Polonia va integra sisteme HIMARS pe camioanele proprii Jelcz, oferind o nouă epocă de dezvoltare fabricii sale de camioane

Acum 1 an, 2 luni - 12 Septembrie 2023, Piata Auto
Polonia va integra sisteme HIMARS pe camioanele proprii Jelcz, oferind o nouă epocă de dezvoltare fabricii sale de camioane
Fabrica de camioane Jelcz a avut un parcurs similar cu multe alte fabrici din estul Europei după anul 1989, când concurenţa devenită mult mai vastă instantaneu, lipsa de viziune şi probleme economice au redus-o la minim.

E o situaţie analogică celei de la fabrica de camioane Roman din Braşov, sau Tatra din Koprivnice. Dar parcursul a fost similar până la un anumit moment. Tatra a luat-o pe un drum al renaşteri şi dezvoltării în 2013, după falimente anterioare, iar azi producţia e la capacităţi maxime. Fabrica Roman din Braşov a trecut prin lungi perioade de faliment, în care a rămas fără o parte din hale şi terenuri, iar în 2022 nu a mai produs niciun camion nou, după cum ne-au confirmat la începutul acestui an chiar cei de la Roman. Jelcz, însă, a rămas funcţional, deşi a avut şi el perioade foarte dificile, cu cifre de producţie minimă sau chiar pauze. Acum, însă, fabrica Jelcz are fabrică de o perioadă de revigorare intensă, iar în curând va avea parte de o nouă epocă de dezvoltare, graţie deciziei strategice a Poloniei de la localiza pe cât posibil producţia sistemelor HIMARS sub forma sistemului localizat Homar-A (similar cu HIMARS), integrându-le totodată cu şasiurile camioanelor proprii Jelcz. Astăzi a fost semnat oficial contractul pentru producţia şi livrarea a 486 de asemenea sisteme pe bază de camioane autohtone Jelcz!

De la începutul invaziei ruse în Ucraina, Polonia a înţeles că are nevoie să-şi sporească rapid şi radical capacitatea proprie de apărare, aşa că au fost regândite conceptele de apărare şi au fost plasate comenzi majore pentru toate dotările cheie din apărare. În mare parte, se mizează pe armament provenit din SUA şi Coreea de Sud, iar polonezilor le-a reuşit nu doar să cumpere produsele finite de la coreeni sau americani, ci să-i convingă pe aceştia să localizeze măcar parţial producţia.

Astfel, din Coreea de Sud au fost contractate sisteme K239 Chunmoo, care sunt montate pe camioane Jelcz 8x8, produsul final având denumirea de Homar-K. La etapa iniţială, camionul e produs iniţial în Polonia, după care e trimis în Coreea de Sud, unde are loc montarea sistemului K239 şi integrarea finală. Ulterior, însă, e prevăzută localizarea în Polonia a acestor acţiuni de integrare.

Acum, însă, a fost anunţată şi integrarea sistemelor HIMARS cu camioanele Jelcz, o premieră uimitoare, dacă ne gândim că sistemul HIMARS e unul din cele mai avansate din lume, poate chiar cel mai avansat din lume de felul său. Toate componentele cheie ale sistemului HIMARS, inclusiv lansatoarele de rachete, vor fi integrate în parteneriat cu compania americană Lockheed Martin pe şasiuri 6x6 ale camioanelor Jelcz, iar sistemul rezultat va avea numele de Homar-A.

Sistemele Homar-A vor avea asigurată şi compatibilitatea cu sistemul polonez de management pe câmpul de luptă Topaz. De asemenea, dacă sistemele HIMARS folosesc rachete GMLRS şi ATACMS, Polonia a anunţat că pregăteşte şi plasarea în producţie în propria industrie de apărare a acestor rachete în număr mare, probabil fiind vorba iniţial de rachetele cu rază mai mică de acţiune, până la 70 km, dar tot în baza unui parteneriat cu producătorul original al acestor rachete.

În august, Polonia a primit câteva lansatoare de rachete HIMARS direct de la producătorul american, iar împreună cu cele 486 care urmează a fi produse pe camioane Jelcz, Polonia va dispune de mult peste 500 de sisteme HIMARS proprii!

La fel de important, însă, e că pe fundalul acestor comenzi majore din apărare, va renaşte la forţă deplină producătorul de camioane Jelcz, ca un furnizor strategic pentru ţară, dar vor cunoaşte noi etape de dezvolte şi mai multe fabrici care fac parte nemijlocit din industria apărării.

Support Ukraine