TEST Seat Leon X-Perience 2.0 TDI – Aventurierul

Acum 8 ani, 4 luni - 5 Iulie 2016
TEST Seat Leon X-Perience 2.0 TDI – Aventurierul
Spațiu din belșug, imagine puternică, tracțiune impecabilă – break-ul de life-style cu gardă la sol mărită Seat Leon X-Perience îmbină robustețea unui SUV cu agilitatea pe care numai un turism clasic o poate oferi. Test cu dieselul de top 2.0 TDI 4×4 de 184 CP.

Mici sau mari, premium sau mass-market, indiferent de statut și de statură, SUV-urile sunt preferatele publicului în zilele noastre. Există, însă, și clienți care nu îndrăgesc alura impozantă a acestora, dar continuă să privească cu jind la avantajele unei gărzi la sol augmentate. Soluția nu poate fi decât o punte de legătură între cele două lumi: break-urile de life-style înălțate.
Audi, Skoda și VW au deschis calea cu Allroad, Scout și Alltrack. Acum a sosit rândul lui Seat să ne încânte cu propriul break cu valențe de SUV, Leon X-Perience. Derivat din actualul Leon ST, noul model e poziționat la granița dintre acesta și primul SUV veritabil al mărcii, Ateca. Vizual, Leon X-Perience se diferențiază clar de frații săi convenționali din gamă. Ornamentele din plastic de culoare neagră grefate de jur-împrejurul caroseriei și protecțiile argintii pentru praguri și parașocuri sunt cele care îl ajută să câștige o imagine puternică, memorabilă, cu influențe venite din lumea off-roaderelor veritabile.

Un alt detaliu menit să ne trimită cu gândul la un SUV get-beget este garda la sol de 172 mm, cu 27 mm mai generoasă decât cea a modelelor ST obișnuite. Un atu ce permite traversarea fără emoții a unor trasee off-road ușoare, de genul drumurilor forestiere sau de țară pietruite, însă nu și a celor extrem de abrupte sau de denivelate. Până la urmă, Leon X-Perience rămâne un atlet ce preferă rutele sinuoase, totul în perfectă armonie cu centrul de greutate coborât, ruliul minimal și direcția superbă.

Din fericire, nici setările specifice, sensibil mai ferme, ale suspensiei înălțate nu compromit amortizarea confortabilă tipică unei mașini de familie, grație trenului de rulare adaptiv DCC (serie) rigiditatea trenului de rulare putând fi ajustată în funcție de preferințele strict personale ale șoferului (cinci trepte – Eco, Normal, Comfort, Sport și Individual).

Sistemul de tracțiune integrală nepermanentă 4Drive este standard. În esență, un cuplaj Haldex de generația a cincea (identic pentru toate modelele grupului VW construite pe platforma MQB) distribuie variabil cuplul între cele două punți, într-un raport de maximum 50:50, întârzierile aferente transferului față/spate fiind imperceptibile, iar aderența, mereu cea optimă. Puntea față se bucură, suplimentar, de serviciile unui diferențial electronic XDS capabil să blocheze roata de pe interiorul virajului, pentru un plus de stabilitate.

Portretul dinamic al noului Leon X-Perience este creionat și de dieselul omnipotent prezent sub capotă, unitatea TDI de 2 litri (EA288), în iterația sa de top prezentă și pe Golf GTD. Datele vorbesc de la sine: 184 CP și, cel mai important, 380 Nm disponibili de la numai 1.800 rpm. Un motor curat și rafinat, cu presiune de injecție înaltă (2.000 bar), arbori de contra-echilibrare și un consum redus de 4,9 l/100 km (doar 0,1 l/100 km în plus față de Leon ST), caracterizat nu doar prin verva cu care animă break-ul iberic, ci și prin grija pentru mediu, ilustrată de sistemul catalitic selectiv (SCR) de neutralizare a celebrelor emisii NOx.

Nimic de reproșat nici în privința cutiei DSG cu dublu ambreiaj cu șase trepte, care susține fără ezitări deranjante dezvoltarea progresivă a resurselor de putere și cuplu. Iar pentru cârcotași, Seat oferă și un mod de schimbare manuală a treptelor, acompaniat de padele dedicate, grefate pe coloana de direcție.
Poate singurul detaliu ce intimidează, la prima vedere, este prețul, însă diferența de aproximativ 3.000 euro ce desparte X-Perience de un ST 2.0 TDI 184 CP clasic în versiunea FR este perfect justificată prin prezența unor dotări exclusive (tracțiune 4×4, suspensie DCC). Trebuie spus și că display-ul color standard de 5 inch are o diagonală prea mică, nici touchscreen-ul aferent sistemului de navigație opțional (1.000 euro) nefiind prea generos: 6,5 inch.

Nota bene: oferta de spațiu vastă și portbagajul imens de 587-1.470 litri sunt practic neschimbate față de cele cu care se laudă breakul convențional ST. Aviz familiștilor de carieră.

Support Ukraine