteria asta a costat 1,350 euro, dar era clar că în starea ei va mai necesita multe investiţii şi muncă.

Acolo i-a şi aflat istoria. Un om foarte influent la acea vreme sovietică a importat-o, iar la ceva timp distanţă i-a vândut-o unui prieten foarte apropiat, acelaşi om care a păstrat-o până acum un an şi jumătate. În primii ani din Moldova, maşina a avut o istorie tumultoasă, odată prietenul său fugind şi de poliţie cu ea, şi lovind-o un pic în faţă. După acel eveniment, cei doi n-au putut găsi molding-uri noi pentru maşină, aşa că le-au lipit de caroserie cu chit, vopsind în întregime maşina. E curios şi faptul că maşina a ieşit din uzină albă, dar în Germana fusese deja revopsită în albastru, iar ulterior în Moldova încă o dată în albastru. În 1994 i-au fost schimbate şi plăcuţele de înmatriculare din cele de tip sovietic în cele de tip nou, ale Republicii Moldova.

Mai apoi, până acum 1.5 ani, maşina a stat nemişcată în garajul proprietarului din Nisporeni. Asta a lăsat urme de rugină pe caroserie, mai ales în locurile unde fusese chituită sau mai expusă. Când a cumpărat maşina, n-a riscat să pornească motorul după 20 de ani, pentru că inevitabil inelele de etanşare în cilindri şi garniturile trebuiau să fie uscate şi nefuncţionale.

Aşa că în garajul său, deja, a desfăcut motorul de 2.0 litri de sub capota acestei maşini, cu numele de cod M10B20 şi cu o construcţie de 4 cilindri în linie. A rămas fascinat de starea impecabilă a propulsorului, acesta aproape că nu avea urme de uzură şi în interior a găsit uleiul de 20 de ani în urmă, fără vreo scurgere. A cumpărat inele, garnituri, iar în curând îl va asambla înapoi, iar odată cu asta va începe oficial procesul de restaurare. În ultimele 18 luni a tot adunat piese pentru maşina sa, inclusiv din cele de caroserie care vor trebui înlocuite din cauza ruginii.

Apropo, cutia de viteze e una automată la acest BMW, cu 3 trepte. Cutia pare a fi şi ea în stare foarte bună, iar podeaua habitaclului n-a fost străpunsă de rugină. Iar Pavel, fiind un sudor, înţelege în perspectiva acestei caroserii de a fi restaurată. La vârsta lui de 25 de ani, spune nu are posibilităţi financiare de a o restaura chiar la o condiţie ideală şi autentică — spre exemplu nu poate să-şi permită un buget de 4,000 euro doar pentru scaunele originale Recaro, pe care le-ar vrea în automobil, dar va face o restaurare cu suflet şi pasiune, ca maşina finală să arate cât mai aproape de original şi ca să-i aducă o satisfacţie morală, de suflet. N-o face pentru revânzare, o face pentru ca s-o păstreze pentru el şi s-o savureze mulţi ani înainte.

Ştie că va fi mult de muncă la ea, serile în garaj, uneori cu aparatul de sudat în mână, alteori cu cheia sau cu alte instrumente potrivite. Dar nu-l sperie munca şi ar vrea ca peste un an BMW-ul său să fie gata, restaurat, iar noi să mergem să-l filmăm într-un reportaj video, pentru a oferi inspiraţie multor altor tineri cu pasiune pentru maşini!

Support Ukraine