Poliţia ne-a spus atunci că o asemenea iniţiativă existase mai demult, dar nu fusese aprobate, iar în contextul mai multor accidente grave cu asemenea şoferi, produse în timpul verii, poliţia şi dorea să revină la această propunere pentru a determina aprobarea unei asemenea legi. Dar se pare că tot poliţia a găsit o modalitate mai rapidă de a implementa ce puţin parţial ceea ce-şi dorea, printr-un ordin al IGP, numărul 310 din 04.09.2023, care face o referire la o prevedere existentă în codul contravenţional.
Astfel, azi poliţia a anunţat că în baza acestui ordin, ce stabileşte instrucţiunea de aplicare a articolului 439/7 din Codul Contravenţional pentru poliţişti, va aplica confiscarea specială a vehiculului în cazul şoferilor depistaţi în stare de ebrietate, dar şi a celor care conduc maşini, deşi au fost privaţi anterior de dreptul de a conduce.
Practic vorbind, asta însemnă că poliţistul va depune o solicitare de confiscare către instanţa de judecată, care urmează să aprobe confiscarea specială a autovehiculului, drept instrument cu care s-a comis contravenţia, iar instanţa de judecată va emite decizia de a dispune sau nu confiscarea, în folosul statului.
Aici apare o neclaritate procedurală — codul contravenţional aplică asemenea confiscare doar pentru contravenţii, iar la starea de ebrietate asta înseamnă o concentraţie de 0,15-0,30 mg/L în aerul expirat. Tot ce e mai mult de 0,30 e infracţiune penală, prin urmare codul contravenţional nu se mai aplică. Însă există şi un articol în codul penal care prevede un lucru similar, articolul 106. Le-am cerut celor de la poliţie o precizare, dacă această confiscare va fi aplicată atât contravenţional, cât şi penal, şi vom include răspunsul când îl vom primi.
Dar, anunţul de azi deja înseamnă că următorii şoferi în stare de ebrietate au toate şansele să rămână fără maşini!
ştiri asemănătoare