Un experiment social discutabil din Moldova relevă câţi şoferi sunt gata să ofere ajutor cerut de la un alt şofer

Acum 11 luni - 13 Decembrie 2023, Piata Auto
Un experiment social discutabil din Moldova relevă câţi şoferi sunt gata să ofere ajutor cerut de la un alt şofer
Un video cu ceea ce autorii numesc drept un experiment social a fost publicat ieri, iar mediul online din Moldova a început a-l discuta, pe alocuri destul de intens.

Conform ideii anunţate, experimentul trebuia să afle câţi şoferi sunt gata să ofere ajutor cerut direct de un alt şofer, care ar fi ajuns într-o situaţie atipică. Ajutorul cerut, însă, nu era sub formă de tractare sau ajutor la pornire, ci bani, cu care şoferul aflat nevoie spunea că-şi va cumpăra combustibil.

În video, protagonistul se apropie direct de ferestrele şoferilor şi le cere bani din prima, indicând spre o maşină care ar fi a sa şi ar fi rămas fără combustibil. Pe alocuri, discuţiile sunt destul de tupeiste, dar în acelaşi timp acesta menţionează că nu promite să ramburseze vreo sumă de bani şi ar avea nevoie de 100 lei sau de 50 lei în alte cazuri ca să ajungă la Soroca sau la Orhei. Suma poate suna suspicios pentru orice alt şofer, care ar putea realiza că 2,5 sau 5 euro nu sunt suficienţi pentru a acoperi carburanţi pentru 40 sau 140 km.

Experimentul relevă până la urmă 2 oameni care acceptă să ofere benevol ajutor, iar în acel moment protagonistul le oferă el o recompensă pentru disponibilitatea de a fi ajutaţi. Toţi ceilalţi au refuzat, unii cu refuzuri scurte şi amabile, alţii vădit iritaţi de solicitare.

Unele comentarii din distribuirile acestui video indică faptul că experimentul social ar arăta că trăim rău din cauza că nu ne ajutăm reciproc. Dar noi credem că problema aici e în tipul de ajutor şi în modul în care a fost solicitat, şi chiar dacă gestul şoferilor care au acceptat să ofere ajutor e admirabil, cei care au refuzat nu pot fi acuzaţi de nimic şi nici măcar blamaţi public.

În primul rând, metoda de a cere bani direct pentru că brusc te-ai pomenit că nu ai cu ce ajunge acasă, un pic mai departe, e o poveste atât de clişeică şi de cunoscută, încât sună imediat ca un semnal de alarmă că ai în faţa ta nu un om care are nevoie de ajutor cu adevărat, ci de un escroc sau de cineva care are o dependenţă care ar trebui ajutată cu grijă medicală, nu cu bani. În al doilea rând, oamenii ar fi mult mai deschişi să ofere ajutor când nu li se cere bani, ci soluţia directă pentru problema invocată — tractare maşină pentru cineva aflat în nevoie, trei sau cinci litri de combustibil pentru cineva care a rămas fără el. Valoarea e aceeaşi, dar şoferul care ajută nu mai are dubii că este minţit, ci înţelege că plăteşte direct combustibilul şi rezolvă o problemă, dacă doreşte să o facă.

În al treilea rând, ar fi timpul să ne considerăm totuşi o societate un pic mai evoluată, în care cel care ajunge într-o pană penibilă trebuie să înţeleagă că e vina lui în primul rând, şi nu poate pretinde să indice public că cei care nu l-au ajutat ar fi cumva mai puţin nobili decât el în acţiuni. Nu poţi cere empatie faţă de o problemă care seamănă evident a iresponsabilitate şi a lipsă de planificare elementară. Nu e o pană de roată, care se poate întâmpla fără o vină a şoferului, sau un accident, sau o defecţiune a maşinii. Într-o situaţie autentic neprevăzută, când cei de la bord au nevoie de ajutor, cu siguranţă mai mulţi oameni ar oferi ajutor, pentru că se vede o necesitate reală, iar oamenii se pot identifica şi pot empatiza cu cei pe care îi ajută. Aici, vine cineva şi-ţi spune ca-n anii 90 „dă-mi 50 lei, fii paţan”, şi apoi îşi manifestă nemulţumirea că n-a fost ajutat.

Până la urmă, e decizia fiecăruia dacă ajută, ceea ce vrem să spunem e că cei care n-au ajutat aici nu pot fi în niciun fel blamaţi public. Majoritatea au refuzat din considerente de siguranţă proprie şi neîncredere faţă de cel care a cerut şi modul în care li s-a cerut ajutor. Şi au avut dreptate să refuze. Şi paradoxul e că într-o societate în care nimeni nu te ajută în situaţi stupide, toţi încep a fi mai responsabili, îşi urmăresc nivelul de combustibil, îşi cumpără abonamente anuale la servicii de intervenţie în caz de urgenţă, îşi fac carduri de credit pentru situaţii neprevăzute şi aplicaţii pe telefon cu care să poate gestiona banii de pe un cont pe altul, şi pur şi simplu încearcă să fie responsabili de propriile acţiuni.

Admitem că ar putea exista şi multe alte păreri şi chiar am vrea să le spunem cu toţii în comentarii. Vezi video-ul mai jos.

Support Ukraine