Industria auto a Moldovei, la 30 de ani de independenţă

Acum 2 ani, 7 luni - 28 August 2021, Piata Auto
Industria auto a Moldovei, la 30 de ani de independenţă
Astăzi, 27 august, Republica Moldova marchează 30 de ani independenţă. Iar noi, fiind un site auto, ne-am gândit să aruncăm o privire la ce a reuşit Moldova să facă, să adăpostească şi să dezvolte în materie de industrie auto până în prezent.

Da, industrie auto în Moldova, deşi pentru foarte mulţi această combinaţie de cuvinte poate suna bizară, iar majoritatea dintre noi nici nu ştim câte uzine auto avem, de fapt, în ţară! Şi ce ocazie poate fi mai potrivită pentru a ne mândri cu ceva frumos, despre propria noastră ţară, decât jubileul a 30 de ani de independenţă? Aşadar, haideţi să vedem, ce uzine ale industriei auto are Moldova localizate pe teritoriul său în anul 2021, la 30 de ani după obţinerea independenţei.

Nu, nu sunt uzine care asamblează automobile propriu-zise, cap-coadă. Sunt, însă, uzine care produc componente importante pentru acestea, care se regăsesc în multe modele şi mărci renumite. Şi vei fi impresionat să descoperi că nu sunt doar nişte piese mărunte şi neimportante. Dimpotrivă, în Moldova se produc deja inclusiv componente hi-tech pentru cele mai noi tipuri de automobile, inclusiv pentru maşini hibride, plug-in hibride şi chiar electrice! Dar, până şi unele din cele mai performante modele electrice din lume, lansate în ultimii ani, cum ar fi Porsche Taycan, au componente produse în Moldova! Ba chiar şi unele elemente de siguranţă modernă şi condus autonom îşi au originea în ţara noastră!

Ştim atât de puţine despre aceste uzine pentru că majoritatea din ele operează doar pentru export, în raport de 100%, fiind cumva deconectate de la circuitul economic normal al Moldovei. Tot ce produc ele, se livrează direct fabricilor mari de asamblare a automobilelor, prin urmare, odată ce nu vând nimic direct, la nivel local, nu-şi fac PR, publicitate sau imagine, iar astfel foarte puţini dintre noi ştim de însăşi existenţa lor, iar şi mai puţini ştim ce se produce la aceste uzine. Şi, pe deasupra, toate aceste uzine funcţionează în cadrul zonelor economice libere din ţară, fapt absolut vital pentru ele. Fiind în zonă economică liberă, ele beneficiază de un regim vamal special, ce le permite exportul simplu, direct şi rapid, iar în industria auto acest factor e unul crucial, pentru că furnizorii trebuie să asigure livrările de piese exact potrivite, exact la data şi ora potrivită la poarta uzinei, nici mai devreme, nici mai târziu. Prea devreme — înseamnă cheltuieli de stocare. Prea târziu înseamnă reţinere a unei linii de asamblare enorme. Deci, capacitatea acestor uzine de a se asigura că piesa produsă azi dimineaţă va fi la uzina din Stuttgart exact peste 5 zile, la ora 16:00, e absolut fundamentală. Altfel, cu birocraţia obişnuită, pur şi simplu nu ar fi posibil.

Aşadar, ce uzine auto avem azi în Moldova şi ce produc ele?

Draxlmaier

Locaţii în Moldova:
• Oficiu design şi proiectare în Chişinău
• Două fabrici în Bălţi
• O fabrică la Cahul

Număr angajaţi în Moldova: peste 5,000 oameni

Ce se produce şi pentru cine: cablaje electrice, inclusiv cablaje pentru sisteme avansate de transmitere de date de mare viteză, folosite la sisteme de siguranţă, sisteme de condus autonom şi semiautonom, distribuitori de energie, cutii de siguranţă, fuse smart pentru sisteme mild hybrid de 48V, conectoare pentru conexiuni transmisiuni date, conectoare şi cabluri pentru componente de înaltă tensiune electrică, inclusiv hibrizi, plug-in hibrizi, electrice, prize de încărcare pentru maşini electrice şi plug-in hibride, mufe tensiune înaltă, comutatoare, senzori de curent şi tensiuni dIUS, unitatea de control a bateriilor electrice ale electromobilelor şi hibrizilor, ba chiar şi sisteme de baterii de înaltă tensiune de până la 800 V, de genul celor folosite în Porsche Taycan! Tot în Moldova se produc controller-e de celule ale bateriilor electrice, şi module dPack pentru baterii. Şi tot aici se produce elemente importante pentru funcţii de condus autonom!

Şi dacă tot am ajuns la maşini electrice, Draxlmaier menţionează că livrează deja componente de baterii şi pentru un producător inovator de maşini electrice cu sediul în California, dar nu-i pronunţă numele. Însă singurul producător auto mare cu sediul în California, care are maşini electrice în producţie e Tesla! Aşa că, deşi Draxlmaier nu spune direct, putem deduce cât se poate de clar că ceea ce se produce la Bălţi şi la Cahul ajunge în California, apoi în automobilele Tesla!

De asemenea, tot la Draxlmaier în Moldova se proiectează şi se fabrică o mulţime de componente de interioare ale maşinilor. În Chişinău există un oficiu de design şi proiectare industrială a pieselor, care a muncit recent, alături de colegii din România, la proiectarea interiorului noului Mercedes-Benz SL!

Iar la uzinele din ţară se produc tapiserii de piele şi tapisarea componentelor de interior cu acestea, precum planşe de bord, panouri de uşi, console centrale. Se fac şi tapiserii de piele pentru scaune, huse în întregime pentru acestea. Se produc de asemenea o mulţime de componente din plastic şi metal pentru interior, de la elemente de pe planşa de bord, până la leviere, rotule, butoane, etc.

Tot în Moldova, la aceleaşi uzine Draxlmaier, se produc şi elemente pentru iluminarea ambientală în automobilele moderne, inclusiv acele fâşii de LED-uri ce formează acea iluminare, dar şi alte elemente de iluminare LED din habitaclu. Spre exemplu iluminările ambientale din BMW Seria 5, BMW Seria 7, Mercedes-Benz C-Class, Mercedes-Benz E-Class — pot avea componente din Moldova!

Lear Corporation

Locaţii în Moldova:
• O fabrică la Ungheni

Număr angajaţi în Moldova: peste 2,400 oameni

Ce se produce şi pentru cine: Lear Corporation produce la nivel mondial mai multe componente auto, dar în Moldova principalul produs sunt husele pentru scaunele auto. Fie că e vorba de piele artificială sau naturală, de toate nuanţele şi cusăturile posibile, cei de la Lear din Ungheni sunt capabili să le facă. Mai mult ca atât, fabrica produce şi alte componente auxiliare pentru aceleaşi scaune, de la polimeri ce le dictează forma, până la elemente de masaj, structură, etc.

Scaunele sau husele pentru scaune produse la Ungheni sunt livrate marii majorităţi a producătorilor germani premium, inclusiv Mercedesul nostru redacţional din generaţia W205 având tapiserie de piele pe scaune produsă de Lear Corporation! Iar asemenea produse se regăsesc pe modele Audi, BMW, Porsche, Volkswagen, precum şi mărci britanice ca Jaguar şi Land Rover!

GG Cables & Wires EE

Locaţii în Moldova:
• Două fabrici la Bălţi

Număr angajaţi în Moldova: peste 640 oameni

Ce se produce şi pentru cine: Compania e parte a grupului austriac Gebauer & Griller, cu o fabrică mică deschisă la Bălţi în 2012, apoi una mult mai mare ca număr de angajaţi inaugurată în 2017. E specializată în producţia de cablaje electrice pentru automobile, livrate preponderent mărcilor germane. Dar aici se produc şi cabluri pentru sector non-auto, de la cabluri pentru utilaje electrice industriale până la cabluri pentru sisteme audio. Pentru maşini, compania mai produce elemente de contact şi senzori pentru baterii auto.

Apropo, o parte din cablurile de la renumitul Mercedes-Benz G-Class vin de la fabrica celor de la GG Cables din Bălţi, Moldova, compania austriacă având o reprezentantă în acelaşi oraş austriac, Graz, unde se fabrică şi G-Class! Pe lângă asta, cablurile produse ajung la Audi, Bentley, BMW, Ford, Fiat, GM, Porsche, Jaguar, şi chiar şi Rolls-Royce, dar şi la companii care asamblează alte componente, la rândul lor, precum Bosch, Valeo, Magna.

Da, ai citit bine, în Moldova se produc inclusiv componente pentru Bentley şi Rolls-Royce, iar informaţia e confirmată din rapoartele oficiale ale companiei şi reprezentanţei sale din Moldova, ca şi toate informaţiile din acest articol!

Coroplast / WEWIRE HARNESS TECHNOLOGY

Locaţii în Moldova:
• O fabrică la Căuşeni

Număr angajaţi în Moldova: peste 600 oameni

Ce se produce şi pentru cine: Compania avea numele Coroplast, dar de curând a fost redenumită în WeWire şi produce cabluri în primul rând, dar şi componente de plastic şi polimeri, de la detalii minore în dimensiuni până la elemente mai mari. Şi aici avem în vedere conectoare, elemente de fixare a componentelor de interior, butoane, tot ce reprezintă plastic dur şi polimer moale într-un automobil.

Fabrica din Căuşeni, apropo, e singura de acest gen din sud-estul ţării, aşa că prezenţa sa în această regiune e poate şi mai importantă pentru oportunităţile oferite oamenilor din Căuşeni şi satele din jur.

Apropo, la această companie, ca şi la altele din această listă, Republica Moldova a ajuns să aibă o pondere mare în capacităţile globale de producţie. În cazul WeWire, cam 10% din producţia globală a acestei companii internaţionale deja se desfăşoară în Moldova, iar în unele cazuri de mai sus, cifra ajunge şi până la 20%, semn că Republica Moldova e un teritoriu prielnic pentru această industrie.

Bordnetze / SEBN / Sumitomo Electric Bordnetze

Locaţii în Moldova:
• O fabrică la Orhei
• O fabrică nouă la Străşeni, care adună acum echipa de angajaţi şi-i instruieşte, dar încă n-a început producţia propriu-zisă

Număr angajaţi în Moldova: peste 1,800 oameni doar la fabrica din Orhei, plus alte sute de oameni care vor constitui echipa de la Străşeni.

Ce se produce şi pentru cine: Compania e cunoscută în Moldova la SEBN, numele fiind o abreviere a numelui complet, Sumitomo Electric BordNetze.

Producţia principală din Moldova o reprezintă cablurile electrice pentru automobile, conectoarele acestora şi alte mici detalii auxilare acestor cabluri, precum elemente de fixare şi grupare. Clienţii Sumitomo Electric Bordnetze sunt, în mod special, mărcile grupului VW — Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bugatti şi Porsche, compania având unul din sediile centrale europene chiar în Wolfsburg, în acelaşi oraş cu Volkswagen. Numele companiei sună a japonez, pentru că de acolo vine originea, capitalul fiind japonezo-german.

Sumimoto oferă cel mai proaspăt exemplu de extindere a producţiei sale în Moldova. După succesul uzinei sale de la Orhei, compania a decis extinderea şi construcţia unei noi fabrici la Străşeni. În prezent acolo are loc angajarea şi instruirea personalului, dar şi pregătirea utilajului pentru startul producţiei.

Whetec International

Locaţii în Moldova:
• O fabrică la Străşeni

Număr angajaţi în Moldova: circa 50 oameni.

Ce se produce şi pentru cine: Whetec e o fabrică de dimensiuni mult mai mici, amplasată la Străşeni, aparţinând grupului francez cu acelaşi nume.

Produce în mare parte doar cabluri pentru automobile, iar în următorii ani planifică să-şi extindă producţia şi numărul de angajaţi din Moldova până la 400 de oameni.

Fujikura Automotive MLD

Locaţii în Moldova:
• O fabrică în Chişinău

Număr angajaţi în Moldova: circa 2,200 oameni.

Ce se produce şi pentru cine: Fujikura Automobile poate fi cea mai mare surpriză pentru mulţi dintre noi, pentru că e localizată chiar în capitală, pe strada Munceşti, numărând peste 2,200 de angajaţi, fiind, deci, o fabrică foarte mare.

Şi aici se produc în special cablaje auto, iar ceea ce se produce în Moldova se livrează în special mărcilor grupului Volkswagen, deşi compania îşi are sediul său central internaţional în Japonia, în Tokyo. Uzina din Chişinău activează din iunie 2016.

***

Aşadar, aşa arată industria auto a Moldovei de azi, la 30 de ani de la independenţă. E o industrie despre care mulţi ştiu doar din auzite, şi poate prea puţine. Dar deja e o industrie ce cuprinde 11 fabrici mari pentru Moldova, în care muncesc în total circa 25,000 oameni, iar numărul acestor va creşte în următorii ani datorită noilor uzine menţionate mai sus. Şi sunt uzine eficiente în felul în care funcţionează şi produc, or, cei 25,000 de oameni asigură o cotă de circa 20% în ponderea exporturilor totale ale Moldovei, conform datelor de la Ministerul Economiei.

Da, o industrie, pe care aproape că nu o observăm, asigură deja aproape o cincime din exporturile Moldovei, pe baza performanţelor şi tehnologiilor de producţie modernă, de nivel internaţional! Şi da, cifrele astea ne dau dreptul argumentat de a spune că Moldova şi-a câştigat deja un loc important în industria auto europeană. Aşa arată harta completă a industriei auto de azi din Moldova, cu locaţiile tuturor acestor fabrici, puse de noi pe hartă.

Nu, încă nu producem automobile în sensul asamblării lor finale. Dar, la cât de multe componente se produc în Moldova, pentru atât de multe mărci renumite, putem spune că azi, aproape orice model auto european are mari şanse să aibă măcar câteva componente în el, produse în Moldova, fie că e vorba de cabluri, fie că e vorba de huse, de un levier, de o planşă de bord. Şi apoi, noul Mercedes-Benz SL e exemplul că lucrurile pot merge şi mai departe, în proiectare şi design avansat, creat în Moldova. Iar producţia unor uzine precum cele de la Draxlmaier, care au cuprins deja şi arealul maşinilor electrice şi a sistemelor de condus autonom, ne face să înţelegem că avem o industrie auto care priveşte în viitor şi care ştie să implementeze inovaţia din timp, vizionar, când oamenii abia se gândesc la ea!

Şi dacă ai ajuns până aici şi ai un uşor sentiment de mândrie pentru ţara ta şi oamenii ei, să ştii că ai dreptul să-l ai. Dacă toate aceste informaţii de mai sus nu ne-ar face mândri, nu ştim ce ne-ar mai putea face. Şi azi, la 30 de ani de la obţinerea independenţei, acest articol ar trebui să ne facă nu doar mândri de noi înşine, ca şi comunitate de ţară, dar şi să ne dea mai multă încredere că putem, împreună, să ne dezvoltăm şi mai mult, într-un context internaţional, global, civilizat, performant!

Primii 30 de ani au fost marcaţi de multe dificultăţi şi momente tumultoase, dar multe din ele au fost şi lecţii dureroase prin care trebuia să trecem, ca şi ţară nouă creată. A trebuit să învăţăm dureri şi dezamăgiri, a trebuit să învăţăm încrederea în forţele proprii, în context internaţional, a trebuit să învăţăm ce înseamnă împreună, ce înseamnă lumea mare în care unii am plecat de nevoie, a trebuit să învăţăm ce înseamnă dorul de casă, pe care unii o vedeam prea rar. A trebuit să învăţăm curajul de a ne uni în jurul a ceea ce contează cu adevărat, a trebuit să învăţăm să ne ţinem strâns de mână şi să nu le lăsăm dezbinaţi de politicieni mişei, a trebuit să învăţăm să-i alungăm pe hoţi, să învăţăm ce înseamnă să fim toţi o forţă comună şi nimeni o forţă prea mare din umbră, a trebuit să învăţăm să gustăm din spiritul unor bucurii şi victorii simbolice care ne unesc, a trebuit să învăţăm să ne acceptăm originile diferite şi diversitatea, acceptându-ne şi respectându-ne mai mult reciproc, să învăţăm să ne concentrăm pe esenţial şi să nu ne mai lăsăm manipulaţi. A trebuit să învăţăm să fim o ţară şi un popor în ea, dorindu-ne cu toţii mai mult să ne mişcăm, odată, înainte. Acum, la 30 de ani, după toate acestea, ştim că putem. Şi ştim că vrem să ne mişcăm înainte. În sfârşit, parcă am înţeles că cei mai mulţi dintre noi vor, în esenţă, acelaşi lucruri bune pentru ţară şi pentru noi înşine! În sfârşit, parcă ne-am conturat un viitor împreună, pentru care ne rămâne să muncim, tot împreună!

La mulţi ani, Moldova! La mulţi ani nouă înşine, dragi oameni ai Moldovei!

Support Ukraine