SUV-urile sunt urmate de hatchback-uri şi sedanuri, iar cota break-urilor pe fundalul vânzărilor totale este infimă. Totuşi, lucrurile se schimbă mult dacă analizăm piaţa automobilelor rulate, or break-urile sunt în continuare solicitate pe alte pieţe europene, de unde şi sunt importate de cele mai multe ori în Moldova, iar pe lângă practicismul pe care-l oferă, break-urile atrag cumpărători prin preţul mai accesibil în raport cu alte tipuri de caroserie.
Astăzi ne-am propus să analizăm care sunt cele mai răspândite şi solicitate break-uri pe piaţa automobilelor rulate din Moldova. Nu ne vom aventura în descrieri tehnice prea lungi, or break-urile de regulă au un substrat tehnic aproape identic cu celelalte tipuri de caroserie ale modelelor vizate în acest top. Totuşi, pentru a analiza un anumit segment de piaţă, ne-am propus să impunem şi câteva restricţii pentru maşinile ce urmau să ajungă în această listă, şi anume: vârsta maximă a maşinii de 7 ani, parcurs de cel mult 120,000 kilometri, un preţ de cel mult 10,000 euro pe piaţă şi să enumere cel puţin 5-7 oferte după o navigare scurtă în web.
Dacia Logan MCV
Atunci când vorbim de practicism, se pare că nici un top de acest fel nu poate omite renumitul bestseller al constructorului din Mioveni — Dacia Logan. Ei bine, Logan este mai răspândit la noi în caroseria de tip sedan, însă piaţa automobilelor rulate abundă cu break-urile MCV. Break-ul din România indică un preţ de pornire pe piaţă de circa 5,000 euro şi poate ajunge la 8,000 euro, atunci când vorbim de un automobil rulat. Totuşi, cu o limită de preţ de până la 10,000 euro poate fi achiziţionat şi un automobil absolut nou, or în nivelul incipient de echipare Dacia Logan MCV porneşte în ţara noastră de la 8,200 euro.
Deşi nu oferă motorizări moderne cu substrat tehnic electrificat, Dacia Logan MCV oferă o varietate mare de motorizări care să corespundă cerinţelor celor mai pretenţioşi cumpărători, de la benzinare aspirate natural şi turbo, până la renumitele dCi-uri franceze şi motoare alimentate cu gaz. Cele mai multe oferte sunt cu cutii manuale, însă există şi versiuni cu cutii automate.
Standard volumul portbagajului unui Logan MCV este de 700 litri, iar cu bancheta spate rabatată volumul poate fi mărit până la 2,350 litri.
Ford Focus Turnier
Ford Focus Turnier nu este la fel de practic precum un Logan sau o Octavia, însă atrage cu un preţ mai accesibil de achiziţie, şi mai are câţiva aşi ascunşi în mânecă. Focus a fost lăudat în anii lansării pentru plăcerea din condus pe care o poate oferi celui din spatele volanului, chiar şi fiind un break de familie din segmentul bugetar. Focus nu oferă motorizări electrificate, dar are o gamă vastă de motoare diesel şi pe benzină, cuplate la cutii manuale sau automate. Cele mai răspândite motoare în Moldova pentru Focus sunt benzinarele de 1.0 litri şi unităţile turbodiesel de 1.5 litri.
Totuşi, cu restricţiile enumerate de noi mai sus preţurile unui break Focus oscilează între 8,000 şi 9,500 euro, însă în limita a 7 ani de la producţie, dar un parcurs ceva mai mare, cei ce-şi doresc un asemenea model vor beneficia de oferte mult mai atractive ca preţ, de 7,000 sau chiar 6,500 euro.
Volumul portbagajului în mod normal constituie 490 litri, iar cu bancheta spate rabatată ajunge la 1,516 litri.
KIA Ceed SW
KIA Ceed SW este modelul cu cele mai puţine oferte pe piaţa automobilelor rulate din Moldova, iar acest lucru se datorează vânzărilor mici pe care le-a avut cea de-a doua generaţie Ceed în ţara noastră, dar şi în Europa. În limita criteriilor impuse de noi preţul pentru Ceed SW nu coboară mai jos de 9,000 euro, însă dacă excludem limita de parcurs din ecuaţie, preţul poate consitui chiar şi 6,500 euro pentru un model de 5-6 ani.
Break-ul sud-coreean poate fi atractiv pentru persoanele care-şi doresc să se mai evidenţieze în trafic, or Ceed-urile de a doua generaţie nu sunt la fel de răspândite precum celelalte modele vizate în top în ţara noastră, însă viitorii proprietari trebuie să ia în calcul că o următoare revânzare ar putea fi anevoioasă anume din cauza popularităţii infime a acestui model în ţara noastră. Dar dacă nu priviţi atât de departe, Ceed SW vă va alinta cu un pachet de dotări ceva mai generoase decât în cazul rivalilor direcţi. KIA Ceed SW poate avea sub capotă motoare pe benzină, turbo sau aspirate natural, dar şi unităţi turbodiesel.
Volumul portbagajului constituie 528 litri standard, sau 1,642 litri cu bancheta rabatată.
Opel Astra Sports Tourer
Precum şi KIA Ceed, Opel Astra J s-a ciocnit în ţara noastră cu o scădere dramatică a cererii din partea cumpărătorilor, iar această scădere se atestă şi în rândul cumpărătorilor de automobile noi, cât şi pe piaţa maşinilor rulate. Totuşi, de la an la an preţul celei de-a patra generaţie Astra pe pieţele europene de maşini second hand sunt în continuă scădere, în special în raport cu rivalii direcţi, iar astfel maşinile devin mai atractive pentru cumpărătorii noştri.
Totuşi, e mai dificil să găseşti un Opel Astra cu mai puţini kilometri indicaţi pe odometru, dar şi mai greu e să găseşti un break bine echipat, de cele mai multe ori ofertele din ţara noastră se rezumă la motorizări şi echipări incipiente. În schimb, modelul german se poate lăuda cu cel mai vast portofoliu de motorizări diesel dintre toate modelele enumerate în acest top, fiind disponibile motoare de 1.3, 1.7 şi 2.0 litri. Există şi motorizări pe benzină de tot soiul, dar şi alimentate cu gaz. Preţurile în ţara noastră oscilează de la 6,200 euro până la 8,000 euro, în limitele enumerate de noi.
Volumul portbagajului constituie 500 litri în mod normal şi poate fi extins până la 1,550 litri.
Renault Megane Estate
Modelul francez a fost un adevărat generator de meme-uri în societatea noastră, în mare parte graţie fluxului imens de unităţi de a doua generaţie importate din Europa în anii săi de glorie. Precum şi cele două modele precedente, însă, cu schimbul de generaţii Megane a înregistrat o scădere a interesului din partea concetăţenilor noştri. Dar chiar şi aşa, acum Megane este unul dintre cele mai răspândite break-uri pe drumurile Moldovei.
Am putea enumera motorizările cu care este disponibil renumitul model francez, însă cu toţii ştim bine că marea majoritate a cumpărătorilor de Megane va alege, cu siguranţă, un 1.5 dCi! Cel de-al treilea Megane indică acum un preţ cuprins între 6,000 şi 8,500 euro, în funcţie de anul de producţie şi kilometrii parcurşi, chiar şi cu restricţiile impuse de noi. Dar dacă e să eliminăm limita de parcurs... lucrurile nu se schimbă prea mult. Astfel, dacă sunteţi în căutarea unui Megane Estate rulat, vă îndemnăm să fiţi mai selectivi în identificarea celei mai avantajoase oferte.
Volumul portbagajului — 524/1,595 litri.
Precum şi Logan-ul, Skoda Fabia are un loc mai special în topul nostru de astăzi, fiind un jucător al segmentului B, pe când celelalte modele fac parte din segmentul C de piaţă. Astfel, Fabia nu este chiar la fel de practică ca şi dimensiuni, precum celelalte modele analizate de noi, însă este şi unul dintre cele mai atractive break-uri din listă din punct de vedere al preţului de achiziţie pe piaţa maşinilor rulate, garantând o fiabilitate de excepţie graţie simplităţii sale.
Skoda Fabia poate porni de la puţin sub 6,000 euro, în limitele impuse de noi, iar dacă am opta pentru un model cu parcurs de peste 120,000 kilometri, preţul ar fi şi mai atractiv, simţitor mai atractiv, de altfel. Totodată, preţul pentru o Fabia Combi nouă porneşte de la 10,100 euro în ţara noastră.
Volum portbagaj — 560/1,395 litri.
Al doilea model ceh din topul nostru este printre favoriţii cumpărătorilor auto din ţara noastră, fiind şi unul dintre cele mai practice din această listă. De curând bestseller-ul constructorului din Mlada Boleslav a păşit în noua, cea de-a patra generaţie, iar asta înseamnă că ofertele pentru modelul precedent vor fi tot mai savuroase acum.
Precum Astra sau Focus, Skoda Octavia oferă o listă generoasă de motorizări pe benzină, motorină şi gaz, cu cutii manuale sau robotizate. Preţurile pentru o Octavia Combi pe piaţa auto second hand în ţara noastră sunt cuprinse între 8,000 şi 10,000 euro, în funcţie de anul de producţie şi motor, preţ ce poate fi scăzut chiar şi sub 7,500 euro dacă sunteţi gata să optaţi pentru un exemplar mai rulat.
Volumul portbagajului constituie în mod normal 610 litri şi poate fi mărit până la 1,740 litri prin rabatarea banchetei spate.
Toyota Auris Touring Sports
Gândit special pentru piaţa europeană, Toyota Auris a înregistrat vânzări mari în ţările Bătrânului Continent pe parcursul celor două generaţii. Compacta niponă a fost importată masiv în Moldova pe parcursul ultimilor ani graţie ofertelor atractive şi motorizărilor hibride, Auris Touring Sports fiind, practic, unicul model din cele vizate în topul nostru care să ofere o motorizare electrificată.
Ei bine, există şi versiuni clasice pe benzină şi motorină, însă cea mai mare cotă pe piaţa second hand aparţine anume versiunilor hibride şi anume acestea le fac atât de atractive pentru cumpărătorii din Moldova. Chiar şi cu cele menţionate, preţul unui break Auris nu coboară mai jos de 9,000 euro cu condiţiile impuse în căutarea noastră, preţul mediu pentru un astfel de model fiind de 11,000-12,000 euro. De menţionat, că nu am identificat nici o ofertă Auris Touring Sports Hybrid la preţ de până la 10,000 euro.
Volum portbagaj — 530/1,658 litri.
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen Golf este un model foarte popular în ţara noastră, iar de curând concetăţenii noştri au început a importa masiv modelele celei de-a şaptea generaţie. Însă acest lucru este valabil practic doar pentru hatch-ul Golf, or în total nu am putut identifica mai mult de 6 oferte Golf Variant pe piaţa second hand, iar tocmai din acest motiv şi Golf se alege cu un loc mai special în topul nostru, or conform criteriilor impuse de noi în Moldova nu se vinde nici un Golf Variant rulat!
Aşadar, dacă excludem limita de parcurs de 120,000 kilometri, aflăm că preţul pentru maşini cu parcurs de 150,000-250,000 poate varia între 8,500 şi 10,000 euro, însă de cele mai multe ori preţul unui exemplar bine întreţinut depăşeşte chiar şi 11,000 euro, în special dacă căutaţi o maşină mai dotată, cu propulsor pe motorină şi cutie automată.
De rând cu Skoda Octavia, Volkswagen Golf Variant este unul dintre cele mai practice modele din listă, cu un portbagaj de 605 litri, ce poate fi mărit până la 1,620 litri prin rabatarea banchetei spate.
Volkswagen Passat Variant
Marea surpriză a topului de astăzi este Volkswagen Passat Variant, break-ul imens din segmentul D, care este, probabil, cel mai practic şi voluminos model din această listă. Am fost surprinşi să descoperim că există oferte care să corespundă criteriilor limitate de noi, însă precum ar fi şi de aşteptat, preţul acestora nu coboară mai jos de 9,500 euro.
Făcând parte dintr-un segment de automobile mai mari decât toate maşinile analizate de noi mai sus, Volkswagen Passat Variant îşi va alinta proprietarul cu un nivel superior de confort şi spaţiu mai mult decât suficient la bord. Tradiţional pentru concernul german, Passat este oferit cu o mare varietate de motorizări clasice pe benzină şi motorină, cutii manuale şi automate. Majoritatea ofertelor din ţara noasră, însă, sunt cu motoare turbo pe benzină, 1.4 TSI, fie cu turbodieselul 1.6 TDI.
Volum portbagaj — 603/1,731 litri.