În cele mai multe cazuri, este vorba de Italia, Germania și Marea Britanie. În unele cazuri, mașinile furate sunt depistate după ce au fost înregistrate pe teritoriul Republicii Moldova pe numele a patru-cinci proprietari.
Viorica P. din Glodeni și-a cumpărat o mașină de la o persoană care avea voie să vândă autovehiculul prin procură. După asta a trecut regulamentar automobilul de pe persoana cu procură pe soțul ei. Astfel, bărbatul ei a devenit al patrulea proprietar al autovehiculului trecut prin instituțiile de înregistrare a automobilelor. Apoi, peste vreo trei ani, după ce au plătit conștiincios toate taxele și asigurările, au decis să vândă mașina.
„Am mers cu persoana care voia să o cumpere la instituția abilitată cu înmatriculările și am semnat un contract de vânzare-cumpărare. După vreo patru luni, noul proprietar a mers peste hotare și, la controlul de la frontieră, a fost anunțat că automobilul este în urmărire."
„După asta, noul proprietar s-a întors în Moldova și ne-a spus că mașina pe care i-am vândut-o este cu probleme. Am fost de acord să mergem unde este nevoie ca să rezolvăm această problemă. E clar că omul a avut cheltuieli mari și nu trebuia să rămână cu pierderi", spune femeia, acceptând orice modalitate pentru a rezolva problema.
Mașina cu probleme, la al cincilea proprietar
În cele din urmă, omul care a cumpărat mașina i-a dat în judecată. Ei însă au continuat să lupte, considerând că nu au făcut nicio ilegalitate. „Înainte de judecată, am mers la Chișinău și am cerut un certificat pentru automobil de la instituția de înmatriculare a automobilelor. Ni s-a dat o adeverință că autovehiculul nu are nicio interdicție și poate să iasă de pe teritoriul Republicii Moldova."
Având acest certificat și știind că nu au fost implicați în lucruri ilegale, oamenii au mers la judecată și au prezentat certificatul spunând că nu sunt vinovați. „Cu toate acestea, fără avocat, s-a decis că noi trebuie să îi întoarcem noului proprietar banii pe care i-a pierdut. Am început să ne apărăm, am trecut toate procedurile de judecată și nu am obținut nimic", relatează femeia.
Au fost obligați să plătească 80.000 de lei, anul trecut, înainte de revelion. „Am avut cheltuieli destule, pe unde am bonuri, pe unde nu. Aș vrea să fac publică situația mea, am răspunsuri de la multe instituții de stat, răspunsuri care se bat cap în cap. Am constatat că instituțiile nu colaborează una cu alta. Am scris la Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Interne", constată doamna cu lehamite.
Buni de plată, înainte de Revelion
Spune că a încercat să obțină un certificat de la Interpol, are jumătate de an de când se chinuie să primească adeverința, însă instituția nu emite documente pentru persoane fizice. „Am mers la un avocat, ca să pornesc altă procedură de judecată, trebuie să am un temei concret. Eu nu am acest certificat din Moldova, doar din Ucraina", a precizat femeia.
Între timp, au aflat că mașina este în urmărire din 2005, dar ea a fost înregistrată între timp în Republica Moldova pe cinci persoane. „Persoana de la care am cumpărat-o noi nu era proprietar, nu a fost înregistrată pe el, dar a avut voie să o vândă. Am mers pe teritoriul Republicii Moldova trei ani, am plătit taxa pentru drumuri. Și abia după asta au stabilit că este în urmărire."
„Până la noi, alte trei persoane sunt trecute ca proprietari prin instituția de înregistrare a automobilelor", spune femeia indignată, adăugând: „Lumea nu are nicio asigurare, am plătit taxe, iar acum nu pot să obțin un certificat că mașina mea este în urmărire".
De unde sunt furate cele mai multe mașini
Inspectoratul Național de Investigații al Inspectoratului General al Poliției din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a oferit pentru JURNAL de Chișinău date statistice despre autovehiculele depistate pe teritoriul Republicii Moldova în perioada 2016–2018 ca fiind sustrase conform bazei centrale de date a Interpol (The International Criminal Police Organization).
Cele mai multe mașini furate, depistate pe teritoriul Republicii Moldova, în cei trei ani, au fost din Italia (39), Germania (26), Marea Britanie (20). Astfel, potrivit sursei citate, cele mai multe vehicule anunțate ca furate au fost înregistrate în 2016 – 50, în 2017 – 69, în 2018 – 40. În general, aceste mașini fac parte din clasa medie, potrivit lui Anatol Corotaș, angajat al Inspectoratului Național de Investigații, Direcția nr. 1.
„Odată ce s-a stabilit că față de un anumit autovehicul sunt interdicții, organul polițienesc care gestionează cazul informează care este problema: fie că e furat, fie că este vorba de o fraudă financiară, fie de un leasing bancar etc. Există o serie de motive care ar putea sta la baza dării în urmărire a unui automobil", a menționat omul legii, precizând că nu este vorba doar de furturi din stradă.
Cum să eviți problema
Potrivit acestuia, o mare parte din autovehicule sunt depistate la intrarea în Republica Moldova de către Inspectoratul General al Poliției de Frontieră. În cazurile în care informațiile ajung cu întârziere la autoritățile moldovenești din partea solicitantului, mașinile declarate drept furate sunt reținute și documentate în interiorul statului de către subdiviziunile Inspectoratului General al Poliției sau la ieșirea din Republica Moldova, în funcție de termenul în care semnalează inițiatorul.
Aceasta presupune riscul, admite Anatol Corotaș, ca până ajunge semnalul în Republica Moldova, autovehiculul poate să fie înmatriculat pe teritoriul Republicii Moldova și ar putea chiar să fie făcute tranzacții de vânzare-cumpărare prin două-trei persoane, ca în cazul enunțat mai sus.
Pentru a evita asemenea situații, omul legii recomandă celor care intenționează să cumpere o mașină la mâna a doua să verifice până la semnarea actului de vânzare-cumpărare dacă la bunul respectiv nu pretinde o altă persoană fizică sau o instituție bancară. Să consulte toate instituțiile abilitate, în funcție de situație, pentru a se convinge că bunul tranzacționat îi aparține celui care îl vinde și, în cazul unui eventual litigiu, să aibă o clauză care îi va permite să își recupereze banii plătiți.
ştiri asemănătoare