Proiect de lege controversat: Moldova intenționează să întoarcă piața auto ”cu susul în jos”

Acum 1 an, 6 luni - 17 Iunie 2023, stiri.md
Proiect de lege controversat: Moldova intenționează să întoarcă piața auto ”cu susul în jos”
De la 1 ianuarie 2025, Moldova intenționează să implementeze o nouă formulă fiscală, utilizată la importul de mașini, care prevede eliminarea facilităților privind TVA.

Inițiativa în cauză privind modificarea sistemului de taxare a automobilelor a fost supusă dezbaterilor publice de către Ministerul Finanțelor, la recomandarea, după cum se pare, a Băncii Mondiale. Autoritățile intenționează să modifice procedura de impozitare și vămuire a automobilelor importate, astfel încît să fie achitate impozite în funcție de valoarea acestora, dar nu de capacitatea motorului, așa cum este în prezent.

Printre altele, documentul propune modificarea regimului fiscal aplicat autoturismelor prin impozitarea acestora cu TVA pe principii generale, începînd cu 1 ianuarie 2025.  

Ce interese de stat sînt urmărite în acest caz?

În prezent, în Moldova mașinile au o cotă zero de TVA la import, dar pentru ele sînt achitate accize nerambursabile și se aplică în funcție de capacitatea motorului, precum și de vechimea mașinii. Apropo, coeficientul care majorează accizele, crește moderat în primii ani și atinge sume foarte mari pentru mașinile mai vechi de 10 ani.

Autoritățile subliniază necesitatea de a "respecta obligațiile privind armonizarea legislației fiscale și vamale" cu cadrul juridic al UE. 

Dar problema este că țara noastră a mai trecut prin asta. 

În perioada cînd autoritățile aplicau TVA și taxe vamale, piața a devenit gri, iar fluxurile de numerar ocoleau adesea bugetul statului.

Introducerea sistemului de accize în anul 2001 a corectat situația, veniturile în buget au crescut semnificativ, dar cel mai important - sistemul a devenit foarte transparent.

Acest lucru a disciplinat piața și a scos din schemele gri fluxuri uriașe de bani, inclusiv  din contul importatorilor neautorizați și al persoanelor fizice care importă pînă la 75% din numărul total de mașini importate.

Dacă va fi aprobată în forma sa actuală, inițiativa va crea multe probleme și provocări pentru toți participanții de pe piața auto.

Există o mare probabilitate ca în Moldova să apară din nou numeroase abuzuri pe piața auto. 

Importatorii neoficiali, care importă mai mult de 75% din mașini din totalul importurilor, vor scădea în mod activ prețul mașinilor importate. 

Importatorilor oficiali, în ale căror centre auto lucrează mii de oameni care primesc salarii oficiale, le este imposibil să micșoreze valoarea automobilului în vamă, deoarece prețurile de la producătorul auto, care în niciun caz nu "trișează" cu facturile, sînt ușor de verificat. Drept urmare, dezvoltarea unei piețe auto transparente va fi oprită, iar țara în această problemă se va întoarce cu 20 de ani în urmă.

O altă "surpriză" a fost intenția autorităților, concomitent cu introducerea TVA, de a menține impozitele din accize (deși cu o reducere a acestora cu 70% pînă în 2025, cu 90% - în 2027) și așa-numita taxă de lux (de la 2% la 10%, în funcție de prețul mașinii).

Ce înseamnă acest lucru pentru piața auto organizată a țării, care anual alocă în buget sute de milioane de lei?

- Creșterea prețului mașinilor noi cu pînă la 15%, față de prețurile actuale de vînzare cu amănuntul, va afecta cel mai mult persoanele fizice, deoarece TVA nu le va fi returnată, ceea ce va fi unul dintre factorii scăderii vînzărilor la importatorii oficiali care creează locuri de muncă pentru un număr mare de muncitori cu calificare înaltă, plătesc toate taxele și impozitele, oferă o deservire de calitate a mașinii, piese de schimb originale și poartă răspunderea pentru garanția mașinii;

- Multor cetățeni ai Republicii Moldova care au pașaport românesc le va fi mai avantajos să cumpere și să înregistreze mașinile în țara vecină - România, ceea ce va fi un alt factor de scădere a vînzărilor la importatorii oficiali.

Există o mare probabilitate ca acest sistem să fie dezvoltat la cererea mai multor companii străine care practică achiziționarea de mașini în leasing operațional. 

În același timp, potrivit experților, numărul acestor mașini nu depășește cîteva sute anual, fapt ce ridică întrebarea: merită, de dragul iubirii altruiste pentru unii străini din partea unor miniștri, de distrus businessul auto național aflat în dezvoltare? 

În același timp, Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham), în scrisoarea sa către Guvern, destul de obiectiv, a atras atenția autorilor proiectului politicii fiscale și vamale pentru anul 2024 asupra irelevanței oricăror modificări în sistemul de import și impozitare a autoturismelor, aducînd argumente corespunzătoare.

Deocamdată, sînt mai multe întrebări decît răspunsuri.

În prezent, inițiativa privind introducerea modificărilor legislative lasă multe semne de întrebare. 

Ar fi bine ca "reformatorii" noștri, în dorința de întoarce piața auto din Moldova cu susul în jos, să răspundă, în prealabil, la următoarele întrebări de bază (lista nu este completă):

1.În ce măsură noua inițiativă legislativă va contribui la creșterea transparenței, legalizării și dezvoltării pieței auto, care a creat și poate crea mii de locuri de muncă bine plătite în Chișinău și în țară?

2.Cum vor contribui noile modificări legislative la creșterea veniturilor la bugetele de toate nivelurile?

3.Cum vor contribui inovațiile la decriminalizarea pieței auto?

4.Cum vor contribui inovațiile la dezvoltarea importatorilor locali care au investit miliarde de lei în construcția centrelor auto și intenționează să facă acest lucru și în continuare, dezvoltînd o afacere legală profitabilă pentru stat?

5.Cum vor contribui inovațiile la protejarea mediului și la siguranța mașinilor importate în țară

Support Ukraine