Un nou drum, ce trece prin sate şi zone pitoreşti din Moldova, e reconstruit dintr-o stare deplorabilă într-una de nivel european

Acum 8 luni, 1 săptămână - 8 Martie 2024, Piata Auto
Un nou drum, ce trece prin sate şi zone pitoreşti din Moldova, e reconstruit dintr-o stare deplorabilă într-una de nivel european
În ultimii ani, Moldova şi-a îmbunătăţit considerabil starea de drumuri din interiorul ţării, dar încă mai există scăpări aproape paradoxale, pe care le observam de multe ori în maratoanele noaste auto prin Moldova de acum câţiva ani.

Mai ales drumurile care conectează sate aparent învecinate, dar din raioane diferite, erau adeseori într-o stare deplorabilă, cu toate că unele din ele traversau 5-7 sate la rând sau chiar mai mult, şi ar fi trebuit să existe o motivaţie pentru a le asigura o cu totul altă calitate. Ei bine, un asemenea drum, care era anterior într-o stare deplorabilă, e reconstruit acum capital, la un nivel european.

Şi când spunem reconstruit, avem în vedere curăţarea totală a tuturor straturilor drumului anterior, inclusiv a fundaţiei, şi tasarea unei fundaţii noi, solide, pentru noul drum, cu toate straturile necesare, cu sisteme de drenare a apei şi cu toate elementele structurale necesare.

Vorbim de traseul R21 din Moldova, din Bravicea, apoi intersecţie cu traseul M5, şi care trece ulterior prin Săseni, Noroceni, Hulboaca, Viprova, Puţintei, Dâşcova până spre Morozeni.

E un traseu ce trece prin locuri cu un relief superb din Moldova, şi cu sate conservate cu o atmosferă autentică, dar drumul de aici era pur şi simplu oribil în calitate, cu prundiş dur şi aspru, care făcea orice maşină să vibreze din toate încheieturile când trecea pe aici. Avem o poză făcută acum câţiva ani lângă Noroceni, pe acest traseu, şi se poate vedea textura drumului.

Ceva mai aproape de Morozeni, spre intersecţia cu Vatici şi Curchi, drumul avea porţiuni asfaltate, dar şi asfaltul era pur şi simplu oribil.

Această porţiune asfaltată a fost reparată acum câţiva ani. Acum, însă, se lucrează la o porţiune de 6,6 km, între Noroceni şi un punct situat pe la mijlocul distanţei între Dâşcova şi Morozeni.

În perimetrul satelor, se construiesc şi sisteme de drenare a apei prin rigole, iar curţile vor avea asigurate zone de acces noi. De asemenea, se construiesc şi trotuare civilizate pe marginea drumului, pentru o mai mare siguranţă a pietonilor. Şi la final vor fi montate şi alte elemente adiţionale de siguranţă, iluminare şi semnalizare rutieră.

Ştiind când de departe erau drumurile de aici de un aspect de minimă civilizaţie şi minime condiţii decente pentru oameni, ceea ce se face acum reprezintă un progres major pentru locuitorii din aceste sate, care le-ar putea impulsiona dezvoltarea. Aşa cum spuneam, erau sate frumoase, şi peisaje superbe în jur, însă anterior fără o maşină mai adaptată la drumuri foarte rele nu te putea aventura, iar dacă o făceai erai nevoit să mergi încet din cauza vibraţiilor generate de textura aspră a pietrişului pestriţat cu valuri. Lucrările efectuate acum vor fi finalizate în iulie 2024, deci cel puţin în a doua jumătate a verii pe aici se va putea circula în condiţii deja decente.

Support Ukraine