Şoseaua Hânceşti, una din arterele mari de intrare în Chişinău, construită din plăci de beton, va fi reparată profund pentru a-i remedia starea precară

Acum 2 săptămâni, 5 zile - 25 Noiembrie 2024, Piata Auto
Şoseaua Hânceşti, una din arterele mari de intrare în Chişinău, construită din plăci de beton, va fi reparată profund pentru a-i remedia starea precară
Şoseaua Hânceşti e una dintre cele mai mari artere de intrare în Chişinău din partea sudică, având pe alocuri 8 benzi de circulaţie, câte 4 pe fiecare sens. În pofida importanţei sale şi a circulaţiei intense, cei câţiva kilometri cuprinşi de la ieşirea din Chişinău până la intrarea în Ialoveni au o stare foarte precară, rularea pe acest drum impunând maşinile la zdruncinături şi vibraţii intense,

Din cauza texturii erodate a plăcilor de beton din care e construit acest drum. Acum şoseaua Hânceşti a intrat în reparaţii profunde, cu promisiunea că starea sa va fi remediată până la nivelul de calitate a unui drum proaspăt asfaltat.

Lungimea tronsonului problematic, dintre Ialoveni şi intrarea în Chişinău, este de 3,4 km, pe aproape toată distanţa fiind prezent 8 benzi de circulaţie. De la construcţia sa, această arteră nu a fost reabilitată niciodată.

Fiind construit din plăci de beton, suprafaţa superioară a acestora s-a erodat puternic în timp, astfel încât acum ea a luat forma unui strat rugos de pietre ce formau amestecul acelor plăci de beton. Rosturile de dilatare au devenit şi ele dezgolite de orice materiale între ele, astfel că la trecerea roţilor de pe o placă pe alta se produce un efect de trecere peste mici şanţuri, unele din ele fiind foarte solicitante pentru suspensiile maşinilor.

Totuşi, Direcţia Generală de Mobilitate Urbană din Chişinău spune că drumul poate fi reabilitate eficient fără îndepărtarea acestor dale vechi şi fără reconstrucţia efectivă a drumului în întregime. Pentru prima dată în Republica Moldova, va fi folosită metoda de grinding, datorită căreia plăcile de bază vor fi lăsate, iar durata de viaţă a drumului va fi extinsă cu 15 ani.

Prin această metodă, cu freze speciale, vor fi erodate sub forma unor valuri circa 2,5 cm din suprafaţa exterioară a plăcilor. Acele valuri cu incizii or forma suprafaţa de aderenţă pentru un nou strat de asfalt, care va fi turnat deasupra, astfel încât noul strat să asigure textura lină dorită, dar în acelaşi timp să aibă aderenţă pe plăcile de beton dedesubt.

Înainte de aplicarea noului strat, plăcile care sunt prea deteriorate or fi înlocuite cu altele noi, iar rosturile de dilataţie vor fi curăţate şi umplute cu materiale polisulfidice, asigurându-se etanşarea lor. Abia la final se va aplica şi noul strat de asfalt.

Lucrările necesită operări minuţioase la fiecare placă de beton, mai ales la partea de grinding, care va fi făcută cu utilaje specializate, dar termenul total al reparaţiei celor 3,4 km ai şoselei Hânceşti este de tocmai un an, prin urmare abia în toamna anului 2025 se va putea orbi de o inaugurare finală. Până atunci, lucrările se vor desfăşura succesiv pe câte 1-2 benzi, pentru a nu bloca traficul şi a lăsa suficiente benzi pentru ocolire.

Costul total al reparaţiei celor 3,4 km de drum cu 8 benzi este de 81,2 milioane de lei, echivalentul a circa 4,23 milioane euro.

Support Ukraine