Aceștia nu se grăbesc să se angajeze la instituțiile de stat, din cauza salariilor mizerabile și a condițiilor de muncă nefavorabile. Instituțiile bugetare din Chișinău au nevoie de aproximativ 300 de muncitori.
Cetățenii din Republica Moldova care s-au specializat în operații de sudură și electricitate sunt la mare căutare și în Europa care le oferă salarii mari în euro, motiv pentru care moldovenii aleg să emigreze, în defavoarea întreprinderilor municipale din Chișinău. Bunăoară, ÎM „Lumteh" are nevoie de 15 electricieni pe care-i caută anul împrejur și tot nu-i găsesc. „Tot timpul avem anunțul. Nimeni nu trimite CV-ul. În țară este deficit de electricieni, deoarece toți pleacă peste hotare. Avem bani. Un electrician începător, de categoria a II-a, primește un salariu de 5.000 de lei. Cine-i dă lui așa salariu în Republica Moldova?", se întreabă Maria Burea, șefa secției resurse umane din carul „Lumteh".
Cum poți deveni scafandru
O profesie deficitară este și cea de scafandru. „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi" are nevoie de 50 de persoane specializate în lucrări subacvatice, atât iarna, atunci când gheața de pe lacuri se sparge, cât și vara, atunci când lumea se scaldă. Chiar dacă practică o meserie periculoasă, scafandrii în țara noastră au salarii mici. „Un scafandru are un salariu de 1.100 de lei, dar se adaugă o primă etc. – poate ajunge la un salariu maxim de 2.200 de lei. Noi căutăm demult, dar nu vine nimeni, deoarece salariul este mic și lucrul e greu. Angajăm oameni necalificați, important să nu fie pensionari, pe care-i trimitem la studii la Serviciul Protecției Civile și Situații Excepționale", explică Marina, inspector personal în cadrul ÎM „Asociația de gospodărire a spațiilor verzi".
Instituția bugetară, responsabilă de amenajarea spațiilor verzi din Capitală, mai caută sudori, muncitori pentru îngrijirea parcurilor și felceri pentru stațiile de salvare. Un sudor are un salariu de 4.000 de lei, iar un muncitor – 3.500 de lei. Salariul de bază al unui felcer este de 900 de lei. Tinerii care vor să lucreze felcer trebuie să aibă studii medicale.
Se caută șoferi
Moldovenii care vor să lucreze șoferi de troleibuz, autobuz sau autospecială trebuie să dețină toate categoriile auto, de la „A" până la „E", și să aibă minim 3 ani de experiență. Salariile încep de la 5.000 de lei și ajung până la 8.000 de lei pentru un șofer de autobuz. Pentru acești bani, șoferii de autospeciale vor fi nevoiți să iasă la muncă pe timp de noapte, iarna atunci când se curăță zăpada. „Angajăm zece șoferi pentru autospeciale. Aceștia curăță omătul și aruncă nisip pe drumuri. Căutăm de o lună, dar nu a venit niciunul. Un șofer primește 5.000-6.000 de lei. Lucrul este intens, se lucrează sâmbăta și duminica, în funcție de situație și schimburi. În prezent avem 76 de șoferi", spune șefa secției resurse umane de la ÎM „Exdrupo".
Lipsa de personal este o problemă întâlnită aproape în toate instituțiile de stat și private. Nici „Parcul urban de autobuze" nu o duce mai bine, mai ales că întreprinderea nu are autobuze noi, iar cele existente demult au depășit termenul de exploatare. Întreprinderea caută 34 de taxatori și 15 șoferi de autobuz. Anunțurile de angajare stau de 3 ani la Oficiul Forței de Muncă din Chișinău, dar nimeni nu se grăbește să se angajeze în calitate de șofer sau taxator. „Tehica este învechită, iar în salon este frig. E foarte greu să lucrezi 12 ore pe zi în perioada rece a anului. La ora 4:30 dimineața trebuie să fie prezenți la întreprindere. Un taxator are un salariu mediu de 4.000 de lei. Un șofer are un salariu de 5.000 de lei, în funcție de marca autobuzului, vechimea tehnicii și orele lucrate. Dacă tehnica este bunicică, atunci se ajunge la un salariu de 7.000-8.000 de lei. Oamenii se interesează, au 3 ani de experiență, dar când află cu ce tehnică urmează să lucreze, fac stânga împrejur și spun că nu pot lucra pe așa ceva. Dacă am fi asigurați cu autobuze noi, atunci situația cu personalul s-ar schimba radical. Mai este o nuanță: un șofer în Europa este plătit cu 1.500 de euro", povestește Mihai Josanu, șef resurse umane la „Parcul urban de autobuze".
În anul 2017, din bugetul orașului Chișinău au fost alocați 20 de milioane de lei pentru procurarea unor autobuze noi. Josanu speră că până la sfârșitul anului, funcționarii municipali vor cumpăra 13 autobuze. Transportul urban învechit este principalul motiv pentru care autobuzele ajung în stație cu întârziere sau nu vin deloc. Noi am scris un articol în care am explicat „De ce întârzie transportul public în Chișinău. Autobuzele au orar doar pe hârtie".
„Unul vine, altul pleacă"
Fluctuația de personal are loc atunci când angajații pleacă și trebuie înlocuiți, iar acest proces este unul destul de costisitor și incomod pentru orice companie. Schimbări neîntrerupte de personal au loc anul împrejur în cadrul ÎM „Regia transport electric" (RTEC).
„La noi unul vine, iar altul pleacă. Taxatorii și șoferii de troleibuz vin și se duc, deoarece nu le plac condițiile, regimul de muncă și salariul. La ora 5:00 dimineața începe lucrul, iar la ora 12.00 se termină, în funcție de rută, grafic etc. Salariul unui taxator începe de la 4.000 de lei în sus – asta dacă îndeplinește planul, nu ia bilete întoarse de la oameni și le revinde etc. Taxatori angajăm fără studii și experiență. Șoferii trebuie să învețe la școala de meserii, după care pot veni la noi, altfel nu-i putem angaja. Salariul unui șofer este de la 5.000-6.000 de lei în sus", afirmă Tamara Crafcenco, instructor personal în cadrul RTEC. Instituția are nevoie de 50 de taxatori și tot cam atâția șoferi de troleibuz.
Printre cele 22 de întreprinderi municipale am întâlnit și companii care nu au posturi vacante. ÎM „Liftservice", care are 215 angajați, nu caută oameni noi, deoarece au condiții bune de muncă și nimeni nu-și dă demisia. Nici „Regia Autosalubritate", care are 353 de muncitori, nici „Combinatul Servicii Funerare", cu 151 de oameni, nu se plâng pe lipsa forței de muncă.
ştiri asemănătoare