Când spunem plug-in hibrid, cei mai mulţi dintre noi înţeleg că există o baterie ce poate fi reîncărcată de la priză, iar partea hibridă vine din combinarea a încă unui motor, cu combustie, care intervine atunci când se epuizează bateria şi are grijă de propulsie sau de producţia energiei pentru propulsie. Ei bine, acelaşi principiu e valabil şi pentru Renault Embleme, doar că sursa adiţională de energie nu e un motor cu combustie, ci o instalaţie de celule electrochimice, numite şi pile de combustie, care generează electricitate pe bază de hidrogen.
Aici ar putea apărea întrebarea absolut legitimă dacă noul Embleme nu e identic în filosofie cu o Toyota Mirai, spre exemplu, care are pile de combustie şi care-şi produce electricitatea pentru electromotoare tot pe bază de hidrogen. Iar răspunsul este nu — deşi există elemente comune, lucrurile stau diferit în esenţa lor.
O Toyota Mirai nu poate fi alimentată decât cu hidrogen. Da, ea are şi o baterie la bord pentru electricitate, dar acea baterie are rol de tampon pentru electromotoare şi stochează relativ puţin. Şi ea, bateria, nu poate fi încărcată de la priză la o Toyota Mirai.
La Renault Embleme, însă, există o baterie de tocmai 40 kWh, care poate şi trebuie reîncărcată de la prize a fel ca la o maşină electrică sau plug-in hibridă. Dacă vom compara bateria cu o maşină electrică, ea e relativ mică, faţă de 65-90 kWh şi mai mult, cât au modelele electrice moderne. Dacă o vom compara cu un plug-in hibrid, ea e simţitor mai mare, faţă de 16-28 kWh cât au de obicei plug-in hibridele moderne.
Motorul electric, apropo, are 140 kW putere şi nu foloseşte pământuri rare pentru magneţii săi.
Inginerii spun că bateria mai mică de pe Embleme îl ajută să nu fie excesiv de greu şi să rămână eficient în consum. Iar rolul acestei baterii, la fel ca şi la un plug-in hibrid obişnuit, e să asigure autonomie suficientă pentru mobilitatea cotidiană din oraşe şi suburbii. Autonomia pur electrică a noului model Renault va fi de „câteva sute” de kilometri cu cei 40 kWh din baterie, iar noi putem estima vreo 200-250 km cel puţin, ceea ce e simţitor mai mult decât oferă plug-in hibridele moderne.
În călătorii mai lungi, va interveni şi instalaţia cu pile de combustie, de 30 kW putere, care va produce electricitate din hidrogen, folosind hidrogenul stocat în rezervorul de 2,8 kg al maşinii. Teoretic, această cantitate de hidrogen ar mai putea asigura încă vreo 350 km de autonomie.
Astfel, francezii spun că o călătorie de 1.000 km poate fi făcută fără o reîncărcare a bateriei electrice, ci doar cu două opriri pentru a câte 5 minute de realimentare cu hidrogen. Sună frumos, însă în viaţa reală staţiile de hidrogen sunt mai greu de găsit decât cele electrice, iar preţul hidrogenului e mult mai mare pentru a asigura cei 350 km de autonomie.
Inginerii francezi n-au ales în zadar să pună accent pe bateria electrică, deci, păstrând soluţia cu hidrogen ca una utilizabilă doar complementar. Eficienţa pilelor de combustie în acest prototip Renault, zic ei, e de maxim 60%, ceea ce înseamnă că din 39,4 kWh de energie intrinsecă dintr-un kilogram de hidrogen, instalaţia poate produce 23,6 kWh de electricitate. Şi dacă luăm în calcul că în prezent cele mai eficiente instalaţii industriale produc 1 kg de hidrogen din 52 kWh de electricitate din surse regenerabile, iar altele mai răspândite chiar din 60 kWh, atunci din cei 52-60 kWh consumaţi iniţial la producţia hidrogenului sunt real utilizaţi în propulsia maşinii la final doar 23,6 kWh, restul fiind pierderi sub formă de căldură la producţie de hidrogen şi cea de electricitate.
Prin urmare, e un proces foarte ineficient, iar hidrogenul fiind şi scump la staţii, prototipul n-ar avea un viitor foarte strălucit. Cu bateria de 40 kWh, însă, maşina poate fi ca una electrică în 75-80% din timp, şi doar foarte rar mai face uz de cele 2,8 kg de hidrogen din rezervor.
Apropo, dacă ştim că Embleme ar 2,8 kg de hidrogen, iar din fiecare kilogram generează aproximativ 23,6 kWh de electricitate, deci 66 kWh în total, şi cu acest hidrogen maşina poate merge 350 km, putem deduce consumul mediu al motorului electric la 100 km, care ar fi de circa 18,9 kWh/100 km. Asta înseamnă că bateria electrică ar putea să-i asigure circa 212 km autonomie, deducând din calculele de mai sus.
Desigur, deocamdată vorbim de un prototip, care-şi va face debutul public la sfârşitul lui octombrie, la salonul auto de la Paris. Judecând după reţeaua actuală de staţii de hidrogen în Europa, e posibil ca acest model să apară în serie doar pe anumite pieţe, dar nici acest fapt nu e sigur. Însă inginerii francezi par să fi gândit totul foarte profund, ca pentru un model de serie, şi dacă infrastructura de hidrogen ar fi deja dezvoltată, cu siguranţă Renault Embleme ar fi un plug-in hibrid super interesant în ceea ce ar putea oferi ca un model de serie.