Au fost montaţi primii piloni la linia electrică aeriană de 400 kV Vulcăneşti-Chişinău, cea care va asigura o interconectare directă a Moldovei cu România şi UE

Acum 1 lună, 2 săptămâni - 3 Noiembrie 2024, Piata Auto
Au fost montaţi primii piloni la linia electrică aeriană de 400 kV Vulcăneşti-Chişinău, cea care va asigura o interconectare directă a Moldovei cu România şi UE
Linia electrică aeriană de la Vulcăneşti e în proces de construcţie de mai multe luni, fiind un element primordial pentru securitatea energetică a Moldovei şi pentru o interconexiune mai directă a Moldovei cu România şi Uniunea Europeană. Acum Ministerul Energiei de la Chişinău a anunţat că au fost montaţi şi primii piloni la noua linie electrică aeriană.

Între timp, au fost realizate 160 de fundaţii pentru aceşti piloni, lucrările fiind desfăşurate concomitent pe mai multe şantiere de lucru, cu segmente divizate între ele. Începând de ieri, echipelor de muncitori care excavează şi betonează noi fundaţii li se vor alătura şi echipele cu macarale care vor realiza montarea pilonilor.

Noua linie Vulcăneşti-Chişinău va avea o capacitate nominală de transport de 630 MW putere electrică, această putere fiind de fapt limitată nu de însăşi firele electrice, ci de capacitatea de 630 MVA a transformatoarelor care urmează a fi instalate la staţia Brăila, lângă Chişinău.

Apropo, primele două transformatoare pentru această linie au fost livrate în Moldova de o companie românească încă în primăvară, ele fiind ultra-moderne, produse de una din cele mai experimentate companii din lume, Siemens Energy.

Cei 630 MW putere înseamnă circa 90% din puterea necesară pe timpul zilei întregului sistem a Republicii Moldova şi circa 65-70% din consumul obişnuit pe timpul orelor de vârf. Dacă luăm în calcul un maxim teoretic pentru perioadele de vârf ale anului, cei 630 MW asigură oricum minim 50% din puterea necesară.

Celelalte 50%, dar şi o rezervă de putere, vor fi asigurate de viitoarele linii Bălţi-Suceava şi Străşeni Gutinaş, ambele de 400 kV şi cu puteri similare, dar mai scurte în distanţe, care ar putea fi construite mai repede.

Marea importanţă a liniei Vulcăneşti-Chişinău e în asigurarea unei conexiuni directe din România spre centrul Moldovei, lângă Chişinău, în locul liniei actuale care trece parţial prin Ucraina, apoi ajunge în regiunea transnistreană, şi abia apoi ajunge la Chişinău printr-o inie de 330 kV, transformarea şi centrul de distribuţie fiind localizat în regiunea transnistreană. De ce a fost admisă această situaţie timp de 33 de ani, ar trebui să întrebăm autorităţile care s-au perindat în cele trei decenii de până acum.

Aşa cum ne-a relatat direct Ministrul Energiei, Victor Parlicov, în recentul Electromaraton cu maşini electrice, odată cu noua linie electrică aeriană, Moldova va beneficia şi de securitate energetică sporită, dar totodată a putea integra mai multe regenerabile în propriul sistem energetică, întrucât noua linie îi va permite o participare mai dinamică la piaţa europeană, exportând energie produsă regenerabil atunci când are surplus în propriul sistem. Şi, respectiv, la nevoie va putea importa cantităţii de energie de pe piaţa generală a UE sau direct din România.

Linia electrică aeriană Vulcăneşti-Chişinău are drept termen limită de realizare luna decembrie 2025.

Support Ukraine