Skoda a prezentat în această seară, în oraşul Tel Aviv din Israel, ţară în care este cel mai de succes producător european, un automobil absolut nou numit Scala.
Numele îi provine de la cuvântul latin „scala", care înseamnă „trepte" sau „scară", prin care se face o referire la următorul pas înainte pentru producătorul ceh de mașini, în segmentul compact.
Hatchback-ul combină un design emotiv cu un nivel ridicat de funcționalitate și o conectivitate de ultimă oră, și transferă pentru prima dată limbajul de design senzațional al conceptului VISION RS într-un vehicul de producție.
Exterior
Noua Scala este primul model de producție care demonstrează următoarea etapă de dezvoltare a limbajului de design al mărcii, care va forma modelele viitoare ale constructorului auto. Noile forme sculpturale, caracteristicile dinamice ale designului, precum și detaliile de precizie îi conferă o identitate distinctă.
Noua mașină compactă este primul vehicul de producție de serie din Europa care poartă caractere ŠKODA pe hayonul său în locul logoului bine cunoscut.
Cu proporțiile sale perfecte, suprafețele bine definite, liniile curgătoare și aerodinamica avansată, noua Scala se prezintă ca fiind un automobil modern și sportiv. În partea frontală vedem o grilă verticală a radiatorului, faruri cu LED-uri de o formă nouă (opţional pot fi full LED). Acoperişul maşinii se lasă uşor pe spate şi acesta poate fi panoramic, inclusiv cu un parasolar retractabil electric.
În partea posterioară avem din nou stopuri cu elemente LED (opţional pot fi full LED) şi în premieră cu indicatoare de direcţie dinamice, un spoiler generos, o bară de protecţie cu un difuzor care arată foarte bine, dar şi o lunetă extinsă opţională (în acest caz denumirea Skoda este aplicată direct pe sticlă).
Dimensiunile gamei de jante variază între 15 şi 18 inci! Modelele de start sunt de 15 şi 16 inci din oţel, mai sus în gamă vin jante din aliaj cu dimensiuni între 16-18 inci. De asemenea, modelele Hoedus (16 inci), Propus (17 inci) şi Vega Aero (18 inci) sunt complet noi, vopsite într-o culoare neagră lucioasă şi au proprietăţi aerodinamice.
Interior
În habitaclu, noul automobil îl va bucura pe proprietar cu un ecran de 9.2 inci al sistemului multimedia de ultimă generaţie Modular Infotainment Matrix (opţional), în nivel de echipare inferioare va fi unul de 8 sau 6.5 inci, poziţionat central şi în partea superioară a consolei centrale, în câmpul vizual imediat al șoferului. Opţional va putea fi comandat un panou de bord digital Virtual Cockpit, care are cel mai mare afişaj din segment (10.25 inci) şi va pune la dispoziţie cinci teme diferite.
Suprafeţele de pe planşa de bord şi a panourilor uşilor vor fi acoperite cu un tip de spumă soft, vor fi texturate şi vor avea o anumită granulație nouă. Opţional se oferă pentru scaune o tapiţerie din microfibră Suedia.
Per general, arhitectura planşei de bord este una curată, cu un număr minim de butoane, cu linii drepte şi cu deflectoare ale sistemului de climatizare reproiectate. Însuşi panoul de control al climatizării va fi unul nou cu afişaje digitale. Motorul maşinii va fi pornit prin apăsarea unui buton de pe coloana volanului.
Parbrizul, volanul şi locurile de pe bancheta din spate pot fi încălzite (dotări opţionale).
Dimensiuni
Skoda Scala este prima maşină a mărcii care este construită pe baza platformei MQB A0. În ciuda dimensiunilor relativ compacte, modelul Skoda Scala va oferi un spaţiu generos la interior pentru un vehicul din segmentul compact. Automobilul are o lungime de 4.362 mm, o lățime de 1.793 mm și o înălțime de 1.471 mm. Ampatamentul măsoară 2.649 mm în lungime şi îi conferă modelului nişte caracteristici foarte bune de conducere.
În ceea ce privește dimensiunile de la interior, Skoda Scala nu lasă nimic de dorit și se apropie de Skoda Octavia. Spaţiul pentru genunchii pasagerilor spate este de 73 mm (la fel cum este şi la Octavia), distanţa între spetezele scaunelor faţă-spate este 1.425 mm (1.449 mm în Octavia), iar distanţa de la şezutul banchetei spate şi până în tavan este de 982 mm (980 mm în Octavia).
Și, în stilul tipic al Skoda, noua Scala are cel mai voluminos portbagaj din segment – 467 de litri, ori cu scaunele rabatate – 1.410 litri.
Motoare
Noua Skoda Scala vine cu o gamă de cinci motoare diferite, toate conforme cu standardul emisiilor Euro 6d-TEMP. Acestea includ trei motoare pe benzină și unul diesel, iar mai târziu în 2019, va urma un motor care rulează pe gaz natural comprimat (CNG). Toate motoarele au injecție directă și un turbo compresor, precum și tehnologia Stop/Start şi cea de recuperare a energiei de frânare.
Motorul 1.0 TSI de 95 CP își transmite puterea prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu 5 trepte. Versiunea 1.0 TSI de 115 CP este disponibilă cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte ca dotare standard sau cu o opțiune automată DSG cu 7 trepte. Motorul pe benzină de vârf din gama Skoda Scala este unitatea TSI de 1.5 litri. Acest motor cu patru cilindri generează 150 CP și dispune de o cutie de viteze manuală cu 6 trepte ca dotare standard; un DSG cu 7 trepte este, de asemenea, disponibil ca opțiune. Toate motoarele pe benzină sunt echipate cu un filtru de particule.
Motorul diesel de 1.6 cilindri cu patru cilindri, produce 115 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm. Un convertor catalitic SCR cu injecție cu uree AdBlue, precum și un filtru de particule vin standard, astfel încât se conformează standardului emisiilor Euro 6d-TEMP. Motorul diesel eficient este cuplat la o cutie de viteze manuală cu 6 trepte ca dotare standard sau la un DSG cu 7 trepte ca opțiune.
Unitatea 1.0 G-TEC va face din noua Skoda Scala o maşină mai ecologică. Motorul cu trei cilindri a fost conceput în primul rând pentru a funcţiona pe bază de CNG, ceea ce are ca rezultat emisii mai reduse de CO2 și NOx decât prin utilizarea de combustibili convenționali. După epuizarea gazului din rezervor, motorul poate funcționa și pe benzină. Agregatul produce 90 de CP şi este cuplat exclusiv la o cutie de viteze manuală cu 6 trepte.
Chiar și cu setarea standard a șasiului, noua Skoda Scala oferă caracteristici de condus foarte sigure și agile. Noul şi opţionalul Sport Chassis Control, care are două reglaje diferite, oferă și mai multe opțiuni individuale, alături de sportivitate. În acest caz garda la sol a maşinii este mai mică cu 15 mm şi, în plus față de modul Normal, are și un mod Sport cu amortizoare adaptive pentru o deplasare mai fermă. Viitorii proprietari de Scala vor putea comuta între cele două moduri prin intermediul meniului Driving Mode Select, care conţine patru moduri de rulare aparte: Normal,
Sport, Eco şi Individual.
Sisteme de asistenţă şi protecţie
Christian Strube, membru al consiliului ŠKODA pentru dezvoltarea tehnică, a subliniat: „Noul model Scala se bazează pe platforma flexibilă MQB A0 a grupului Volkswagen, folosită pentru prima dată pe o maşină Skoda. Acest lucru nu numai că permite utilizarea propulsoarelor de ultimă oră și a componentelor șasiului, dar permite, de asemenea, accesul la numeroase sisteme noi de asistență a șoferului, care până acum au fost văzute numai pe segmente de vehicule mai mari, fie pentru prima dată sau în versiuni îmbunătățite. În combinație cu numeroase sisteme de siguranță pasivă, elementele de asistență ridică nivelul modelului Scala la unul foarte înalt".
Unul dintre sistemele de asistență îmbunătățite, disponibile pe Skoda Scala, este Side Assist. Acest sistem opțional indică șoferului atunci când un vehicul se apropie din spate pentru a efectua o depăşire sau se află într-un unghi mort din care nu poate fi văzut. În timp ce sistemul cunoscut Blind Spot Detect are o rază de acțiune de până la 20 m, Side Assist poate detecta vehiculele la o distanţă de până la 70 m distanță și, prin urmare, poate avertiza în mod eficient șoferul asupra situațiilor periculoase pe autostrăzi și pe șoselele. Funcţia Rear Traffic Alert, de avertizare în cazul detectării unui obstacol la deplasarea în marşarier, este parte a sistemului Side Assist.
Un alt sistem opţional este Adaptive Cruise Control (ACC), proiectat pentru a fi utilizat pe durata lungilor călătorii pe autostradă și care funcționează la viteze de până la 210 km/h. Funcţia de monitorizare a benzii de rulare şi de păstrare a maşinii în centrul acesteia Lane Assist, precum şi Front Assist, fac parte din echipamentul standard. Sistemul Front Assist, dacă include sistemul de frânare de urgență, utilizează un radar pentru a monitoriza zona din fața mașinii în timp ce este efectuată conducerea prin oraşe și astfel ajută la prevenirea accidentelor.
Sistemul Park Assist opțional oferă șoferului o mână de ajutor în timpul parcării. Poate manevra automat automobilul în spațiile de parcare.
Standarde ridicate de siguranță fără compromisuri
Pentru o conducere mai sigură și o mai bună vizibilitate în întuneric și în condiții meteo nefavorabile, Skoda Scala va putea fi echipată cu faruri şi stopuri full LED, după cum am spus. În habitaclu, un sistem de iluminare ambientală cu LED-uri va creea o atmosferă plăcută.
O varietate de sisteme de siguranță pasivă mărește și mai mult nivelul de siguranță. În cazul în care o coliziune este iminentă, sistemul opțional de protecție proactivă a ocupanților Crew Protect Assist, închide automat ferestrele într-un stadiu incipient și tensionează centurile de siguranță din față.
În cazul unui accident, Skoda Scala va proteja ocupanții cu până la nouă airbag-uri. În plus față de cele două airbag-uri frontale pentru șofer și pasagerul din față, noul model compact are, de asemenea, un airbag pentru genunchi sub volan. Airbaguri laterale în ușile din față, precum și airbaguri de tip cortină, alături de încă o pereche laterale în uşile posterioare sunt de asemenea disponibile, dar ca opţiune.
În urma unui accident, sistemul Multi-Collision Brake va împiedica autovehiculul să se rostogolească în mod necontrolat. Apelul de urgență va solicita automat asistență atunci când airbag-urile sau dispozitivele de pretensionare a centurilor de siguranță pentru ocupanții scaunelor din față vor fi acţionate. Apelul la salvare va putea fi efectuat şi manual, în orice moment necesar.
Dotări şi opţiuni suplimentare
Printre alte dotări şi caracteristici ale maşinii se numără: Ascunsă sub bara de protecție posterioară este o caracteristică opțională Simply Clever: un cârlig de remorcare retractabil electric, care poate fi instalat sau ascuns cu ajutorul unui buton din portbagaj. Viitorul proprietar se va mai putea bucura de un compartiment pentru umbrelă (cu o umbrelă) în uşa sa, un răzuitor de gheaţă pe uşa buşonului rezervorului de carburant, precum şi un hayon acţionat electric (opţional) cu funcţie tip-to-close.
Datorită noii generații de servicii mobile online ŠKODA Connect, pasagerii vor avea posibilitatea de a încuia sau de a descuia autovehiculul prin intermediul telefonului mobil și de a actualiza software-ul sistemului multimedia sau hărțile prin tehnologia OTA (over the air), fără nevoia de a vizita un dealer.
Toate vehiculele Skoda Scala livrate vor fi primele maşini Skoda care sunt mereu online grație unui eSIM încorporat: acesta oferă o conexiune la internet de mare viteză de tip LTE, fără a fi nevoie de o cartelă SIM suplimentară sau o conexiune legată prin intermediul unui smartphone. Standard, acest eSIM va sprijini funcționalitatea Serviciului de Urgență și Serviciul Proactiv.
Skoda Scala va începe să apară la dealerii europeni până la mijlocul anului 2019. Drept rivali i se văd Volkswagen Golf, Ford Focus sau Renault Megane.