Noua Dacia Duster, analizată la milimetru de cel mai reputat grup de proprietari de Duster din România

Acum 10 luni, 4 săptămâni - 23 Ianuarie 2024, Piata Auto
Noua Dacia Duster, analizată la milimetru de cel mai reputat grup de proprietari de Duster din România
Noua Dacia Duster are deja ceva timp de când a fost lansată şi au fost publicate şi primele teste drive ale jurnaliştilor, filmate rapid în decursul a câteva ore petrecute la o lansare internaţională.

Acele teste, însă, vorbesc în principal despre prime impresii sau despre informaţii comunicate de producător. În România există, însă, un grup al proprietarilor de Dacia Duster, numit Dacia Duster Trails & Technical, care şi-a câştigat o reputaţie impecabilă din a merge mult mai profund în analizele şi impresiile publicate despre o problemă sau alta a generaţiilor anterioare, de cele mai multe ori prin prisma experienţei adevărate de exploatare pe termen lung. Acest grup a publicat în ultimele săptămâni câteva analize proprii despre noua generaţie Duster, care dau o perspectivă interesantă despre noul model.

Despre motoarele noului Duster, cei de la Dacia Duster Trails & Technical şi-au exprimat poziţia de câteva ori: sunt motoare la limita de putere necesară în teren. Iar despre motorul nou de 1,2 litri TCe, cu 3 cilindri, cei de acolo spun că acesta nu va putea fi un înlocuitor demn al dieselului de 1,5 litri, venind şi cu argumente. Dusterul cu 1,5 dCi, ca să facă o plecare de pe loc în rampă, la 30-35 grade, are nevoie de 270 Nm pe la 1,800 rpm. „Daca nu are cuplul asta, există riscul sa se înece şi să oprească motorul... şi evident să alunece la vale fără frâne si fără servo.” — îşi mai completează aceştia părerea. „Evident că acum ai tot felul de hill assist care te ajută să te ţină pe loc, însă şi ăla trebuie să fie în toane bune şi la oprire, şi la repornire, ca să nu te trezeşti alunecat la vale”.

Noul Duster 3 cu motorul de 1,2 litri nu are decât 230 Nm la 2.250 rpm, iar aici poate îneca lejer motorul pentru că după ce că forţa nu e suficienta, e necesar şi ceva span/demaraj pe sol. Altfel, viteza întâi nu este suficientă la plecare de pe loc ca să atingă măcar 2.250 rpm fără un low gear/reductor” — îşi continuă analiza cei din Dacia Duster Trails & Technical. „De ce aveţi voi nevoie de asta?... din cauza faptului că astea sunt utile în zonele de risc din offroad, alea care se lasă cu telefoane la jandarmi, rescue 4x4 sau te ţin muncind 6-8 ore in teren. Capacitatea maşinii de a ieşi uşor din şleauri, de a se ridica pe şine de pe marginea râpei, prăpastiei sau rampei... sunt esenţiale pentru a naviga un offroad montan sau de pădure.”

Deci, părerile lor ţin în mod clar de condiţiile cu adevărat dificile de offroad. Pe macadam simplu, sau nişte urcări de asfalt, e clar că Duster se va descurca bine, asistat de tot soiul de sisteme. Însă Duster în primele două generaţii a fost un model practic, adorat de mulţi aventurieri, iar asemenea analize dar o perspectivă mai profundă pentru asemenea tipuri de exploatări.

Într-o altă publicare, analize vizează şi imagini publicate de Dacia, care denotă un pic mai mult din construcţia maşinii, şi care au fost captate cu atenţie de cei din Dacia Duster Trails & Technical. Astfel, din aceste imagini, cei din grupul sus menţionat au dedus că sunt foarte mari şansele pierderii căpăcelului de la bara de protecţie faţă, cum se întâmpla şi anterior. Sunt două tipuri de design al barei frontale, iar una din ele lasă foarte anevoioasă metoda de prindere a şufei.

Găurile de ventilaţie spate au devenit cu 50% mai mici decât în mod normal la o maşină. În condiţii normale poate fi suficient, însă când vor apărea haine şi căciuli lăsate pe marginea banchetei spate, vor apărea probleme cu închiderea uşilor spate, iar dormitul în maşină nu va tocmai confortabil, mai spun aceştia.

Toba de eşapament e foarte sus amplasată, iar pe versiunea 4x2 mai există frâne cu tamburi în spate chiar şi pe generaţia nouă.

Sunt foarte multe radiatoare în imaginile publicate de uzină, de parcă s-ar fi testat şi un motor diesel, totuşi. De fapt, există şi imagini cu un motor diesel cu AdBlue, deci e clar că Dacia a luat în calcul şi o asemenea variantă, pe care ar putea-o vinde doar în afara UE sau doar mai târziu.

Eleronul spate e foarte mare, cu o susţinere laterală neobişnuit de puternică. Jgheabul de scurgere faţă este uriaş, aproape că o să ne intre acolo o instalaţie de filtrare aer.

Amortizoarele sunt ciudatele, par lungi şi subţiri. De asemenea cam moi, asta înseamnă că în offroad la coborâre o să tot atingeţi cu scutul faţă de pietre. Şi o să dureze mult timp până apar amortizoare aftermarket cu bonus înălţare — mai completează cei din grupul Dacia Duster.

Sigur, toate aceste impresii sunt iniţiale şi vor fi completate ulterior de experienţe reale de exploatare şi posesie a exemplarelor de nouă generaţie. Dar se întâmplă arareori să existe grupuri de proprietari ai unui model atât de numeroase, cu o istorie atât de lungă de analize şi sugestii de îmbunătăţiri constructive. Amintim despre problema scutului care determina risc de incendii în condiţii e rulare pe terenuri agricole, identificată de acelaşi grup, despre care scriam mai multe luni în urmă. Prin urmare, părerile expuse aici despre Duster sunt cât se poate de avizate şi fondate, chiar dacă vin într-un soi de avanpremieră, înainte de livrările masive ale noului model pe piaţă.

Aşadar, la popularitatea pe care-l are, şi la cât de îndrăgit a fost, pe larg, noul Duster va avea inevitabil de dat câteva examene în faţa milioanelor de proprietari, sau cel puţin a sutelor de mii de proprietari din regiunea noastră. Scrie şi tu în comentarii ce crezi despre noile motorizări de pe Duster, despre cât de suficiente crezi că vor fi acestea în offroad mai dificil, şi despre soluţii constructive observate mai sus.

Support Ukraine