Un meşter din Moldova a restaurat o Tatra 613 în Italia, dar şi exemplare clasice Wartburg, Skoda, ZAZ şi Moskvich

Acum 1 an, 11 luni - 22 Noiembrie 2022, Piata Auto
Un meşter din Moldova a restaurat o Tatra 613 în Italia, dar şi exemplare clasice Wartburg, Skoda, ZAZ şi Moskvich
Astă primăvară, după o serie de articole despre istoria şi ingineria lui Tatra 603 şi Tatra 613, ne scrisese un cititor, pe nume Valeriu, pentru a ne împărtăşi că el se afla exact în proces de restaurare a unui exemplar de Tatra 613 în Italia, cu o Tatra 603 în rând.

Valeriu ne spunea atunci că nu e prima maşină pe care o restaurează, toată munca sa fiind făcută pentru un colecţionar din Italia, pasionat de maşinile estice. Pe atunci am publicat un articol cu exemplarele Tatra în proces de restaurare, iar acum i-am scris noi, pentru a-l întreba dacă a reuşit să finalizeze restaurarea. Ne-a confirmat că Tatra 613 e restaurată de ceva timp, iar Valeriu a binevoit să ne şi filmeze maşina expusă în sala unde-şi ţine colecţionarul italian maşinile. Ba mai mult ca atât, Valeriu ne-a filmat şi celelalte maşini din colecţie, menţionându-le şi pe cele la care a lucrat chiar el.

Astfel, Tatra 613 este acum complet restaurată, iar întreaga muncă la ea, cu excepţia unor piese comandata, a fost făcută de conaţionalul nostru, în atelierul său de lângă Padova. S-a restaurat complet caroseria, s-a reasamblat motorul s-a făcut şi interiorul, iar acum această Tatra 613, care era maşina adorată a spionilor din blocul estic de cândva, şi-a recăpătat luciul de altă dată.

Iar modelul e unul cu motor V8 răcit cu aer, amplasat în spate. Acesta avea 3,5 litri şi scotea 168 CP la început, după care a fost adus până la 200 CP. Maşina măsura 5,15 metri şi a fost produs din 1973 până în 1996, în 4 iteraţii diferite.

Apropo, maşina restaurată de moldoveanul din Italia e cea dea 3-a iteraţie, adică 613-3. În cei peste 20 de ani de carieră a lui Tatra 613, s-au produs sub 10 mii exemplare de Tatra 613, deci vorbim de un model foarte rar, dar care totodată a fost unul emblematic pentru industria auto a Cehoslovaciei şi apoi Cehiei.

Pe lângă asta, Valeriu a filmat şi alte maşini din colecţia italianului pentru care lucrează, menţionând şi care din ele au fost restaurate de el. Am fost surprinşi să aflăm că cititorul nostru a lucrat şi la o Skoda 1000 MB, despre care spune că a fost primul exemplar la care a muncit el cap coadă în Italia. Şi maşina restaurată arată superb!

Am fost la fel de surprinşi să aflăm că tot maestrul din Moldova a restaurat şi un Wartburg 353, unul din principalele modele produse în fosta Germanie de est de cândva! Şi acestă maşină arată impecabil!

De asemenea, moldoveanul a mai lucrat la un Moskvich 2137, pe care l-a restaurat interesant, respectând dorinţa proprietarului de a-l lăsa tot verde, însă de a alege o altă nuanţă şi pe deasupra metalizat.

Iar un ZAZ 968 pe care l-a renăscut de la o stare deplorabilă, arată acum demn să stea în această ligă a maşinilor frumos restaurate.

Iar colecţia mai cuprinde şi alte câteva exemplare estice interesante, unele din ele restaurate, altele în proces de aşteptare. Printre ele şi numără şi o Skoda 110 R, supranumită cândva Porsche-ul din est, dar şi o Tatra 603 într-o stare deplorabilă, care visează să reajungă să lucească din nou la gloria de altă dată.

Apropo, nicio maşină nu e scoasă la vânzare, colecţionarul din Italia neavând nici cea mai mică intenţie de a-şi reduce din colecţie. Şi se pare că abilităţile lui Valeriu l-au convins atât de mult pe italian, încât moldoveanul e cel care face toate restaurările sale în prezent, ca un job deplin.

Vezi mai jos video-ul filmat la solicitarea noastră de mecanicul din Moldova, cel care a readus la viaţă o mare parte din modelele din această colecţie!

Support Ukraine