Câte prize publice pentru maşini electrice există în Moldova în 2022, câte din ele sunt fast charge şi cât de uniform sunt răspândite

Acum 2 ani, 3 luni - 28 August 2022, Piata Auto
Câte prize publice pentru maşini electrice există în Moldova în 2022, câte din ele sunt fast charge şi cât de uniform sunt răspândite
Acum doar 4 ani, în Republica Moldova nu exista nicio priză publică în afara Chişinăului, unde am fi putut încărca un automobil electric.

Tocmai de asta, în primul nostru maraton electric de atunci alimentam în mare parte la prize obişnuite, la hotele, iar bateriile de 20-30 kWh capacitate trebuiau alimentate toată noaptea. Între timp, şi maşinile au baterii de capacităţi mult mai mari, care au nevoie de prize mai puternice, dar şi reţeaua de prize electrice s-a dezvoltat foarte mult. În articolul de azi vrem să vedem la ce etapă de dezvoltare a infrastructurii de prize electrice se află Republica Moldova în prezent, la nivelul lunii august 2022.

Să începem cu situaţia generată a prizelor. În prezent, pe întreg teritoriul Republicii Moldova avem puţin peste 120 de prize pentru automobile electrice, care pot fi accesate public, de oricine, fără a fi nevoie să fii client al unei companii sau să intri pe un teritoriu privat limitat în altfel. Dintre acestea, aproape jumătate sunt concentrate în oraşul Chişinău, iar în restul ţării — alte peste 60 de prize.

Iată care e distribuţia prizelor pe nişte regiuni pe care le-am separat convenţional, pentru claritate:

  • Oraşul Chişinău — 56 prize
  • Suburbii Chişinău — 5 prize
  • Nordul ţării, cu excepţie Bălţi — 12 prize
  • Bălţi — 7 prize
  • Vest, zona Ungheni-Sculeni — 5 prize
  • Vest, trasee Hânceşti şi Leuşeni — 6 prize
  • Orhei şi împrejurimi — 4 prize
  • Centrul ţării spre est — 5 prize
  • Anenii Noi, şi toată zona de sud est — 8 prize
  • Zona de Sud, de la Cimişlia la sud — 11 prize

În mare parte, prizele sunt uniform distribuite pe traseele ţării, dar există şi porţiuni de peste 60 km pe câteva trasee, unde nu există prize, cum ar fi traseul spre Ungheni, unde prima priză e tocmai la Pârliţa. De asemenea, şi pe traseul M5 din Bălţi spre Chişinău nu există prize între cele două oraşe, pe o distanţă de circa 100 km.

Multe prize Type 2 AC, mult mai puţine fast charge

Totuşi, reţeaua de prize din Republica Moldova e predominată în prezent de prize Type 2, AC, care alimentează cu curent alternativ la o putere de până la 22 kW. Aceste prize sunt acceptabile pentru modele cu baterii mai mici, în special la mâna a doua. Maşinile performante mai noi, însă, cu baterii mai mari, ar avea nevoie de prea mult timp ca să încarce la acestea. Aceste maşini au nevoie de prize fast charge, preferabile deja de puteri mai mari de 50 kW. Parametrii moderni de putere ar fi de la 150 kW în sus, însă asemenea prize sunt doar câteva la număr.

Astfel, în Moldova avem aproape 20 de prize fast charge, din cele 120. Tocmai 12 dintre ele sunt concentrate în Chişinău şi doar 7 în ţară.

Lista de prize fast-charge Chişinău, august 2022:

  • Str. Grenoble — 150 kW
  • Kaufland Decebal — 50 kW
  • Str. Gheorghe Asachi Dinamo — 50 kW
  • Kaufland Viaduct — 50 kW
  • Jumbo — 50 KW
  • Atrium — 50 KW
  • Oasis — 50 KW (temporar limitat la 30 kW)
  • Kaufland Ciocana — 50 KW
  • Max Fitness Râşcani, bd. Moscova — 50 KW
  • Kentford — 50 kW
  • BMW Moldova (spaţiu public, alăturat) — 150 KW
  • Zity Mall - 50 KW (figurează ca în proces de reparaţie)

Încă cel puţin două prize ar urma să apară în viitorul apropiat, la strada 31 august şi pe strada Varniţa.

Prize fast-charge în ţară, Republica Moldova în afara Chişinăului:

  • Traseu Leuşeni (10 km de vamă) — 50 kW
  • Kaufland Ungheni — 50 kW
  • Hotel VisPas Bălţi - 50 kW (hotel)
  • Kaufland Bălţi — 50 kW
  • Bălţi, staţie Rompetrol — 50 kW
  • Kaufland Orhei — 50 kW
  • Kaufland Comrat — 50 kW

Deci, răspândirea prizelor fast-charge în ţară e încă una slabă, şi cu excepţia traseului Leuşeni, pentru a alimenta la celelalte prize e nevoie de intrat în interiorul oraşelor. De asemenea în ţară avem prize doar de 50 KW, şi doar în Chişinău au apărut primele prize de 150 KW. Deci, e nevoie de multă dezvoltare pe partea de fast-charge şi, la drept vorbind, în prezent având concentraţia actuală de staţii de încărcare, probabil toate prizele noi ar trebui să fie deja de tip fast-charge, pentru a fi actuale şi compatibile cu următorii ani de dezvoltare.

Îi invităm şi pe cei care au deja maşini electrice şi folosesc aceste prize să-şi relateze propria experienţă în comentarii.

Support Ukraine