În Chişinău, soluţia în cazul ploilor abundente e deschiderea grilelor la gurile de scurgere a apelor pluviale şi lăsarea lor aşa pe marginea drumurilor

Acum 7 luni, 1 săptămână - 9 Mai 2024, Piata Auto
În Chişinău, soluţia în cazul ploilor abundente e deschiderea grilelor la gurile de scurgere a apelor pluviale şi lăsarea lor aşa pe marginea drumurilor
În Chişinău a plouat intens ieri seară, iar problemele cronice, în care pe străzile inferioare se adună adevărate râuri de apă, s-au făcut din nou remarcate.

Deşi multe din aceste străzi au trecut prin reparaţii şi reconstrucţii capitale, precum strada Albişoara, problema persistă la fiecare ploaie cu debit mai intens. Ei bine, Direcţia Generală de Mobilitate Urbană din Chişinău a raportat aseară pe paginile sale din reţele sociale că a acţionat prompt şi a mers pe toate străzile cu probleme de scurgere a apelor pluviale şi a... ridicat grilele la gurile de scurgere de pe marginea drumurilor, lăsând acele grile metalice în poziţie verticală.

Absurdul situaţiei este că aceste acţiuni sunt prezentate ca o normalitate şi ca ceva ce ar trebui să menţină siguranţa, când, de fapt, aceste obiecte metalice verticale ridicate pe marginea drumurilor, pe carosabil, în condiţii de vizibilitate redusă şi ploaie, sunt tocmai ele o sursă de pericol.

În pozele DGMU, există câte un pilon cu elemente reflectorizante pus înaintea lor, dar din practică, probabil toţi şoferii din Chişinău ar putea confirma că asemenea grile ridicate în poziţie verticală nu sunt însoţite de obicei de piloni.

Asemenea soluţii ar putea fi justificate doar în condiţii absolut extreme, de inundaţii răspândite, când debitul ar depăşi cu mult orice situaţie previzibilă. Însă ploaia e aseară nu a fost dincolo de una obişnuită, mai puternică, pentru Chişinău, deci ar trebui să fie în limita previzibilului, ia asta înseamnă că aceste scurgeri trebuie calculate iniţial să aibă un debit suficient cât să poată prelua apa, în forma lor închisă. Cum? Prin mai multe guri de canalizare şi diametru mai mare al ţevilor şi canalelor de care acestea sunt conectate.

Ridicarea grilelor şi lăsarea lor în poziţie verticală pe timp de ploaie şi apoi pe timp de noapte reprezintă o situaţie când absurdul se instalează drept normalitate în percepţia unor funcţionari, iar acest absurd generează un risc major pentru siguranţa rutieră.

Pe lângă asta, e absurd de ineficient să trimiţi echipe de oameni de la regia Exdrupo la fiecare ploaie să ridice aceste grile, însăşi prezenţa muncitorilor acolo pe timp de ploaie fiind un risc, iar apoi după ploaie acele echipe să mai meargă o dată să închidă înapoi grilele. De cât timp e nevoie să cuprinzi toate străzile în timpul unei ploi, cu câte milioane e facturat apoi oraşul pentru asta? E una din situaţiile când autorităţilor ar trebui să le fie ruşine pur şi simplu să comunice publicului aceste acţiuni absurde drept o dovadă a faptului că ele acţionează prompt şi intervin. E o ruşine faptul că e nevoie să se recurgă la asta, pentru că tocmai aceste acţiuni denotă proasta proiectare.

Support Ukraine