
Documentul este elaborat în conformitate cu ciclul multianual de politici strategice europene în domeniu și urmărește consolidarea securității și eficienței fluxului de persoane și mărfuri.
Hotarul Moldovei poate fi traversat prin zece puncte de trecere la frontiera moldo-română, în timp ce pe segmentul moldo-ucrainean sunt deschise traficului internațional 21 de puncte, cinci pentru traficul interstatal și 16 puncte cu statut local.
Pe segmentul central, necontrolat temporar, există 25 de puncte, însă activitățile de control sunt sistate de partea ucraineană, cu excepția punctului feroviar Novosavițcaia-Kuciurgan, începând cu 28 februarie 2022. În plus, există cinci puncte interne de trecere: aeriene, la Chișinău și Mărculești, și fluviale/port, la Giurgiulești.
Autoritățile notează o creștere semnificativă a traficului transfrontalier. În 2024, au fost înregistrate aproximativ 20 de milioane de treceri de persoane și peste 4,6 milioane de mijloace de transport. În același timp, 85% din trafic se concentrează în doar 9-10 puncte de trecere, evidențiind necesitatea modernizării infrastructurii.
Pentru a răspunde acestor provocări, Moldova a semnat parteneriate pentru reabilitarea infrastructurii transfrontaliere. Astfel, cu România sunt vizate punctele de trecere Sculeni – Sculeni, Cahul – Oancea și Leușeni – Albița, iar cu Ucraina, construcția podului transfrontalier Cosăuți – Yampil.