Astăzi, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu a semnat împreună cu directorul Administrației de Stat a Drumurilor, Sergiu Bejan, Acordul de Cooperare cu Banca Europeană de Investiții prin intermediul căruia mecanismul european „Investiții în Conectivitate pentru Țările Parteneriatului Estic” (EPIC) finanțează realizarea studiului de prefezabilitate și fezabilitate al proiectului de construire a autostrăzii.
Acesta este primul pas în construirea autostrăzii, ce reprezintă coridorul Republicii Moldova spre Uniunea Europeană. Construcția autostrăzii este unul dintre proiectele naționale din Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+.
Studiul de prefezabilitate urmează să fie finalizat până în 2024, iar până la finalul anului 2025 va fi încheiat și studiul de fezabilitate. Documentele prevăd colectarea informațiilor și a datelor cu privire la situația actuală a infrastructurii rutiere, a intensității traficului planificat, evaluarea economică. De asemenea, vor fi definite punctele geografice și principalii parametri tehnici (lățime etc.) ai autostrăzii.
Autostrada Ungheni – Chișinău – Odesa va conecta centrele economice și industriale regionale ale celor trei țări, va facilita comerțul, dezvoltarea economică și socială, iar Republica Moldova va fi mai aproape de UE și la nivel de infrastructură.
„Ne dorim cu toții ca acest proiect să se realizeze în termene cât mai restrânse, iar construcția să înceapă cât mai repede. În același timp, trebuie să fim conștienți că astfel de proiecte durează în timp. Din păcate, timp s-a pierdut mult. Aceste studii deja trebuia să fie făcute mulți ani în urmă. Recuperăm acum. Ne vom mișca cât mai repede posibil că în următorii ani să parcurgem celelalte etape: proiectarea, identificarea resurselor financiare, licitarea și inițierea lucrărilor.”
Andrei Spînu
Anterior existau informații că autostrada urmează să înceapă lângă orașul Ungheni și să urmeze traseul pe lângă localitățile Pîrlița și Cornești, după care va urma pe drumul ce leagă Bălți de Chișinău, urmând să treacă în dreptul capitalei pe lângă Cricova. Mai departe existau două variante: prin Transnistria, pe lângă Cuciurgan sau doar pe teritoriul controlat de autoritățile constituționale ale Republicii Moldova până la postul vamal Palanca (prin raioanele Căușeni și Ștefan Vodă).
O hartă cu traseul preliminar al autostrăzii (vezi marcată cu verde) ne arată că aceasta va începe de la periferia de nord a orașului Ungheni, ulterior pe traseul R1 până la Cornești. De la Cornești există intenția de a fi construit un segment absolut nou de drum, unul care să facă legătură cu M5 (celebra ”betoncă”).
Autostrada va continua pe lângă Chișinău și ar putea fi integrată cu șoseaua de centură a capitalei, cu segmentul IV, ori va fi construită în paralel cu acest segment (deocamdată nu e clar). În continuare este trasat pe M5 până la intersecția cu actualul drum G108 care duce spre orașul Anenii Noi, însă în paralel cu el ar putea fi făcut un tronson nou ce va ajunge la periferia de vest a orașului Anenii Noi.
Ultimul segment al autostrăzii va face o conexiune între Anenii Noi – Căușeni – Ștefan Vodă – Palanca. Se va construi majoritar pe R30, drumul care leagă toate aceste orașe (pe la periferii), însă vor exista și tronsoane/secțiuni noi, rotunjite, pentru a mai ”tăia din colțuri”.
ştiri asemănătoare