Decizia de a comanda şi cumpăra aceste camioane a fost făcută de statul ceh în regim de urgenţă, în august 2022, atunci când contextul schimbat de securitate de pe continent a impus necesitatea urgentă a echipării forţelor armate cu vehicule noi.
Armata cehă a folosit procedurile disponibile, date de starea de urgenţă, şi nu a anunţat vreo licitaţie standard la care să participe şi alţi producători din afara ţării, ci a negociat direct cu singurul producător de camioane specializate din interior ţării, Tatra, plasând comanda pentru cele 209 camioane 6x6, la un preţ de 1,9 miliarde de coroane cehe fără tva, echivalentul a aproximativ 79 milioane de euro. Prin urmare, preţul unul asemenea camion militar specializat, cu toate echipamentele adiţionale, e de circa 378.000 euro.
Tatra funcţiona deja la capacitate maximă la mijlocul lui 2022, aşa că a fost nevoită să angajeze peste 500 de oameni noi, şi chiar să reprogrameze o parte din producţia de camioane civile pe lunile ulterioare, întrucât era obligată de lege să dea prioritate zero comenzii militare, plasată în regim de urgenţă. Dar Tatra are o cerere atât de mare pentru camioanele sale acum, încât până şi cu numărul mai mare de muncitori, lucrează la capacitatea sa maximă, iar acum câteva luni a fost angajat un nou director de dezvoltare, care să asigure procesele de extindere a fabricii şi creştere a producţiei.
Reamintim, Tatra e unul din puţinii producători, în special din Europa de Est, care şi-a păstrat turnătoria de oţel, situată alături de fabrică, cu tot cu halele aferente de producţie metalurgică, rămânând totodată şi unul din foarte puţinii producători din lume care-şi fabrică pe loc, prin forţe proprii, atât cadrele şi cabinele, cât şi punţile şi motoarele răcite cu aer.
Menţionăm toate astea pentru că ele sunt într-un contrast evident cu ceea ce se întâmplă cu producătorul Roman din Braşov în prezent, care ar fi putut capitaliza pe creşterea bruscă a cererii de camioane militare şi ar fi putut să folosească această şansă pentru a se revigora. În schimb, în tot anul 2022, Roman nu a produs nici măcar un singur camion nou, ci doar a reparat câteva camioane ale armatei române.
Cei care vor spune că Roman are doar camioane cu inginerie concepută acum vreo 40 de ani, în esenţă, vor avea dreptate, iar mai jos e camionul Roman 22.290 DFAEG 6x6, pe care fabrica din Braşov îl purta la filmări şi o expoziţie în 2022.
Dar, în acelaşi timp, cele 209 camioane fabricate şi livrate acum armatei cehe, sunt de model Tatra Force, cu numele de cod T815-7 — cu alte cuvinte a 7-a iteraţie a modelului Tatra T815, iar Tatra 815 e un camion lansat în 1982, deci acum 41 de ani! E o analogie directă, deci, doar că şeful fabricii Tatra nu pleacă la ora 13 de la muncă, precum cel de la Roman Braşov, după cum ne-au scris angajaţii Roman, ci a dirijat compania spre păstrare, reînviere şi modernizare. Iar camioanele propriu-zise, chiar dacă au la bază un concept ingineresc de 40 de ani, pot fi modernizate în continuu, pentru a fi competitive, or, în lumea camioanelor militare şi cu capacităţi avansate de trecere, nu e nevoie ca la maşini să ai la fiecare 6-7 ani un model nou, care să lucească diferit, iar la fiecare 2-3 ani încă un facelift. Aici se pune preţ de capacităţi, performanţe şi durabilitate. Iar comanda de acum din partea armatei cehe nu a fost un act de binefacere, ca un colac de salvare aruncat fabricii Tatra — ea era deja profitabilă şi pe linie de dezvoltare de mai mulţi ani încoace, iar în ultimii ani funcţionează la capacitate maximă de producţie, motiv din care a şi trebuit, practic, să reprogrameze producţia altor camioane pentru a da prioritate comenzii de la armată. Şi o ţară poate face uz de asemenea comenzi de urgenţă, atunci când are un asemenea producător strategic funcţional şi viabil pe teritoriul ei.
Şi ca să înţelegem tabloul corect, nici armata cehă nu s-a trezit abia acum să comande camioane Tatra. Procesul de reînnoire a dotărilor sale a început în 2017 şi alte camioane au mai fost comandate în ultimii ani, doar că în 2022 s-a luat decizia de a urgenta lucrurile, din motive evidente, şi astfel a fost plasată o comandă mare unitară.
Şi aceste camioane de acum au practic 100% de inginerie cehă în ele, pentru că vin echipate şi cu renumitul motor clasic V8 diesel, răcit cu aer, conceput de Tatra. E un motor de 12,66 litri şi, pentru că nu are răcire cu apă, iar răcirea cu aer e dusă la perfecţiune la Tatra, el poate funcţiona ireproşabil la temperaturi de la -32 până la +49 grade Celsius, la o umiditate relativă a aerului de până la 98%, fără a avea vreo problemă cu încălzirea sau răcirea sa! Aceste camioane ar putea atinge 110 km/h, dar sunt limitate la 85 km/h, şi au rezervoare cât să le asigure o autonomie de 850 km. Camioanele militare de acum, în configuraţie de 6x6, au o sarcină utilă de 15,6 tone, în timp ce masa totală ajunge la 38 tone. Camioanele au fost aduse de mult timp la standardele NATO, prin urmare se conformează cerinţelor la care operează o armată dintr-un stat NATO. Tatra produce asemenea camioane în configuraţii de 4x4, 6x6, 8x8 şi 10x10.
Şi cele 209 camioane 6x6 livrate acum nu sunt singura comandă curentă a armatei cehe pentru Tatra. În septembrie 2022, armata a mai plasat o comandă de urgenţă pentru încă 80 de camioane Force, de această dată 8x8, care vor fi echipate cu platformă şi cu braţ mecanizat de macara. Cele 80 de camioane Tatra 8x8 vor intra în producţie în curând şi vor fi livrate către sfârşitul anului, iar o parte şi la începutul anului viitor.