Expertul economic Veaceslav Ionița atrage atenția asupra unei creșteri alarmante a acestui fenomen: în ultimii 14 ani, numărul mașinilor fantomă a crescut semnificativ, de la 80.000 în 2010, la 256.000 în 2024, potrivit ziar.md.
Potrivit lui Ionița, aceste automobile fantomă sunt, de obicei, vehicule care nu au asigurare obligatorie, nu contribuie la bugetul statului prin taxe și nu sunt supuse niciunui control tehnic.
„Aceste mașini sunt, în mare parte, vehicule folosite rar, de obicei de persoane cu venituri reduse, care le utilizează doar pentru drumuri scurte, sau mașini vechi, care sunt parcate definitiv și abandonate prin curți sau garaje”, explică expertul.
De asemenea, multe dintre aceste vehicule sunt deja demontate, însă încă figurează formal în registrul de transporturi, fiind în continuare înregistrate pe numele fostului proprietar. Fenomenul a început să crească după anul 2000, când importurile de automobile second-hand au înregistrat o explozie. Pe măsură ce moldovenii au devenit mai înstăriți, mulți dintre ei au adus mașini din afaceri, însă o mare parte dintre ele nu au mai fost întreținute corespunzător sau au fost abandonate.
În 2010, numărul „automobilelor fantomă” era de 80.000, iar acum, în 2024, acesta s-a triplat, atingând pragul de 256.000. Ionița subliniază că, în prezent, nu există soluții clare privind soarta acestor vehicule. În continuare, importurile de automobile second-hand sunt masive, iar multe dintre acestea devin, treptat, și ele „fantome”.
„Aceste mașini nu doar că nu aduc niciun beneficiu statului, dar ocupă și locuri valoroase în curți sau pe drumuri, iar unele, chiar dacă mai circulă, reprezintă un pericol pentru siguranța rutieră, având în vedere că nu au revizie tehnică”, afirmă expertul.
În plus, continuă să existe un număr mare de automobile second-hand importate anual, iar multe dintre ele ajung rapid să devină inactive.
Veaceslav Ioniță sugerează că pentru a combate acest fenomen, autoritățile ar trebui să ia în considerare soluții precum încurajarea reciclării mașinilor vechi sau impunerea unor taxe pentru vehiculele care nu sunt utilizate.
„Moldova se confruntă cu o flotă auto mai mare ca niciodată, dar și cu o mare parte dintre acestea care stau nefolosite. Este nevoie de discuții serioase și măsuri pentru a reduce acest fenomen”, a concluzionat expertul.