
Potrivit lui Mihalachi, cea mai accentuată creștere a fost înregistrată în perioada 2019–2024, când, pe fondul pandemiei, mulți moldoveni au preferat să dețină un vehicul propriu pentru a evita contactul cu alte persoane. Tendința de creștere s-a menținut și în anii următori, transmite Știri.md cu referire la moldova1.md.
„Cel mai bun an pentru vânzările de mașini noi în Republica Moldova a fost 2007, când s-au comercializat aproximativ 12.000 de unități. Tot atunci, 40% dintre vehiculele importate erau noi. În primele nouă luni ale anului 2025, ponderea acestora este de doar 17,2%. Așadar, chiar dacă vânzările au crescut, automobilele la mâna a doua rămân cele mai căutate. În 2026, odată cu aplicarea TVA-ului la mașini, se preconizează o ușoară scădere a pieței”, a declarat Mihalachi în cadrul emisiunii „Zi de Zi” de la Radio Moldova.
Expertul consideră că, în prima jumătate a anului viitor, cumpărătorii vor fi mai rezervați în a achiziționa vehicule noi, deoarece vor resimți cel mai mult scumpirile, inclusiv în segmentul mașinilor mici și accesibile – cele mai populare în țară.
„Deocamdată, Republica Moldova nu are capacitatea de a crește semnificativ vânzările de automobile noi. Puterea de cumpărare rămâne limitată, chiar dacă a înregistrat unele îmbunătățiri. Aproximativ 30% dintre mașinile importate au între cinci și șapte ani, iar alte peste 20% – între opt și zece ani. Astfel, piața secondhand va continua să domine și în următorii ani”, a explicat specialistul.
El a menționat totodată că moldovenii încep să perceapă mai clar avantajele achiziționării unei mașini noi. „Tot mai mulți cumpărători înțeleg importanța garanției și a fiabilității, știind că un autoturism nou le oferă siguranță și mai puține griji pentru o perioadă îndelungată”, a conchis Constantin Mihalachi.