Administratorii școlilor auto se plâng că Ministerul Educaţiei amână intenţionat procesul de prelungire a acreditărilor. Ministerul pasează vina pe conducerea UTM care ar fi expediat, cu întârziere, cererea de acreditare, dar promite că problema va fi rezolvată în cel mult o lună
Gheorghe Jardan administrează una dintre cele mai mari şcoli auto din Republica Moldova, cu aproape 2 000 de cursanţi la fiecare promoţie.
GHEORGHE JARDAN, administrator şcoală auto: „Avem în jur de 60 de instructori auto şi cred că mai avem nevoie de încă de vreo 7-8 instructori. Asta e o problemă, mare. Suntem nevoiţi să întindem cursul. Începem a încărca pe ceilalţi instructori, poate să meargă peste program.”
Candidați ar fi dar nu au unde să se şcolarizeze. De aprilie 2023, UTM nu mai organizează cursuri de perfecţionare după ce i-a expirat acreditarea.
ARTUR CECAN, adminstrator, şcoală auto: „Această situaţie se prelungeşte, practic, de mai mult de un an. Peste un an de zile. Practic duce la un colaps în sistemul nostru, putem să spunem, de educare a viitorilor şoferi.”
Problema este în toate şcolile auto din Republica Moldova. Preşedintele Uniunii Şcolilor Auto şi a Centrelor de Instruire acuză Ministerul Educaţiei de tergiversarea procesului de acreditare prin tentative de introducere a unor noi condiţii pentru candidaţi.
VEACESLAV NICIC, preşedinte, Asociaţia Patronală Uniunea Şcolilor Auto şi a Centrelor de Instruire: „Există o criză şi noi presupunem că e din cauza unui capriciu a Ministerului Educaţiei. Spre exemplu, dacă noi avem după cadrul naţional de calificări, că instructorul poate fi angajat cu nivelul trei, asta e şcoala de meserii, liceu. Ei au încercat să ridice la nivel de colegiu, nivelul patru. Pur şi simplu devine problemă, având în vedere că numărul de persoane care să corespunde acestui nivel, e foarte mic.”
LILIA BUIMESTRU, consultant principal, MEC: „Noi nu avem pusă o dată fixă că iată de mâine, toţi sunt în patru. Pur şi simplu noi avem nişte angajamente internaţionale, în măsura în care ne propunem să fie recunoscut bilateral permisele de conducere şi din considerentul acesta, evident că noi, cumva ne propunem şi cerinţe pentru personal.”
La sfârşitul anului trecut, abia după opt luni de la expirarea documentului de acreditare, Universitatea Tehnică din Moldova a depus o cerere de prelungire a licenţei pentru organizarea cursurilor de şcolarizare a instructorilor auto. Studiile ar putea fi reluate peste cel mult o lună, după ce vor fi emise toate actele. În Republica Moldova sunt aproape 800 de instructori auto. In urmă cu două săptămâni, Ministerul Educaţiei a anunţat că va revizui condiţiile de acreditare a şcolilor auto. Autorităţile sunt nemulţumiţe de activitatea acestora şi admit că ar putea aplica sancţiuni mai dure unităţilor care eliberează pe bandă rulantă certificate de absolvire, inclusiv cursanţilor fără pregătirea necesară.