Soluționarea accidentelor pe cale amiabilă. Ce vor trebui să facă șoferii

31 Iulie 2018 - bizlaw

Soluționarea accidentelor pe cale amiabilă. Ce vor trebui să facă șoferii

După o perioadă îndelungată în care s-a aflat în consultări publice, proiectul prin care se vrea introducerea procedurii de constatare amiabilă a accidentului de autovehicul a ajuns la Guvern.

Documentul va fi discutat în ședința Executivului de miercuri. Astfel, în cazul accidentelor ușoare, șoferii vor completa doar chestionare oferite de asigurător și nu vor mai aștepta să vină polițiștii la locul unde a avut loc incidentul.

Potrivit documentului, scopul constatării amiabile este simplificarea procesului în cazul unui accident rutier fără victime şi soluţionarea situaţiei fără intervenţia poliţei. Procedura de constatare amiabilă a accidentului de autovehicul este o soluţie de constatare a faptelor, circumstanţelor şi a persoanei vinovate de producerea accidentului, alternativă procedurii aplicate de către angajaţii instituțiilor afacerilor interne, ai unităţilor de pompieri şi ai procuraturii, şi este aplicabilă doar cu condiţia exprimării benevole a voinţei părţilor de a recurge la aceasta.

Această procedură simplificată constă în completarea şi semnarea, de către conducătorii de autovehicule implicaţi, a formularului Constatare amiabilă de accident stabilit de autoritatea de supraveghere. Formularul Constatare amiabilă de accident exprimă consensul participanţilor la accident despre cum s-a desfăşurat evenimentul şi reprezintă documentul necesar şi suficient pentru soluţionarea dosarelor de daună de către asigurător. Adiţional, participanţilor la accident se solicită să noteze datele martorilor (dacă aceştea există), să facă poze la locul accidentului (panorama generală a accidentului, numerele de înmatriculare şi detaliile avariate ale autovehiculelor, urme de frânare şi de cioburi la faţa locului).

În document se mai spune că procedura de constatare amiabilă de accident se aplică numai în cazul în care au fost implicate doar două autovehicule soldate doar cu daune materiale, ambii şoferi implicaţi în accident având obligaţia de completare corectă şi semnare a formularelor de constatare amiabilă, iar asigurătorul nu este în drept de a solicita documentarea accidentului de către poliţie.

Formularul de constatare amiabilă se eliberează în mod gratuit de către asigurător în momentul perfectării asigurării sau la cerere. Potrivit practicii internaţionale, acesta este format din două pagini identice autocopiative, cu aceeaşi valoare juridică, fiecare conducător de vehicul completează corect şi complet una din secţiunile formularului fie cea din dreapta, fie cea din stânga – intitulate vehiculul A şi vehiculul B şi îşi păstrează câte o pagină.

De asemenea, formularul urmează să conţină şi instrucţiuni de folosire. Informaţiile care se completează vizează:

  • data şi locul producerii accidentului;
  • datele de identificare ale şoferilor implicaţi;
  • datele de identificare ale proprietarilor vehiculelor implicate;
  • datele vehiculelor implicate;
  • datele propriilor societăţi de asigurare RCA;
  • informaţii privind circumstanţele producerii accidentului.

După completarea formularului Constatare amiabilă de accident, cererea de despăgubire se depune de către persoana păgubită la asigurătorul persoanei vinovate, cu anexarea formularului completat corespunzător şi semnat de ambele părţi, care în baza acestuia deschide dosarul de daune. Totodată, asigurătorul va fi obligat să elibereze neîntârziat dovada cu privire la recepţionarea şi înregistrarea cererii de despăgubire.

Autorii precizează că soluționarea amiabilă conduce, din perspectiva conducătorilor auto, la excluderea procedurii de cele mai multe ori birocratice, care trebuie urmată, ca şi consecinţă a unui accident rutier.

Documentul stabilește un termen diferenţiat de intrare în vigoare a procedurii de constatare amiabilă pentru cazurile asigurate cu poliţă de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto internă (12 luni), respectiv, pentru cazurile asigurate cu certificat de asigurare "Carte Verde" (24 luni). Această diferenţiere acordă posibilitatea coordonării normelor de reglementare interne cu Consiliul Birourilor Carte Verde de la Bruxelles. Totodată, un termen de șase luni este acordat Guvernului şi Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, pentru aducerea actelor normative în concordanţă cu prevederile Legii, respectiv pentru armonizarea actelor normative departamentale.

Adauga anunt nou