Cum se munceşte în prezent la traseul R33 din Moldova, cel mai scurt drum între Chişinău şi vama Leuşeni Albiţa, prin Hânceşti şi Lăpuşna

Acum 1 lună, 1 săptămână - 25 Septembrie 2024, Piata Auto
Cum se munceşte în prezent la traseul R33 din Moldova, cel mai scurt drum între Chişinău şi vama Leuşeni Albiţa, prin Hânceşti şi Lăpuşna
Moldova are un traseu cu circa 20 km mai scurt între Chişinău şi vama Leuşeni-Albiţa decât obişnuitul M1.

E vorba de traseul R33, prin Hânceşti şi Lăpuşna, doar că acest traseu şi-a tot deteriorat calitatea carosabilului, iar în ultimul deceniu a tot fost în lucrări de reconstrucţie, nefiind finalizat până în prezent. Acum, în sfârşit, se munceşte din nou intens la el, cu scopul de a avea la final un traseu perfect utilizabil între vama cu România şi Chişinău.

În ultimul deceniu s-au făcut lucrări ample pe unele porţiuni, în special între Lăpuşna şi Hânceşti, dar de la Lăpuşna spre intersecţia cu traseul M1 drumul rămăsese în mare parte în forma sa de dinainte de lucrări, cu multe zone cu denivelări uriaşe, care impuneau reducerea vitezei până a doar câţiva km pe oră. În rezultat, chiar dacă era mai scurt, acest traseu era mai lent şi mai periculos decât M1, iar cei mai mulţi şoferi îl ocoleau.

Acum se lucrează exact la acea porţiune rămasă neglijată, între Lăpuşna şi intersecţia cu M1 şi drumul este ros complet până la fundaţia sa, pentru a fi reconstruit la standarde europene. De asta, pe unele porţiuni se circulă acum în regim semaforizat, iar o porţiune este închisă complet, cu o ocolire prin satul Bujor.

Cei de la Administraţia de Stat a Drumurilor din Moldova au raportat şi progresul actual al lucrărilor, menţionând că acestea sunt la anvergura lor maximă acum. Ieri, spre exemplu, s-a aşternut stratul de binder pe o porţiune de 2 km.

În perimetrul localităţilor Lăpuşna şi Oneşti se fac lucrări de excavare şi fortificare a terasamentului, iar noul proiect prevede şi construirea de scurgeri corecte pentru apele pluviale, pentru a asigura longevitatea drumului.

Întreaga porţiune pe care se lucrează acum măsoară 37,2 km, iar lucrările sunt executate de compania turcească ONUR, cea care a mai construit în Moldova centura oraşului Comrat şi porţiunea nouă de 19 km a traseului M3 Porumbrei-Cimişlia, iar acum mai execută şi cea mai mare parte a reabilitării traseului Soroca — Arioneşti Otaci.

Conform contractului, durata maximă a lucrărilor la traseul R33 ar fi de 2 ani şi jumătate de la semnarea acestuia, ceea ce înseamnă că lucrările vor continua şi pe parcursul anului viitor până când vom vedea traseul adus la starea lui completă.

Support Ukraine