Traseul G100 este unul din ele şi paradoxul e că, dacă ar fi într-o stare bună, el ar asigura o conexiune importantă între regiunea de centru şi vest a ţării cu cea de sud şi sud-vest. Acum acest traseu e în plin proces de reabilitare completă, iar autorităţile din Moldova au anunţat că acesta va fi gata în septembrie 2023.
Drumul G100 leagă traseul R33 cu R34 şi pentru mulţi asta poate să nu spună prea multe, însă vom detalia că drumul R33 este traseul din Hânceşti spre traseul Leuşeni, prin Lăpuşna. Deci acel traseu care e la rândul lui în proces de reparaţie de mulţi ani şi care ar trebui să fie o alternativă mai scurtă spre Chişinău pentru traseul M1 Chişinău-Leuşeni. În apropriere de Lăpuşna, există un o intersecţie cu un traseu care duce spre sud, prin satele Sofia, Cărpineni, Horjeşti şi Mingir şi Tomai, drumul unindu-se apoi cu traseul R34 lângă Sărata Nouă, iar traseul R34 e renumitul traseu in Hânceşti spre Leova şi Cantemir.
Deci, traseul G100 ar putea asigura o conexiune mai rapidă şi mai viabilă între regiunile din vestul ţării, fără ca acesta să fie nevoie să facă ocoliri spre est până spre Hânceşti sau Chişinău. Practic, vorbim de Nisporeni, toate localităţile din vestul raionului Hânceşti, Leova, Cimişlia, Cantemir, etc. Pare paradoxal să vorbim despre acest lucruri acum, însă raioanele din vestul central al Moldovei aveau încă din perioada sovietică foarte puţină industrie amplasată lângă hotarul cu România, şi populaţie rarefiată, având şi conexiuni slabe de trasee pe linie nord-sud între ele, toate fiind cumva îndreptate spre Chişinău. Astfel, acum dacă vrei să mergi de la Ungheni la Leuşeni sau de la Leuşeni sau Lăpuşna la Leova sau Cimişlia, eşti practic condamnat fie să mergi pe drumuri extraordinar de proaste prin sate mici, fie să pui preţ pe timp şi să mergi prin Hânceşti şi alte trasee mai din centrul Moldovei. Tocmai de asta zicem că traseul G100 e atât de important, că va sparge în sfârşit acest tipar de subdezvoltare a zonei central-vestice din Moldova şi va permite un flux normal de trafic şi eventual şi companii care să vrea să-şi poziţioneze acolo sediile unor obiecte economice care să aducă activitate şi-n aceste regiuni.
Reabilitarea traseului G100 prevede un strat complet nou de fundaţie de asfalt, cu toate elementele aferente moderne, de la borduri până la accese civilizate spre curţile oamenilor, dar şi sisteme de scurgere a apelor pluviale, bariere, treceri de pietoni unde este necesar, etc. Progresul actual al lucrărilor e de 70%, zic autorităţile, şi promit finalizarea traseului până în septembrie 2023.
ştiri asemănătoare