Uniunea Europeană va impune o taxă adiţională de până la 38% la importul maşinilor electrice chinezeşti, însă va diferenţia mărimea acesteia în funcţie de producător

Acum 4 luni, 4 săptămâni - 16 Iunie 2024, Piata Auto
Uniunea Europeană va impune o taxă adiţională de până la 38% la importul maşinilor electrice chinezeşti, însă va diferenţia mărimea acesteia în funcţie de producător
Înainte de anunţarea publică a unei decizii finale, Comisia Europeană a notificat producătorii auto în ziua de miercuri, 12 iunie, despre taxele de import care urmează a fi aplicate maşinilor electrice chinezeşti începând cu luna iulie.

Astfel, pe lângă taxa actuală de 10% de import, maşinile electrice din China vor avea de înfruntat taxe adiţionale de import de până la 38,1%, însă mai există şi o parte neaşteptată — mărimea taxei va fi aplicată diferenţiat în funcţie de producător, de mărimea descoperită a subvenţiilor neconforme pe care le-a primit de la statul chinezesc şi de cooperarea acestor producători cu autorităţile europene în ultimele luni în a furniza informaţiile şi dovezile solicitate.

Conform notificărilor expediat azi, compania SAIC, spre exemplu, deţinătoarea unor mărci precum MG, care are vânzări mari în Europa, va intra în categoria de taxare maximă, de 38,1%. Compania Geely şi mărcile produse de ea în China, precum Lotus, Polestar, Volvo, Zeekr — va avea parte de o taxă de 20%. Cei de la BYD vor fi taxaţi cu 17,4%. Toate procentele se adaugă la cele 10% actuale, deci vorbim efectiv de 48,1% pentru BAIC, 30% pentru Geely şi 27,4% pentru BYD.

Cea mai mare parte din restul companiilor vor primi taxe de 21% dacă au cooperat cel puţin în furnizarea de informaţii şi de 38,1% dacă au refuzat să coopereze, din nou suplimentar celor 10% deja aplicaţi până acum.

Tesla va avea un sistem diferenţial de taxare, care e încă în elaborare şi va fi anunţat la etapa finală, întrucât Tesla exportă doar anumite modele din China în UE, precum Model 3, în timp ce produce în Europa Model Y.

Mai mult alţi producători occidentali care produc unele modele în China şi le exportă în UE au fost calificaţi drept cooperanţi şi aparent i se va impune şi lor o taxă suplimentară de 21%, în această listă fiind incluşi Renault cu Dacia Spring, BMW cu iX3 şi modele MINI, Smart şi se pare că şi modelul EX30 de la Volvo.

Noile taxe ar urma să intre în vigoare în iulie, dar ancheta în baza cărora aceste taxe sunt aplicate va dura până la 2 noiembrie, şi ea poate dispune şi aplicări retroactive pentru maşinile importate după demararea acestei anchete în toamna anului trecut.

Astfel, în contextul în care SUA a aplicat 102,7% taxe pentru maşinile electrice chinezeşti, iar Turcia a anunţat ieri 40% taxe pentru toate maşinile chinezeşti, cota anunţată acum de Uniunea Europeană e mai mare decât estimau anterior cei din industrie, care vorbeau despre maxim 25% în taxe cumulate. Acum, însă, chiar şi cei care au colaborat cu ancheta vor plăti efectiv 31%, iar cei care nu au colaborat — 48,1%. Prin urmare, taxele anunţate sunt mai mari decât s-a anticipat, iar asta poate schimba simţitor condiţiile de piaţă pentru maşinile electrice vândute în UE.

Support Ukraine