La o decizie în acest sens au ajuns vicepremierul Octavian Calmîc, ministru al Economiei și Infrastructurii, și reprezentanții companiilor antrenate la reabilitarea drumului.
Vicepremierul Octavian Calmîc, care a vizitat sâmbătă șantierul, a constatat că lucrările pe cele patru segmente de traseu cu o lungime totală de peste 91,5 kilometri sunt efectuate cu abateri serioase de la graficele stabilite în contracte. Elaborarea cu întârziere a detaliilor de execuție a lucrărilor de către antreprenori, a modificărilor în proiectele tehnice din cauza executării necalitative a acestora, neachitarea la timp de către antreprenori a materialelor contractate a dus la compromiterea contractului.
„O parte de vină revine și instituțiilor naționale, implicate la diferite etape în eliberarea licențelor sau autorizațiilor, prezentarea diferitor informații. Pentru a reduce la minim procesul biurocratic și factorul uman secundar, care nu este implicat în proces, să creăm o echipă mobilă de experți, care vor monitoriza și acorda tot suportul necesar antreprenorilor la executarea prevederilor contractuale", a menționat ministrul Economiei și Infrastructurii.
O altă problemă, în opinia vicepremierului, care stopează procesul de realizare a contractelor de reabilitare a drumurilor, constă în lipsa companiilor naționale, capabile să ofere servicii de calitate, conform standardelor europene, antreprenorilor principali. Tergiversează procesul de realizare a contractelor din domeniul drumurilor și atitudinea rezervată a finanțatorilor europeni față de Republica Moldova, după cazurile de corupție sau favorizare a unor agenți economici, depistate în ultimii ani.
„Pentru moment, am reușit să restabilim relațiile cu partenerii de dezvoltare, dar mai avem nevoie de timp, ca prin fapte concrete să demonstrăm că putem colabora pe principii moderne, utilizând procese transparente în lucru", a menționat Octavian Calmîc.
Primul test este deschiderea la 31 octombrie curent, a circulației pe centura de ocolire a orașului Ungheni, proiect finanțat din grantul Comisiei Europene în valoare de peste 11 milioane de euro. Acest proiect va scurta cu circa 20 kilometri drumul până la Vama Sculeni și la noul pod peste Prut, proiect preconizat spre realizare în colaborare cu România în zona comunei Zagarancea. Plus la toate, centura va micșora esențial circulația transportului de tranzit prin municipiul Ungheni.
Ministrul Calmîc a mai spus că pe parcursul ultimilor 30 de zile au fost înregistrate progrese în realizarea lucrărilor de către companiile Evrascon din Azerbaidjan (două segmente de drum cu o distanță totală de circa 40 kilometri) și OHL ZS din Cehia (două segmente de circa 50 kilometri) pe traseul Chișinău-Ungheni. "Până în luna iunie 2018, porțiunile de drum aflate în proces de reabilitare trebuie să fie finisate sută la sută. Acesta este un obiectiv comun și trebuie realizat calitativ și fără rețineri", a punctat vicepremierul Calmîc.
În prima decadă a lunii octombrie, la Chișinău vor fi organizate consultări a conducerii MEI cu bourd-urile celor două companii pentru a fi discutate toate problemele existente, elaborate soluțiile de depășire a acestora și stabiliți termenii exacți de dare în exploatare a fiecărui segment de drum, aflat în proces de reabilitare.
ştiri asemănătoare