Bijuteria suedeză neştiută din Austria: Saab 900 Turbo e atât de bun, încât e o maşină de colecţie şi la 198 mii km parcurşi

Acum 6 luni, 3 săptămâni - 9 Decembrie 2021, Piata Auto
Saab 900 Turbo
Saab 900 Turbo
Când vine vorba de cumpărat maşini istorice, puţini sunt cei care ar accepta să cumpere o maşină cu parcurs de aproape 200 mii km în rol de exemplar rar, de colecţie.

Maşina aia trebuie să fie foarte specială, pentru ca pasionaţii colecţionari să şi-o dorească cu ardoare şi la un asemenea parcurs. Dar Saab 900 Turbo este unul din aceste modele foarte speciale.

Dacă-ţi aminteşti, acum câteva săptămâni vorbeam despre un alt exemplar de colecţie al aceleiaşi mărci — Saab 99 — despre care spuneam că a fost un model care a prezis confortul şi siguranţa viitorului, la cât de hi-tech şi vizionar era pentru perioada sa, iar pe deasupra şi cât de bine construit. Ei bine, Saab 900, despre care vorbim azi, e succesorul lui 99, construit pe aceeaşi platformă tehnică practic, doar că ambele au fost atât de bune, încât au fost produse în paralel mai mulţi ani.

Saab 900 s-a lansat în anul 1978, şi avea un design evoluat, dar şi niţel alungit pentru a se conforma normelor de siguranţă din SUA. Dar, în esenţă, Saab 900 avea aceeaşi suspensie, ba chiar şi aceeaşi lunetă, aceleaşi piese de caroserie la posterior. Ampatamentul era alungit cu doar 2 centimetri, iar partea frontală devenise mai lungă cu 8 cm, ceea ce făcea ca greutatea să fie mult mai mare pe puntea faţă decât cea spate, iar asta e determinat inginerii să proiecteze frâna de mână pe roţile faţă, nu pe cele posterioare. După câţiva ani de producţie, însă, frâna a fost mutată pe puntea spate, deşi asta s-a dovedit a fi o soluţie mai puţin bună decât cea iniţială. Inginerii Saab au proiectat însă levierul cutiei de viteze astfel, încât să fie obligatorie cuplarea lui în poziţia de marşarier, ca să poţi scoate cheia din contact, ca să se asigure că maşina va rămâne în viteză.

Capota avea o deschiderea foarte bizară, ce ieşea mult spre faţă, în exterior. Dar era nevoie de asta, pentru că motorul lui Saab stătea longitudinal, deşi tracţiunea era pe faţă, dar era montat cu rolele în interior şi îşi transmitea putea spre transmisie printr-un lanţ, iar blocul motor era poziţionat la 45 de grade, pentru că deriva dintr-un V8 mai vechi de Triumph, din care rămăsese doar unul din cele două blocuri.

Partea nostimă la versiunea Saab 900 Turbo e că ţeava de eşapament pleacă spre faţă, încorporează şi turbina şi e separată doar de un perete subţire termoizolant de bateria maşinii, care nu trebuia expusă la căldură. Abia după asta ţeava îşi croieşte drum prin tot soiul de coturi către spate. Dar faptul, pentru care Saab 900 Turbo era cel mai iubit, era setarea unică pe atunci a turbinei sale, care nu se includea doar la turaţii mari, cum făcea Porsche 911 Turbo, de exemplu, aducând un salt brusc de putere, ci opera încă de la turaţii joase, adăugând per total un plus mai mic de putere, dar făcând motorul infinit mai elastic la turaţii joase, ceea ce-l făcea mult mai plăcut în condus la viteze şi turaţii moderate. Apropo, motoarele turbo din zilele noastre sunt cu toate setate mult mai aproape de stilul pe care l-a prevăzut acest Saab!

Partea paradoxală e că, în ciuda complexităţii sale inginereşti, acest Saab era foarte fiabil şi mai ales era o maşină plăcută în condus şi adorată. A fost atât de bun, încât s-a produs 20 de ani, şi asta fără a lua în calcul că se baza pe o platformă creată un deceniu mai devreme de apariţia sa, iar vânzările au continuat să crească aproape până la sfârşitul carierei sale!

În fine, exemplarul despre care vorbim noi azi e un Saab 900 Turbo fabricat în 1990, deci în perioada sa de maximă glorie. Are sub capotă cea mai puternică ipostază a motorului turbo, cu 16 valve, care livra 175 CP şi 235 Nm! Cu asemenea parametri, şi azi ai putea conduce cu plăcere!

Iar exemplul ăsta din Austria e într-o stare pur şi simplu excepţională, la cei aproape 200,000 km parcurşi, cât îi are pe odometru. Are întreaga istorie documentată şi musteşte de la o poştă a calitate suedeză desăvârşită din acei ani, fiind păstrat excepţional de bine până şi la interiorul său. Pe deasupra, vorbim despre un convertible, care e mult mai rar decât celelalte versiuni produse.

Cât costă? Nu foarte mult, dacă ne gândim la genialitatea sa inginerească şi la semnificaţia istorică. Proprietarul din Austria al acestui Saab cere 17,800 euro pe el, dar menţionează că maşina asta va fi cu siguranţă pe gustul colecţionarilor care caută un Saab 900 Turbo şi înţeleg excentricitatea acestui model.

Support Ukraine