În prima jumătate a lui 2023, UE a importat peste 350.000 de mașini electrice din China.
Pe fondul afluxului de vehicule electrice mai ieftine importate din China, Comisia Europeană anunță o investigație de concurențialitate privind importurile de automobile electrice chinezești, evidențiind potențiala amenințare la adresa producătorilor europeni de automobile, transmite Știri.md cu referire la adevarul.ro.
Bruxelles și Londra au fost înfierbântate de ultimele evoluții din industria auto. Uniunea Europeană (UE) a făcut un pas important, anunțând o investigație privind sprijinul acordat de statul chinez producătorilor săi de automobile electrice. Această măsură vine în contextul în care creșterea rapidă a importurilor a aprins îngrijorarea cu privire la viitorul producătorilor europeni de automobile, scriu jurnaliștii CNN.
Adresându-se Parlamentului European, președintele Comisiei Europene, Ursula Von Der Leyen, a subliniat poziția Europei în ceea ce privește concurența. Ea a declarat că, deși Europa rămâne deschisă la concurență, nu susține o „cursă spre fund” - referindu-se la prețurile de dumping practicate deseori de companiile din China. Cu ajutorul subvențiilor de la stat, producătorii auto pot intra pe piața europeană cu prețuri semnificativ mai scăzute față de cele practicate de companiile auto europene, susțin oficialii.
Piețele globale, a precizat Von Der Leyen, sunt în prezent inundate de mașini electrice mai accesibile. Se crede că prețurile acestor vehicule sunt menținute la un nivel scăzut în mod artificial datorită subvențiilor de stat substanțiale din partea Chinei.
„Piețele globale sunt în prezent inundate de mașini electrice mai ieftine”
În declarația sa, von der Leyen a declarat: „Piețele globale sunt în prezent inundate de mașini electrice mai ieftine, iar prețurile acestora [sunt] menținute la un nivel scăzut în mod artificial datorită unor subvenții de stat uriașe”. Subliniind gravitatea situației, ea a anunțat decizia Comisiei de a iniția o investigație antisubvenție care vizează în mod specific vehiculele electrice originare din China.
Pentru a oferi un context, Europa impune în prezent o taxă de 10 % pentru automobilele importate din China. Această rată este considerabil mai mică decât taxa de 27,5% impusă de Statele Unite. Producătorii chinezi, recunoscând această disparitate, au profitat în mod strategic de ea, reușind să își stabilească cu succes o prezență în expansiune rapidă pe piața europeană.
EU a cumpărat peste 350.000 de mașini electrice „made in China” în 2023
Datele recente ale Asociației autoturismelor din China oferă o imagine mai clară a acestei tendințe. Firmele chineze au exportat un număr impresionant de 350.000 de vehicule electrice în nouă națiuni europene doar în prima jumătate a acestui an.
Această cifră depășește numărul total de mașini pe care le-au exportat pe întreaga perioadă a anului 2022. Mai mult, în ultimii cinci ani, importurile de vehicule chinezești din Uniunea Europeană au înregistrat o creștere de patru ori mai mare.Implicațiile potențiale pe termen lung ale acestei tendințe sunt și mai surprinzătoare.
O proiecție recentă realizată de UBS sugerează că, până în anul 2030, producătorii chinezi de automobile ar putea asista la dublarea cotei lor de piață la nivel mondial. Acest lucru ar însemna o creștere de la 17% în prezent la un impresionant 33%.
Din păcate, se preconizează că firmele europene vor fi cele mai afectate de această schimbare, înregistrând cea mai semnificativă pierdere de cotă de piață.
Decizia Uniunii Europene de a lansa această investigație subliniază importanța asigurării unor condiții de concurență echitabile pe piața mondială a automobilelor, în special în segmentul în plină expansiune al vehiculelor electrice.
Relații mai tensionate ca oricând și cu SUA
Anunțul cu privire la investigația demarată de Comisia Europeană vine în contextul unor tensiuni la cote fără precedent între China și Statele Unite ale Americii. Pe fondul scandalurilor de spionaj cibernetic, SUA au decis să înceapă o anchetă oficială cu privire la compania Huawei, mai exact a tehnologiei folosită de compania chineză pentru noul său telefon Huawei Mate 60 Pro.
Totodată, acuzațiile cu privire la spionaj politic, militar, economic și industrial s-au înmulțit considerabil în acest an. După ce SUA au confirmat că Microsoft a suferit o breșă uriașă de securitate și a fost accesat de hackeri chinezi, se pare că incidentul a avut urmări mult mai serioase decât s-a crezut inițial.
Hackerii ar fi accesat atunci conturile de e-mail ale mai multor politicieni americani, ajungând chiar la nivelul unor membri ai Congresului și guvernatori.
SUA au anunțat recent că intenționează să investească masiv într-un amplu program militar bazat pe inteligență artificială pentru a contracara avansurile Chinei.
ştiri asemănătoare