Pe lângă cifrele uscate, prezentate de către cei de la ASD, ne-am propus să intrăm ceva mai mult în esenţa acestui traseu şi a felului în care trebuie să arate el, or, traseul M3 conţine şi multe segmente noi, construite direct în câmp, acolo unde anterior nu existau drumuri.
Aşadar, traseul M3 porneşte din partea sudică a Chişinăului, de la strada Drumul Băcioiului, iar în afara oraşului începe imediat cu un traseu mare, cu câte două benzi pe sens, în ceea ce trebuia cândva să devină prima autostradă din Moldova. Traseul continuă în regim de două benzi pe sens pe o distanţă mare, până la Sagaidacul Nou, unde lucrările au intrat în stagnare la începutul anilor 90. De la Sagaidacul Nou până la Porumbrei, circulaţia s-a desfăşurat aproape 30 de ani pe o parte a drumului, în două sensuri. Acum această porţiune ar urma să fie definitivată la nivelul de două benzi pe sens.
De la Porumbrei până în Cimilşia, traseul M3 va continua pe un segment absolut nou, care nu exista anterior, dar ideea căruia venea încă din proiectul iniţial al autostrăzii. Acest tronson nou este de câţiva ani în construcţie şi e unul din cele mai grandioase construite în ultimii ani în Moldova, traseul fiind construit în regim de autostradă, cu intersecţii denivelate, cu bariere şi cu două sensuri separate fizic, iar pe fiecare sens cu cât două benzi. Sunt construite şi joncţiuni majore şi poduri. Această porţiune era promisă de a fi finalizată până la sfârşitul lunii august 2022 şi ar urma să crească substanţial calitatea deplasării spre sud, permiţând ca din Chişinău până în Cimişlia să existe un drum neîntrerupt de câte două benzi pe sens, în regim ce ar putea fi actualizat la autostradă dacă s-ar mai face şi nişte securizări pe segmentele construite anterior.
Oraşul Cimişlia va fi ocolit de traseul M3 şi va urma disrecţia Comrat până la Ciucur-Mingir, după care nu va urma direcţia spre Buceac şi Comrat, ci va deriva în centura ocolitoare a Comratului. Aceasta încă e în construcţie, şi aici fiind vorba de un proiect la scară mare, dar aici progresul e de circa 86% deja şi drumul urmează a fi gata către toamna acestui an.
După ocolirea oraşului Comrat, traseul M3 va urma drumul actual spre Congaz şi Balabanu. Cei care vor dori să meargă spre Cahul vor putea folosi traseul R32, care se intersectează cu punctul Balabanu. Drumul de mai la sud de Balabanu spre Vulcăneşti, însă, era o mare problemă până acum. El avea porţiuni acoperite cu prundiş, sau cu asfalt defectuos, fiind cu adevărat dificil de folosit, necesitând viteză mică de deplasare pe unele porţiuni. În noua sa versiune, drumul va merge din Balabanu spre Aluatu şi spre Burlăceni, şi apoi Vulcăneşti, dar nu va trece întru totul pe traseul anterior, ci va avea porţiuni absolut noi construite. Localitatea Ciumai va fi ocolită, Burlăceni la fel, drumul nu va mai trece prin Iujnoe, ci va merge pe o linie directă, apropiată de hotarul cu Ucraina, ieşind apoi la est de Vulcăneşti, ocolind oraşul în totalitate.
În fine, după Vulcăneşti, drumul nu va merge spre Slobozia Mare, ci va ocoli localitatea pe o linie mai directă spre Giurgiuleşti, ocolind totodată şi localitatea Câşliţa-Prut. Astfel, traseul nu va mai trece prin nicio localitate pe întreaga porţiune de la Aluatu la Giurgiuleşti.
Pe total, din Giugiuleşti în Chişinău, traseul M3 va trece prin interiorul sau tangenta a doar 5 localităţi: Aluatu, Svetlîi, Congaz, Chirsova şi Ciucur-Mingir. Restul localităţilor vor fi traversate pe trasee alăturate sau ocolitoare, fără a circula pe teritoriul localităţii.
Cei de la ASD au estimat că progresul total general al întregului traseu M3 e de 76%, dar unele din porţiunile noi vor fi deja deschise circulaţiei în acest an.
ştiri asemănătoare