Astfel, dacă în prezent, legislația interzice plasarea sub regimurile vamale de import, de antrepozit vamal, sub destinaţia vamală zonă liberă a mijloacelor de transport auto destinate transportării a mai mult de 20 de persoane, precum şi a motoarelor şi a caroseriilor lor, cu termenul de exploatare de peste 10 ani, deputații propun ca termenul de 10 ani să fie substituit cu cel de 15 ani.
Totodată, în cazul plasării sub regim vamal a autovehiculelor concepute pentru transportul a maximum 20 de persoane, precum şi a motoarelor şi a caroseriilor lor, legislația în vigoare prevede un termen de exploatare de maxim 7 ani, iar prin proiect se propune termenul de 10 ani.
Aceste modificări vor fi introduce în art. 20 din Codul vama și art. 10 din Legea cu privire la introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice.
Totodată, autorii proiectului propun ca art. 153, alin. (9) din Codul transporturilor rutiere, care prevede că începând cu 1 ianuarie 2020, la efectuarea transportului rutier să fie admise doar autobuzel/autocare ce corespund normelor cel puțin Euro 1 să fie expus într-o nouă redacție. Articolul va prevedea: ”Începând cu 1 ianuarie 2022, la efectuarea transportului rutier contra cost vor fi admise numai mijloace de transport auto clasificate la poziția tarifară 8702 destinate transportării a mai mult de 20 de persoane, precum și motoarelor și caroseriilor lor cu termenul de exploatare ce nu depășește 25 de ani și autovehicule concepute pentru transportul a maimum 20 de persoane, clasificat ela poziția tarifară 8702, precum și motoarele și caroseriile lor, cu termenul de exploatare ce nu depășește 18 ani”.
Autorii își argumentează inițiativa ”economic”, menționând că autobuzele de 10 ani sunt de trei ori mai scumpe ca cele de 15 ani. Deputații consideră că proiectul va duce la înnoirea parcului de autobuze, la ridicarea nivelului de securitate a transportului de persoane și la îmbunătățirea nivelului serviciilor acordate.