Procurorul general din Moldova propune ca şoferii ce conduc în stare de ebrietate să nu se mai aleagă cu dosare penale, dacă nu fac accidente

Acum 3 ani, 1 lună - 21 Septembrie 2021, Piata Auto
Procurorul general din Moldova propune ca şoferii ce conduc în stare de ebrietate să nu se mai aleagă cu dosare penale, dacă nu fac accidente
Procurorul general al Republicii Moldova, Alexandr Stoianoglo, a ţinut azi un briefing de presă,

în cadrul căreia a prezentat mai multe analize statistice privind starea proceselor de urmărire penală din ultimii ani şi totodată a venit cu o propunere surpriză de a decriminaliza condusul în stare de ebrietate în unele cazuri, deşi în cadrul aceluiaşi briefing tot procurorul a prezentat statistici ce atestă creşterea cazurilor de documentare a şoferilor în state de ebrietate în Moldova.

Astfel, cele mai paradoxale cifre statistice anunţate azi de procuratură relevă cât de mare e ponderea dosarelor penale pentru condus în stare de ebrietate în totalul de cauze penale. Reamintim, în prezent în Moldova condusul în asemenea stare se pedepseşte cu amendă dacă alcoolemia e între 0.15 mg/l şi 0.30 mg/l, iar de la 0.30 mg/l în sus e vorba de dosar penal automat, la fel ca şi în cazul refuzului de a fi testat. Procurorul menţionează că în ponderea acestor cauze în totalul cauzelor penale oscilează între 15 şi 30%. La nivelul întregului an 2020, 16.7% din toate infracţiunile documentate penal au constituit cele ce vizează condusul în stare de ebrietate. În acelaşi timp, în 2020 ele au fost 4,410 cazuri la număr, faţă de 4,013 cazuri în 2019, deci se manifestă o tendinţă de creştere.

De asemenea, din 10 mii de sentinţe date de judecători pe parcursul anului 2020, circa 3.5 mii au vizat cauze de condus în stare de ebrietate, ceea ce înseamnă o pondere înaltă şi în ocuparea judecătorilor cu acest tip de infracţiuni, conform celor menţionate azi de procurorul general.

Problema în urma acestor statistici, conform procuraturii, ar fi faptul că statul ar pierde zeci de milioane de lei anual din cauza costurilor mari de procesare a acestor cauze în sistemul său de drept. Totodată, în informaţiile publicate azi nu s-a regăsit şi vreo cifră a amenzilor încasate în urma acestor condamnări, pentru a o putea contrapune cu aceste cheltuieli, şi a avea o concluzie finală dacă statul pierde bani în final sau nu.

Procurorul spune, însă, că un număr prea mare de cetăţeni e lipsit temporar de anumite drepturi din cauza acestor procese penale, şi un număr prea mare de resurse de consumă, în timp ce multe asemenea cauze ajung a fi încetate din cauza expirării termenului de prescripţie sau a unor manifestări de corupţie.

Ca să facem o paralelă cu situaţia actuală de facto, spre exemplu azi dimineaţă INSP a anunţat că pe parcursul week-end-ului trecut poliţiştii au prins 52 de şoferi în stare de ebrietate pe drumurile din Moldova, 40 dintre care erau în stare avansată de ebrietate, iar alţi 6 au refuzat să treacă testarea alcoolscopică şi sunt trataţi ca şi cum erau în aceeaşi stare avansată de ebrietate.

Propunerea procurorului general este ca acţiunea de condus în stare de ebrietate să fie decriminalizată în cazurile în care aceasta nu a produs urmări grave pentru sănătatea şi viaţa persoanelor din trafic, decriminalizarea însemnând că toţi şoferii prinşi conducând în stare de ebrietate vor fi sancţionaţi doar contravenţional, cu amendă şi puncte de penalizare, fără a avea dosar penal, dacă nu au produs veun accident rutier soldat cu victime. Prin urmare, chiar dacă un şofer beat ar produce un accident cu avarierea gravă a mai multor automobile, dar nu şi rănirea oamenilor, el ar scăpa tot doar cu amendă, fără dosar penal. Respectiv, doar în cazul în care şoferul beat produce un accident soldat cu decese sau persoane grav rănite — numai atunci acesta s-ar alege cu dosar penal.

Imagine dintr-un accident grav, produs de un şofer băut

Mai mult ca atât, propunerea de modificări legislative presupune şi modificarea limitelor în care e clasificată starea de ebrietate de diferite nivele. Dacă modificările ar fi acceptate, s-ar modifica şi limitele amenzilor:

  • Stare ebrietate cu grad minim (0.15-0.30 mg/l în aer expirat sau 0.3-0.5 g/l în sânge) — amendă între 12,500 lei şi 20,000 lei sau muncă neremunerată în folosul comunităţii între 40 şi 60 de ore, în ambele cazuri cu suspendarea permisului pe o perioadă de la 6 luni la 1 an;
  • Stare ebrietate cu grad avansat (peste 0.30 mg/l în aer expirat sau peste 0.5 g/l în sânge) — amendă între 17,500 lei şi 25,000 lei, sau muncă neremunerată în folosul comunităţii între 40 şi 60 ore sau arest contravenţional până la 15 zile, cu privarea dreptului de a conduce pe un termen de la 1 la 3 ani;

Ar rămâne a fi pasibile de pedeapsă şi alte stări de ebrietate, dar şi predarea automobilului spre condus unei persoane aflate în stare de ebrietate.

E important să menţionăm, totuşi, că acestea sunt doar nişte propuneri de modificare legislativă, nu măsuri deja adoptate. Adoptarea lor este oarecum puţin probabilă, întrucât în prezent, în Moldova, procurorul general şi noua majoritate parlamentară se află într-un plin proces de ping pong de declaraţii reciproce şi acuzări.

Ce părere ai despre toate aceste propuneri? Le consideri corecte, în contextul statisticilor actuale de condus în stare de ebrietate în Moldova? Consideri că dacă aceste măsuri ar fi adoptate, situaţia se va îmbunătăţi, sau dimpotrivă, se va înrăutăţi?

Support Ukraine