Să vorbim despre locuri pe podium, despre efortul imens al echipelor şi despre cele mai intense momente de pe circuit. Doar că evenimentul din week-end nu s-a desfăşurat pe un circuit, ci la un colţ de stradă, în zona intersecţiei bulevardului Moscova cu strada Studenţilor, deci într-un spaţiu despre care imediat ne întrebăm cât de potrivit e pentru un eveniment de motorsport şi mai ales de drift, cu derapaje controlate, unde e nevoie de spaţiu larg, asfalt perfect, şi traseu cu forme clare, pentru derapaje corecte. Iar mediul online a fost de-a dreptul inundat de clipuri cu multiplele accidente, surprinse din toate unghiurile posibile, astfel încât se poate crea senzaţia că accidentele eclipsează totul şi n-a mai fost nimic altceva, în esenţă. Dar am vrut să pătrundem un pic mai adânc în acest subiect.
A fost, deci, evenimentul unui bine organizat, într-un loc potrivit? Au fost accidentele de ieri parte din tabloul normal al unei competiţii de motorsport, sau au fost ceva ieşit din comun? Am încercat să discutăm şi cu o parte din coorganizatori, ba chiar şi cu piloţii care au participat.
Din start, unul din piloţi, Efim Mazur, ne-a spus că organizarea a fost cea mai bună din toate evenimentele de drift de până acum, la un nivel de care Moldova nu a mai beneficiat anterior. Iar el, ca şi participant, a fost conştient că maşina sa poate suferi accidente, pentru că asta e ceva absolut firesc în evenimente de drift, şi şi-a pregătit-o conştient de aceste riscuri. L-am întrebat dacă s-a simţit în siguranţă pe traseul de stradă şi dacă n-ar fi mai potrivit un circuit pentru asta. Ne-a spus că majoritatea evenimentelor de drift din toată lumea au loc în oraşe, deci e ceva normal.
Însă o analiză a evenimentelor de drift din toată lumea contrazice parţial această afirmaţie. Există campionate întregi unde evenimentele de drift au loc doar pe circuite sportive, fără niciun eveniment în zone urbane, iar asta e valabil pentru multe regiuni ale lumii. Dar există şi campionate de drift care conţin evenimente organizate pe drumuri publice, temporar închise circulaţiei, precum RoDrift, care a avut prima etapă la Arena Naţională în Bucureşti şi care va avea o etapă pe Transalpina în 2023. Şi competiţii pe drumuri publice există şi în Japonia, şi pe insula Isle of Man, de exemplu, dar şi în alte locuri. Deci, circuitele domină în general, dar se întâmplă şi în alte locuri ale lumii să se organizeze evenimente de drift pe drumuri publice închise, la fel ca şi în Chişinău. Problema e că spaţiul din Chişinău are stâlpi urbani, copaci şi trotuare alături.
Un alt pilot cu care am vorbit, Igor Tabacari, spune că traseul de ieri l-a făcut într-adevăr să nu-şi folosească la maxim puterea maşinii şi capacităţile, mergând mai încet decât ar fi putut, pentru că în caz de eşec, maşina nu ajunge într-un con sau într-o zonă tampon laterală, ci într-un obstacol dur. În acelaşi timp, şi el ne spune că organizatorii evenimentului au făcut maxim posibil, asigurând cea mai bună organizare care se putea în acest spaţiu şi cu resursele existente.
Iar aici se mai face vizibilă o problemă generală, menţionată de ambii piloţi. Ei nu au unde-şi testa maşinile înainte de competiţie şi nu au cum să cunoască suficient circuitul. Nu în zadar în Formula 1 existe ziua de practică, apoi ziua de calificări şi abia a treia zi e cea de cursă. Pentru că pilotul are nevoie să-şi simtă maşina pe acel circuit, cunoscând-ul şi văzând eventuale probleme ale maşinii, pentru a le rezolva, iar în cursă să se concentreze la concurare, nu la probleme tehnice sau abia să observe traseul. Igor Tabacari ne spune că din cele două maşini ale echipei sale, una a trebuit ieri permanent reparată tocmai din această lipsă de testare înainte de competiţie.
Iar competiţia de ieri, propriu-zisă, a fost organizată mult mai târziu în calendarul acestui an decât şi-ar fi dorit organizatorii. Şi asta nu pentru că efectiv nu există spaţii decente unde să se poate organiza în mod fluent asemenea evenimente. Moldova nu are niciun circuit sportiv — asta o ştim deja şi pare fantastic să mai vorbim despre unul. Iar spaţiile deschise care există sunt foarte dificil de contractat, pentru că cei care le deţin sunt sceptici sau pur şi simplu refuză. În rezultat, aceşti entuziaşti, aceşti sportivi, cum ar fi mai corect să-i numim, ajung să conducă în asemenea spaţii cu prima ocazie care se iveşte, şi n-au cum să se pregătească suficient de ele.
Sunt normale accidentele în competiţiile de drift? Da, absolut normale, şi sunt de obicei parte din însăşi identitatea unei asemenea competiţii. E inevitabil să se întâmple, statistic vorbind, pentru că a face drift înseamnă a fi întotdeauna pe acel fir de păr între a mai menţine controlul maşinii şi a-l pierde. Şi Gymkhana când se filma se făceau zeci de duble, până se obţinea traiectoria dorită. Deci ieri s-au produs accidente relativ fireşti ca număr, pentru o asemenea competiţie. Partea neobişnuită pentru martori a fost că aceste accidente au avut loc în mediul pe care ei îl ştiu drept oraş, drept staţia de troleibuz unde aşteaptă transportul public, drept trecere de pietoni unde trec spre casă.
Am vorbit şi cu organizatorul evenimentul, Daniel Alexandru, care ne-a confirmat că organizarea acestui eveniment în interiorul Chişinăului a fost făcută în primul rând din lipsă de alte opţiuni, iar în al doilea rând, datorită deschiderii celor din pretură şi MAI, care le-au aprobat autorizaţiile şi le-au delegat susţinerea logistică. Daniel ne-a menţionat că au fost asigurate la maxim zone tampon pentru maşini, dar e clar că traseul, fiind de oraş, a fost mai dificil pentru piloţi. Publicul a fost ţinut la distanţă sigură cu ajutorul carabinierilor şi organizatorilor. Deci, s-a încercat la maxim garantarea siguranţei, fapt confirmat de lipsa vreunei răniri în rândurile piloţilor sau publicului. Şi, la fel ca şi piloţii, Daniel ne-a confirmat că prezenţa accidentelor uşoare în drift e absolut firească, ba chiar e inalienabilă din acest sport.
Susţinere pentru motorsport din partea autorităţilor? Ocazional, la evenimente, Daniel spune că ei au parte de deschidere şi de susţinere logistică din partea primăriilor, preturilor, reprezentanţilor MAI, pompierilor. Dar să vorbim despre vreun buget anual asigurat de autorităţi, pentru organizare de evenimente, sau pentru echipe — nici vorbă, iar situaţia a fost aceeaşi decenii la rând, nu doar acum. Deci, dacă în toată lumea motosportul e o activitate făcută cu pasiune, iar atunci când vine performanţa, echipele şi organizatorii încep a câştiga bani mari, pentru dezvoltare, în Moldova tot piloţii şi echipele pun mână de la mână pentru a-şi finanţa participările, pentru că banii adunaţi de la sponsori nu ajung nici măcar pentru organizare. Iar publicul, de obicei, e mai confortabil să vadă evenimente gratuite, decât evenimente unde s-ar intra cu bilet plătit, cum ar fi normal.
Organizatorul Daniel Alexandru spune că evenimentul de ieri a fost, de fapt, prima etapă de drift organizată în oraş vreodată în Moldova, iar însăşi petrecerea ei este deja o mare realizare pentru acest tip de motorsport în Moldova. Pentru a ridica nivelul organizării şi interactivitatea, a fost adus şi comentatorul de la RoDrift din România, Răzvan Brătianu, care a comentat cu un profesionism desăvârşit tot ce se întâmpla în teren. În rezultat, Daniel ne spune că percepţia a tot ce se întâmplă în teren din partea publicului a fost astfel mult mai bună, aceştia stând ore în şir, în număr uriaş, fără a pleca. Din perspectiva publicului adunat şi a modului în care a putut fi urmărită competiţia, a fost, deci, un eveniment cu o rezonanţă mult mai mare decât tot ce s-a făcut până în prezent, ne spune Dan.
Şi acum, unii ar putea spune că pasiunea acestor oameni şi dorinţa lor de a face motorsport nu-i priveşte direct, şi prin urmare aceştia ar trebui să-şi rezolve probleme singuri, să-şi plătească singuri circuitele sportive, să-şi organizeze singuri competiţii, eventual cu căutări de sponsori, dar să o facă mai departe de oraş, ca să nu ne deranjeze somnul de duminică. Şi poate unii vor găsi suficiente justificări pentru această poziţie. Dar asta e la fel cum am trimite muzicienii să-şi construiască propria filarmonică în oraş, pentru că pe noi nu ne interesează muzica clasică, ca şi stil de muzică. Nu sună prea normal, nu? Cam aşa e şi cu motorsportul, mai ales atunci când el ar avea nevoie de acea susţinere de început, până a putea să devină oarecum independent.
Vezi mai jos un video care înglobează câteva incidente produse ieri pe circuit, dar şi un alt video cu transmisiunea live completă a evenimentului, pentru a-ţi face o imagine completă.
ştiri asemănătoare