O nouă porţiune din traseul R26, unul din cele mai importante din Moldova, a fost finalizată

Acum 1 lună, 2 săptămâni - 6 Iunie 2024, Piata Auto
O nouă porţiune din traseul R26, unul din cele mai importante din Moldova, a fost finalizată
O nouă porţiune din traseul R26 — unul din cele mai importante din Republica Moldova, întrucât leagă direct braţul sud-estic al ţării cu cel de sud — a fost finalizată la standarde europene.

Traseul R26 leagă oraşele Cimişlia şi Căuşeni, iar apoi continuă spre Tighina.

Câteva mici porţiuni fuseseră reparate anterior, mai mulţi ani în urmă, dar o mare parte din acest drum rămăsese într-o stare deplorabilă, pe alocuri de-a dreptul periculoasă pentru trafic. Pe unele porţiuni s-au mai făcut lucrări profunde în ultimii doi ani, iar în decembrie 2023 a fost anunţată şi repararea capitală a tuturor porţiunilor rămase neglijate până în prezent, pe o distanţă de 22,5 km.

În 2024 lucrările au demarat în plin, iar în luna mai anunţam că aceste lucrări erau în toi, pe multe porţiuni făcându-se abia excavările pentru îndepărtarea straturilor vechi.

Acum încă mai există porţiuni pe care se fac lucrări consistente la structurile şi construcţiile de bază, pe sectorul 2 construindu-se podeţe tubulare, ia la sectorul 3 se lucrează la sistemele de drenaj, se aplică stratul de piatră spartă, iar pe alocuri deja şi asfalt.

E îmbucurător că în ultimii ani toate trasele naţionale din Moldova, care se repară capital, au aplicate straturi corecte de piatră spartă, pentru a servi drept fundaţie solidă pentru asfalt, iar piatra are o lăţime uşor mai mare decât porţiunea asfaltată de carosabil, protejând astfel asfaltul de erodare. Doar stratul superior de asfalt pare încă relativ subţire pentru trasee care sunt prevăzute inclusiv pentru camioane de 40 de tone.

De asemenea, drumurile sunt deja construite cu calcularea corectă a declivităţii inclusiv în interiorul zone carosabile, astfel încât apa să se scurgă corect spre extremităţi, iar acolo sunt construite canale de drenaj, care o pot prelua şi dirija în direcţia intenţionată.

Acest detaliu a fost întotdeauna neglijat, în special în perioada sovietică, apoi şi în majoritatea reparaţiilor din următorii 25-30 de ani, însă de aceste două aspecte depinde enorm durata de viaţă a unui drum. Exemplul drumurilor similare construite în România de acum 10-15 ani şi modul în care rezistă ele e unul elocvent că aplicarea standardelor europene în construcţia drumurilor nu e doar o lozincă frumoasă de menţionat la inaugurare, ci o normă de construcţie, care asigură durabilitatea drumurilor în timp.

Noua porţiune a drumului R26, finalizată acum, are intersecţii civilizate şi securizate şi, aşa cum menţionam mai sus, declivitate corectă pentru scurgerea apelor şi canale alăturate pentru apele pluviale.

Support Ukraine