Efectuarea controlului de către ANTA. Care sunt criteriile de risc stabilite

Acum 5 ani, 9 luni - 21 Iunie 2018, bizlaw
Efectuarea controlului de către ANTA. Care sunt criteriile de risc stabilite
Agenții economici care își desfășoara activitatea în domeniul transportului sau în domeniile conexe vor fi verificați în baza unor criterii de risc.

Proiectul Metodologiei de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc în domeniile de competență a Agenţiei Naţionale Transport Auto (ANTA) a fost propus pentru consultări publice.

Astfel, Agenţia Naţională Transport Auto va planifica activitățile de control asupra agenților economici conform următoarelor criterii de risc:

  • domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice;
  • mărimea subiectului;
  • istoricul conformării cu prevederile legislației şi cu prescripțiile organului de control;
  • durata de la data efectuării ultimului control.

Toate criteriile de risc se vor pondera, se vor ajusta și grada în corespundere cu specificul domeniilor de activitate ale ANTA, și anume:

  • transport rutier;
  • activități conexe transportului rutier și activități de instruire, perfecționare și atestare profesională;
  • protecția consumatorilor de servicii în domeniul transportului rutier, activităților conexe transportului și activităților de instruire, perfecţionare şi atestare profesională;
  • securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul transportului rutier, activităților conexe transportului și activităților de instruire, perfecţionare şi atestare profesională.

Totodată, proiectul vine să completeze metodologia cadru cu un set de reguli care nu se regăsesc în cadrul normativ, dar care sunt necesare pentru a pune în aplicare prevederile actuale ale Legii în ceea ce ține modul de pregătire și efectuare a controalelor comune, în special interdepartamentale. Așa încât să fie clar cum se întocmește un plan de control care să fie centrat pe persoane/unități și care să stabilească timpul și cantitatea orientativă de inspectori care vor merge în vizită de control la o persoană/unitate.

Controalele inopinate se vor efectua în baza analizei preliminare a riscurilor și estimarea prealabilă a efortului și modului de intervenție și doar în cazul existenței temeiurilor și respectării condițiilor prevăzute la art.19 din Legea privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător. La analiza riscurilor și estimarea prealabilă a efortului și modului de intervenție, se vor utiliza criteriile de risc care permit evaluarea eventualului prejudiciu și a mărimii acestuia în cazul în care controlul nu s-ar efectua.

Autorii menționează că documentul va crea un sistem optim de control de stat al activității de întreprinzător în domeniul transporturilor rutiere și activităților conexe acestuia. Acest fapt va asigura efectuarea controlului de stat în limita necesităților obiective, diminuând maxim posibil influența organelor de control la luarea deciziei de a realiza un control.

Totodată, noua metodologie va garanta o utilizare mai eficientă a resurselor publice, dar și scăderea poverii controlului de stat pentru agenții economici implicați în activitatea de transport rutier și activitățile conexe transportului.

Support Ukraine