Industria auto nu este o excepție, acolo unde potrivit estimărilor vânzările de autoturisme noi vor scădea cu 80% la nivel european în luna aprilie! O sumedenie de fabrici sunt închise pe întreg continentul, iar Asociația Producătorilor Auto din Germania a făcut un apel către Angela Merkel pentru a permite vânzarea automobilelor noi pe motiv că există stocuri prea mari care, dacă nu sunt vândute, vor duce la falimentul multor companii.
Revenind în Europa de Est, aflați că autoritățile din România au permis de curând vânzarea automobilelor noi, asta după ce piața de automobile a înregistrat o scădere de minus 32% în martie și -22% în primul trimestru din acest an. De altfel, autoritățile române au căzut de acord că în această perioadă de pandemie tot mai mulți oameni își doresc un automobil propriu, iar astfel vânzările au fost repornite.
Ucraina la fel a permis vânzarea automobilelor noi încă din data de 2 aprilie în baza unei hotărâri luate de cabinetul de miniștri. Este adevărat că showroom-urile au un regim special de lucru, însă activitatea totuși este posibilă. Asociația Importatorilor Auto din Ucraina a depus o solicitare către Guvern la sfârșitul lunii martie pentru a permite vânzarea automobilelor noi inclusiv cu scopul de a reduce riscurile de infectare în transportul public.
„Ne bucurăm că solicitarea noastră a fost acceptată și că Guvernul a făcut un pas către businessul auto din Ucraina", a declarat Oleg Nazarenko, președintele Asociației Importatorilor Auto din Ucraina.
Ce se întâmplă însă în Moldova?
În acest moment în showroom-urile și depozitele auto din Moldova sunt blocate sute de automobile ce nu pot fi comercializate. Importatorii auto se luptă zi de zi ca să se mențină la suprafață și să-și păstreze staff-ul existent în ciuda solicitărilor adresate către conducerea țării de a permite vânzarea automobilelor.
Există riscul ca unii importatori să nu iasă din această situație complicată și astfel, afaceri care aduc anual milioane de lei la bugetul de stat, pur și simplu să se prăbușească.
În același timp importatorii auto ar fi gata să instituie o procedură specială de vizitare a showroom-urilor de către clienți, verificarea acestora la intrare cu scopul de a-i identifica pe cei care prezintă simptomele noului tip de coronavirus, la fel cum se face la intrarea în orice magazin alimentar, și nu în ultimul rând o procedură de transmitere a automobilului care ar implica cât mai puține riscuri.
Din cifrele pe care le avem, în martie 2020 în Moldova au fost înmatriculate doar în jur de 100 de automobile noi, față de aproximativ 600 de mașini înmatriculate în martie 2019!