Scuterele electrice nu vor mai benefica de scutiri la import în Moldova, doar maşinile electrice rămân la cota zero

Acum 1 an, 11 luni - 19 Decembrie 2022, Piata Auto
Scuterele electrice nu vor mai benefica de scutiri la import în Moldova, doar maşinile electrice rămân la cota zero
Scuterele electrice nu vor mai beneficia de scutiri la importul lor în Moldova, aşa cum se întâmpla până acum, când aveau TVA la cota 0.

Proiectul de politică bugetar-fiscală pentru anul 2023 prevede excluderea scuterelor cu motor electric de la poziţia tarifară 871160900 din lista produselor cărora li se aplica cota 0 de TVA la import. Efectiv, asta înseamnă că cei care vor importa scutere electrice vor trebui să plătească TVA-ul standard de 20%, iar asta poate însemna şi o creştere de preţ a acestor scutere pentru consumatorul final.

Sistemul de taxare la importurile maşinilor în Republica Moldova e unul diferit de ţările din UE, unde se aplică de obicei TVA-ul standard, plus alte taxe ecologice. În Moldova de o asemenea taxare beneficiază camioanele, autobuze şi alte vehicule, inclusiv dubiţele şi pick-up-urile, însă autoturismele şi motocicletele au cota 0 TVA la import, în schimb lor li se aplică accize nerambursabile, în funcţie de tipul motorului şi cilindree, care sunt de multe ori mai mari în valoare absolută şi, spre deosebire de TVA, nu sunt returnabile. Până în prezent, de mai mulţi ani, maşinile electrice erau scutite de TVA şi de accize, taxele de import fiind simbolice şi referindu-se la procesarea vamală propriu-zisă. În aceeaşi categorie de zero TVA şi zero accize intraseră şi scuterele electrice.

Din 2023, scuterele electrice vor fi excluse, doar maşinile electrice fiind cele care vor mai beneficia de zero tva la import şi totodată zero accize. Aici ar fi cazul să amintim că maşinile cu propulsie plug-in hibridă beneficiază de reducere de 50% la accize, iar cele cu propulsie hibridă fără încărcare de la priză — de 25%. Motorizările mild-hybrid sunt tratate ca şi cele obişnuite convenţionale, fără a beneficia de reduceri. Scopul acestor măsuri a fost să se stimuleze importul maşinilor cu emisii mai mici, şi deci mai ecologice.

De curând ne-au scris cei de la „Transport Electric Moldova”, care ne-au spus că sunt nemulţumiţi de excluderea scuterelor electrice din lista produselor importate la cota 0. Aceştia argumentează că scuterele electrice ar ocupa mai puţin spaţiu în oraş, ar favoriza reducerea ambuteiajelor şi ar fi mai accesibile pentru public, în comparaţie cu maşinile electrice, care sunt mult mai scumpe în achiziţie. Mai mult ca atât, aceştia menţionează că în toamnă au solicitat Ministerului Finanţelor să includă în lista de produse scutite la import şi trotinetele electrice mici, iar în rezultat, nu doar că nu li s-a acceptat includerea trotinetelor electrice, dar au fost excluse şi scuterele. În nota de răspuns a Ministerului Finanţelor către ei se menţionează că scopul principal al sistemului de impozitare e de a genera venituri suficiente pentru asigurarea cheltuielilor bugetare.

Totuşi, întotdeauna când se vorbeşte de tratament preferenţial al unei categorii de produse în raport cu altele, vor fi păreri diferite despre cât de corectă şi benefică e susţinerea de către stat a unui anumit tip de produse faţă de altele. Şi se întâmplă de multe ori, ca o categorie nouă şi promiţătoare să fie susţinută la început, după care, când fenomenul ia amploare, susţinerea bugetară pentru acea categorie e diminuată. Ce părere ai, e corectă excluderea scuterelor electrice din lista de produse cu condiţii preferenţiale de import în Moldova?

Support Ukraine