Problemele economice pe de o parte, reconsiderarea strategiilor şi planurilor pe de altă parte, dar şi multă iresponsabilitate şi neglijenţă în administrarea proceselor de stat la acea vreme au pus pe pauză indefinită în timp multe proiecte. Traseul M3, care trebuia să devină prima autostradă din Moldova, e unul din asemenea proiecte, el fiind construit până la Sagaidacul nou în regim de autostradă, cu două benzi pe sens şi cea mai mare parte a intersecţiilor denivelate.
La Sagaidacul Nou, însă, podul a fost finalizat doar pe unul din sensurile de mers, pe celălalt construcţia rămânând neterminată. Drumul a continuat mai departe încă puţin, până la Porumbrei şi s-a oprit în câmp. Lucrările de construcţie pe acest segment au fost aprobate în 1989 şi au demarat în primăvara anului 1990. Proiectul a continuat cu paşi lenţi, zbătându-se până în 1996, dar, din câte se cunoaşte, lucrări importante după anul 1993 nu s-au mai prea făcut pe aici. Atunci s-a decis ca circulaţia să fie deviată pe una din părţile aşa-numitei autostrăzi, în zona podului. Ea rămăsese doar pe o parte până la Porumbrei deja.
În ultimii câţiva ani, traseul M3 trece printr-o revigorare majoră, însă, el fiind reconfigurat pe unele părţi ale sale, cu porţiuni care au fost sau mai sunt construite de la zero. Anul trecut, în luna noiembrie, după câţiva ani de lucrări, a fost dat în exploatare cel mai important şi mai mare tronson nou, între Porumbrei şi Cimişlia, care continuase drumul menţionat mai sus exact din punctul în care el sfârşea în câmp la Porumbrei. A fost construit, deci, drumul din acel punct spre Cimişlia, fiind vorba de un drum nou de 19 km, construit de la zero, acolo unde înainte era doar câmp.
Între timp, s-au construit centura oraşului Comrat, iar acum e în lucrări şi centura Vulcăneşti, totul pentru a avea un drum direct şi civilizat de la Chişinău până la sudul Moldovei, spre Giurgiuleşti, legând majoritatea oraşelor mari, sau trecând pe aproape de acestea. În noua sa configuraţie regândită, apropo, traseul M3 va trece doar prin 5 localităţi de la Chişinău până la Giurgiuleşti, în luna lungimii sale de peste 230 km, restul fiind ocolite pe centuri sau pe trasee noi.
Ei bine, în toată această configuraţie nouă podul de la Sagaidacul Nou rămânea călcâiul lui Ahile. Şi în prezent circulaţia e deviată, pentru că podul de pe celălalt sens nu are structura sa finalizată şi nu se poate doar turna carosabil nou. Acum, însă, Administraţia de Stat a Drumurilor din Moldova a anunţat, în sfârşit, decizia de a-l finaliza complet, cu toate lucrările complexe necesare, pentru ca acest pod să fie complet definitivat, iar traseul să devină unul complet funcţional, fără aceste devieri periculoase.
ASD spune că decizia de a-l finaliza se impune şi datorită creşterii traficului pe acest traseu, după darea în exploatare a porţiunii Porumbrei-Cimişlia, or, dacă tot traficul circulă doar pe jumătatea funcţională actual, se suprasolicită acel pod, în timp ce partea de pod de pe al doilea sens rămâne neutilizată. Astfel, acum a fost anunţată licitaţia pentru lucrările de construcţie şi reparaţie a întregului nod rutier de la Sagaidacul Nou, cu un cost estimativ de circa 51,2 milioane de lei, deci aproximativ 2,6 milioane euro. Termenul de execuţie, indicat de ASD, este de 31 decembrie 2024, deci, putem spera că la începutul anului 2025 acest pod va fi deja funcţional, inaugurat circulaţiei.
Pe lângă podul propriu-zis, care va fi construit pe lungimea sa de 42 metri, vor fi amenajate şi drumurile de acces spre satul din preajmă şi traseul G122, deci, aşa cum spuneam, e vorba de amenajarea civilizată a întregului nod rutier de aici, neglijat timp de 30 de ani.
ştiri asemănătoare