Ați fost surprins de radar? Iată ce trebuie să știți în acest caz

Acum 7 ani - 10 Noiembrie 2017, bizlaw
Ați fost surprins de radar? Iată ce trebuie să știți în acest caz
De multe ori șoferii care sunt opriți de polițiști, pentru că au depășit limita de viteză, plătesc amenzi fără să pună la îndoială corectitudinea acestora.

Un aspect important pe care trebuie să îl știți este faptul că polițiștii nu au voie să facă măsurătorile cu "mașini capcană" fiind în mișcare.

Potrivit Ordinului ministrului Economiei cu privire la aprobarea procedurii de măsurare legală "Măsurarea vitezei mijloacelor de transport auto cu ajutorul sistemului tip "АвтоУраган", efectuarea măsurării vitezei şi înregistrărilor se realizează automatizat, în regim staţionar. Altfel spus, mașina polițiștilor în care este instalat echipamentul de supraveghere, trebuie să fie parcată. Aceștia nu au voie să facă măsurători fiind în mișcare.

Documentul mai prevede că înregistrarea vitezei şi imaginilor se efectuează astfel ca mijlocul de transport auto supus măsurării să fie înregistrat din spate, la îndepărtare de postul mobil de supraveghere. Automobilul care este echipat ca post mobil de supraveghere se parchează în locuri unde este permisă staţionarea.

Rezultatele măsurării vitezei de mișcare a mijloacelor de transport auto cu ajutorul sistemului tip "АвтоУраган" sunt utilizate de către agenţi la constatarea contravenţiilor privind depăşirea regimului de viteză, după recepţionarea automatizată şi prelucrarea informaţiilor în cadrul Sistemului automatizat de supraveghere a circulaţiei rutiere "Controlul traficului".

În calitate de rezultate ale măsurărilor este informația care include:

  • materialul foto și/sau video care demonstrează deplasarea autovehiculului cu depăşirea pragului de viteză stabilit;
  • cadrul obţinut de la camera de recunoaştere cu valoarea maximă fixată a vitezei automobilului în cauză şi pe care se distinge numărul de înmatriculare al autovehiculului contravenient;
  • cadrul obţinut de la camera de ansamblu;
  • datele privind verificarea metrologică a radarului;
  • datele privind amplasarea (geolocaţia) postului mobil de supraveghere.

Aceste reguli sunt valabile în cazul radarelor instalate în "mașinile capcană" ale INP. Pentru radarele din mașinile obișnuite ale poliției sunt valabile alte reguli, pe care le găsiți aici.

Conform Codului contravențional, depăşirea vitezei de circulaţie se sancționează cu amenzi cuprinse între 300 și 1.500 de lei.

Ce echipamente pot utiliza inspectorii de patrulare

Potrivit informațiilor oferite de Inspectoratul național de patrulare (INP), în prezent, polițiștii din Republica Moldova folosesc două tipuri de echipamente pentru măsurarea vitezei autoturismelor. La mașinile ”capcană” este instalat echipamentul ”АвтоУраган”. Cum funcționează acesta și ce reguli trebuie să respecte inspectorii de patrulare, vedeți aici.

Totodată, angajații INP utilizează pentru măsurarea vitezei radarele ”Iskra”. Astfel de echipamente sunt instalate pe automobilele care sunt marcate cu însemne distinctive.

Conform Ordinului numărul 45 al MAI, din anul 2010, supravegherea traficului rutier cu utilizarea autovehiculelor poate fi deschisă (obişnuită) şi mixtă. Controlul deschis se efectuează de către inspectori cu automobile şi motociclete vopsite în mod special. Controlul mixt se efectuează concomitent cu ajutorul a două automobile, unul dintre care este amenajat special şi dispune de semne distinctive, iar altul este obişnuit.

Documentul mai prevede că mijloacele de măsurare a vitezei de deplasare și alte mijloace tehnice speciale sunt utilizate în conformitate cu instrucţiunile metodice privind modul folosirii acestora (elaborate de uzina producătoare). Se interzice utilizarea mijloacelor de măsurare, ce n-au trecut verificarea metrologică sau care au certificate de verificare cu termenul expirat.

La exploatarea mijloacelor tehnice speciale este admis efectivul care a studiat instrucţiunile de exploatare şi care a susţinut colocviile privind regulile de utilizare a tehnicii respective, cu eliberarea certificatelor corespunzătoare.

Autovehiculul pe care este montat sistemul va fi folosit atât ziua, cât şi noaptea, din mers sau în staţionare, de către operatori atestaţi. Activitatea se va desfăşura zilnic pe 2-3 schimburi, pe drumurile unde s-au produs accidente cu consecinţe grave, în baza unui grafic lunar care va fi modificat în funcţie de evoluţia situaţiei operative.

Operatorul este obligat:

  • să poziţioneze autovehiculul în afara părţii carosabile, fără a încălca regulile de circulaţie;
  • să stabilească viteza ce constituie contravenţie ţinând cont de toleranța de 10 km/h, având în vedere viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi categoria din care face parte autovehiculul;
  • să regleze camera video în aşa fel încât sa se efectueze încadrarea corectă în imagine a autovehiculelor față de care se face determinarea vitezei;
  • să filmeze toate încălcările regulilor de circulaţie, atunci când în intervalul de timp afectat sancţionării nu are posibilitatea să ia măsurile legale;
  • să ia masuri de sancţionare împotriva tuturor abaterilor filmate prin procedura întocmirii procesului-verbal de contravenţie în lipsa conducătorului auto;
  • să menţioneze în registrul de evidență toate încălcările normelor rutiere înregistrate de echipament;
  • să aibă asupra lui în timpul serviciului, atestatul de verificare metrologică al echipamentului, documentele de identitate personale, ale autoturismului, pe cele de constatare şi registrul de evidență a abaterilor.

În același timp, este interzisă:

  • folosirea echipamentului video de către personal neautorizat sau cu atestat de verificare metrologica expirat;
  • utilizarea echipamentului pentru măsurarea vitezei la procedura ”din mişcare”, de către conducătorul auto;
  • folosirea la o distanță mai mică de 1 km fata de aeroporturi şi heliporturi;
  • folosirea autovehiculelor pe care este instalat sistemul la activităţi exclusiv de patrulare;
  • depănarea sistemului de către persoane neautorizate şi orice altă intervenţie care conduce la ruperea sigiliilor metrologice;
  • folosirea echipamentului în alte condiţii decât cele prevăzute în documentaţia tehnică;
  • lăsarea nesupravegheată a autovehiculelor pe care sunt montate echipamente de supraveghere sau parcarea în alte locuri decât garajele asigurate.

Constatarea contravenţiilor privind depăşirea vitezei

Constatarea contravenţiilor la regimul de viteză se efectuează prin filmarea sau fotografierea numărului de înmatriculare sau înregistrare montat în partea din față sau spate a autovehiculului. Procesul-verbal cu privire la contravenţie se încheie după oprirea contravenientului ori la sediul secţiei poliţiei rutiere după prelucrarea datelor.

Constituie contravenţie conducerea unui autovehicul cu o viteză mai mare decât cea maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus. La stabilirea vitezei ce constituie contravenţie se va avea în vedere viteza maximă admisă + 11 km pe sectorul de drum respectiv şi categoria din care face parte autovehiculul filmat.

Agentul constatator poate opri cel mult 1-2 autovehicule ale căror conducători au încălcat regimul legal de viteză, în afara părţii carosabile, iar acolo unde nu există condiţii, cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, pe acostament sau lângă bordură ori în spaţiile de parcare.

După oprirea unui autovehicul, agentul constatator trebuie să comunice conducătorului motivul opririi, viteza înregistrată, măsurile prevăzute de lege pentru fapta comisă, indicându-i, totodată, să aştepte în autovehiculul propriu întocmirea documentelor de constatare (numai la solicitarea conducătorului auto i se va demonstra viteza de deplasare).

La procedura filmării abaterilor ”din mişcare”, se interzice oprirea autovehiculelor care circulă pe sensul opus de deplasare al autovehiculului politiei rutiere.

La procesul-verbal de constatare a contravenţiei în mod obligatoriu se anexează probele acumulate referitoare la încălcarea comisă (foto, video).

Support Ukraine