Angajatul unei companii care presta servicii de vulcanizare a răpit mașina clientului și a avariat-o. Cine a suportat prejudiciul

Acum 5 ani, 3 luni - 20 Decembrie 2018, bizlaw
Illustration
Illustration
Un bărbat care și-a a lăsat automobilul de model BMW la o stație auto de vulcanizare din capitală, pentru repararea a două anvelope, l-a găsit a doua zi avariat pe o stradă din Chișinău.

Acesta a acționat în judecată compania care urma să repare anvelopele, solicitând despăgubiri materiale și morale pentru avarierea automobilului.

Dispariția mașinii a fost constatată de reclamant, care a mers la stația auto pentru a afla de ce întârzie să-i presteze serviciul solicitat. Acolo, bărbatul a văzut că automobilul său nu mai era unde l-a lăsat, solicitând intervenția poliției pentru căutarea mașinii.

Poliția a găsit mașina a doua zi în stare avariată, pe o altă stradă din capitală. Oamenii legii au stabilit că mașina a fost răpită de un angajat al stației, care fiind în stare de ebrietate, a urcat la volanul acesteia și a deteriorat-o.

Inițial, reclamantul a solicitat recuperarea prejudiciului suportat de către compania care administra stația, invocând că în perioada prestării serviciilor reclamantului, fără acordul proprietarului i-a permis salariatului său să răpească automobilul. Compania a refuzat să achite prejudiciul, care potrivit Raportului de evaluare a pagubei a constituit 245.179 lei.

Bărbatul a cerut și 100.000 de lei pentru repararea prejudiciului moral, invocând că a avut parte de mult stres şi stare psihică de discomfort, dar și repararea cheltuielilor de judecată.

Prin hotărârea Judecătoriei Chișinău din 3 mai 2018, a fost admisă parțial cererea reclamantului împotriva companiei și salariatului acestuia cu privire la recuperarea prejudiciului material și moral cauzat, instanța bazându-se pe Legea cu privire la protecţia drepturilor consumătorului

Instanța a dispus încasarea din contul companiei în beneficiul reclamantului a sumei de 245.179 lei cu titlu de prejudiciu material, 3.063 cu titlu de cheltuieli de judecare a pricinii şi 5.000 lei cu titlu de cheltuieli de asistenţă juridică acordată. Pretenția cu privire la prejudicial moral a fost repinsă.

Compania a mai fost obligată să achite taxa de stat de 7.355 lei.

Pârâta a atacat decizia primei instanțe cu apel, invocând că prejudiciul cauzat reclamantului nu a survenit în rezultatul răpirii mijlocului de transport, ci în rezultatul accidentului rutier, ce a avut loc la la o oră când angajatorul nu purta răspundere pentru acţiunile salariatului, iar legislaţia muncii nu prevede obligaţia angajatorului de a repara prejudiciul material cauzat persoanelor terţe de către salariat în afara orelor de program a acestuia.

Compania a mai pretins că prejudiciul nu a fost cauzat pe teritoriul staţiei de vulcanizare sau în cadrul prestării serviciilor de către companie.

Totuși, instanța de apel a respins apelul pârâtei și a menținut decizia primei instanțe prin care s-a dispus repararea prejudiciului din contul acesteia.

Compania a mai fost obligată să achite încă 3.000 de lei, cu titlu de cheltuieli de asistență juridică în apel.

Decizia este executorie, dar poate fi atacată cu recurs la CSJ.

Support Ukraine