Debusolat de recentele sale eşecuri, VW anunţă că e posibil să închidă o fabrică din Germania pentru prima dată în 87 de ani şi să concedieze mii de angajaţi

Acum 2 luni - 4 Septembrie 2024, Piata Auto
Debusolat de recentele sale eşecuri, VW anunţă că e posibil să închidă o fabrică din Germania pentru prima dată în 87 de ani şi să concedieze mii de angajaţi
VW trăieşte timpuri în care pare debusolat cu totul, mai ales pe fundalul şirului lung de eşecuri pe car grupul le-a avut cu maşinile sale electrice.

Totul părea să fi pornit frumos, cu anvergură mare, dar execuţia acestor planuri, mai ales pe partea de soft a maşinilor, s-a dovedit a fi foarte defectuoasă. Şi dacă Europa încă rămâne ataşată de marca VW, iar vânzările de electrice ale grupului sunt relativ bune, atunci în China aceste probleme au afectat grav imaginea modelelor şi mărcilor grupului VW, iar vânzările s-au prăbuşit. VW încearcă să rezolve aceste probleme, dar nici încercările n-au fost strălucite, zvonurile despre degradarea accelerată a bateriilor la modelele electrice VW fiind tot mai des susţinute de relatări ale posesorilor, iar lansarea noului Porsche Macan EV şi a modelelor Audi pe aceeaşi platformă a fost întârziată cu mult din cauza problemelor de soft, ceea ce a creat un gol de modele. Printre deciziile ambiţioase care ar trebui să rezolve aceste probleme se numără investiţia în compania de baterii cu stare solidă QuantumScape, care ar trebui să poată în furniza în următorii ani baterii revoluţionare pentru modelele grupului şi cea de a prelua de la Rivian softuri şi experienţa de a lucra cu maşini concepute în jurul softului, VW plătind în schimb 5 miliarde de dolari. Ei bine, aceste decizii o fi bune, dar VW a decis să taie mai drastic decât oricând din cheltuielile sale.

Atât de drastic, încât acum VW a anunţat că ia în calcul închiderea unei „mari fabrici VW din Germania”, pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani! Grupul a mai închis fabrici în alte ţări în decursul istoriei sale, dar niciodată în Germania. Ba mai mult ca atât, VW era considerat locul cel mai sigur de muncă în lumea auto, întrucât compania devenise renumită că nu practică niciodată concedieri în masă în Germania, ci doar ajustează eventual numărul angajaţilor prin pensionarea vârstnicilor sau prin oferte de pachete compensatorii.

Acum VW spune că una din fabricile sale din Germania e învechită moral şi tehnologic şi pur şi simplu nu mai e nevoie de ea, astfel încât investiţiile în retehnologizarea ei nu mai sunt justificate. Soluţia pe care o vizează VW e închiderea totală a fabricii şi concedierea tuturor angajaţilor, de ordinul miilor sau chiar zecilor de mii, întrucât la această etapă grupul nu anunţă despre care fabrică e vorba. Dar e cert că VW are 300.000 angajaţi în Germania.

Pe lângă o mare fabrică ce asamblează automobile, VW planifică să închidă şi o fabrică de componente pentru acestea. Deci şi acolo mii de oameni riscă să-şi piardă slujba şi să fie invitaţi să se alăture apoi industriei de apărare, aşa cum se întâmplă frecvent acum în Germania cu cei care şi pierd slujbele la companiile din industria auto. Continental a iniţiat chiar un program de asistenţă pentru ca angajaţi săi să poată fi transferaţi direct la Rheinmetall, fără a pierde timp în şomaj şi interviuri.

Printre fabricile de maşini ale grupului VW care ar risca închiderea se numără cele din Emden, Zwickau, Dresden, Osnabrueck şi Hanover. Printre cele de componente, care riscă acelaşi lucru, sunt cele din Brunswick, Kassel, Salzgitter, Hanover şi Chemnitz.

Şeful Oliver Blume spune că motivele pentru asemenea decizii fără precedent vin din cauza mediului economic dificil, a noilor concurenţi în Europa, a costurilor mai mari la energie şi a competitivităţii mai mici a Germaniei ca locaţie de afaceri, acuzând direct ţara sa că rămâne în urmă la condiţiile pe care le poate asigura companiilor şi fabricilor.

Deşi e încă în profit, VW urmăreşte să taie costuri de circa 10 miliarde de euro, pentru a evita să ajungă într-o zonă roşie a pierderilor. Valoarea de piaţă a grupului VW s-a redus considerabil în ultimele luni, însă, ajungând la doar 51 miliarde de dolari, cifră care reprezintă doar puţin peste dublul profitului anual pe care VW l-a înregistrat anul trecut. O asemenea valoare mică raportată la profit semnalizează clar că investitorii şi piaţa în general văd situaţia actuală a companiei ca una care are şanse mari devină mai slabă în viitor.

Planurile de închideri de fabrici din Germania şi concedieri ale VW au întâmpinat deja o reacţie dură din partea sindicatului IG Metall, care a declarat că va lupta feroce împotriva planului VW, pe care sindicatul l-a numit „iresponsabil, şi totodată un plan care vrea să atingă scopuri pe seama angajaţilor”. Planul a mai fost numit de sindicalişti drept unul care poate aduce destabilizări sociale majore în unele regiuni din Germania, unde există o concentraţie mare de angajaţi la fabricile VW.

Cu doar câteva săptămâni în urmă, grupul VW a anunţat şi posibilitatea închiderii fabricii Audi din Bruxelles, Belgia.

Support Ukraine