Titi Aur, secretele campionului: Tehnica circulației mâinilor

Acum 8 ani, 5 luni - 10 Iulie 2016
Titi Aur, secretele campionului: Tehnica circulației mâinilor
Titi Aur, un campion de legendă ce nu mai are nevoie de nicio prezentare, vă dezvăluie câteva învățăminte privind conducerea auto desprinse din experiența sa de pilot de curse. Lecția 2: tehnica circulației mâinilor.

Acum, când știți să vă așezați în mașină, veți învăța cum trebuie folosite mâinile pentru o corectă și eficientă manevrare a comenzilor, care să evite surprizele neplăcute.

Un element foarte important, totuși de unii piloți ignorat, este buna circulație a mâinilor pe volan. Acordându-i, însă, atenția cuvenită, se obține o elegantă manevrare a volanului și evită situațiile în care, din cauza unei reacții neașteptate a mașinii, se bruschează volanul, dezechilibrând mașina.

Pe volan, mâinile trebuie menținute cât mai mult posibil pe orizontala acestuia, adică la orele 9 și 3, conform schiței în care volanul este comparat cu cadranul unui ceas.

În continuare, vom discuta despre cum trebuie mișcate mâinile la abordarea diferitelor tipuri de viraje. Cazul cel mai simplu, din acest punct de vedere este cel al virajelor rapide, adică cele cu rază mare. Pentru abordarea lor, mâinile nu se ridică de pe volan, ci pur și simplu acesta se rotește până la 90 grade stânga sau dreapta, în funcție de viraj. Nu uitați că în cazul mașinii de curse, raportul de transmisie al sistemului de direcție este mai mare decât în cazul mașinilor de stradă, ceea ce face ca, la același unghi de rotire al volanului, roțile mașinii de curse să vireze mai mult decât cele ale mașinii de stradă.

Pentru a continua discuția vom stabili trei categorii de viraje, în funcție de gradul de rotire al volanului: viraje de 1/4 de tur, viraje de 1/2 de tur și viraje de 3/4 ture de volan. Să luăm cazul virajului de stânga, pentru cel de dreapta mișcările fiind în oglindă.

La abordarea virajului de 1/4 de tur de volan, se desprinde mâna stângă de pe volan, se duce în partea de sus a acestuia (la ora 12) și se trage în jos de volan. În acest timp, mâna dreaptă se desprinde, dar rămâne plutind deasupra volanului, în dreptul orei 3. Când mâna stângă ajunge la ora 9, se apucă volanul și cu mâna dreaptă. Astfel, în mijlocul virajului, volanul este rotit, dar mâinile sunt pe orizontala acestuia, oferind posibilitatea oricărei manevre.

În cazul virajelor de jumătate de tur de volan, se desprinde mâna stângă și se deplasează lângă mâna dreaptă aproape de ora 3. Se apucă volanul și se rotește până când mâna stângă ajunge din nou la ora 9. Atenție și la mâna dreaptă. În timpul mișcării ea se desprinde de pe volan și se menține deasupra acestuia tot în poziția normală (ora 3). Când mâna stângă ajunge la ora 9 și dreapta apucă volanul.

Virajele de trei sferturi de tur necesită o mișcare mai amplă. Mâna stângă se desprinde și se rotește deasupra volanului, trecând peste ora 12 și peste ora 3, până când ajunge la ora 6, cotul fiind orientat către în sus. Se apucă volanul și se rotește, trecând pe sub mâna dreaptă, peste orele 3 și 12 până când mâna stângă ajunge la ora 9. În acest timp, mâna dreaptă se desprinde de pe volan, dar rămâne în dreptul orei 3, plutind deasupra acestuia până la terminarea mișcării mâinii stângi. La final, suntem din nou în mijlocul virajului, cu roțile virate și mâinile la orizontală, având posibilitatea de a manevra oricum volanul.

Revenirea se face la fel, numai că de această dată, mâna dreaptă se deplasează, iar stânga plutește deasupra volanului, în poziția ei (ora 9).

Trebuie evitată manevrarea cu mâna care urcă pe volan (care împinge volanul), fiind mai eficientă tragerea volanului, cu mâna care coboară. Mâinile nu trebuie să ajungă niciodată în interiorul volanului și niciodată nu se ridică ambele mâini de pe acesta. Pentru o bună orientare, în special pe teren alunecos se marchează partea superioară a volanului (ora 12) cu o bandă galbenă. Astfel, când mașina glisează și se fac mai multe manevre cu volanul, pilotul știe în ce poziție roțile sunt drepte.

Support Ukraine