Reinventarea brandului Renault e completă. Pentru francezi, revoluția a început odată cu apariția ludicului Clio IV, în 2012, promotorul unui limbaj de design emoțional ce avea să intre negreșit în grațiile publicului european. Au urmat alte lecții de stil numite Captur, Espace, Kadjar sau Talisman, toate semnate de magistralul Laurens van den Acker. Tot ceea ce mai lipsea era un hatchback seducător, dar convențional, de segment C: noul Megane.
Dacă generația anterioară promova o imagine conservatoare, de inspirație germană, noul model are de partea sa un design emoțional. Construit pe noua platformă modulară CMF a Alianței Renault-Nissan, folosită deja cu succes de Kadjar și Talisman, Megane IV se numără printre cele mai late modele din clasa compactă (1,81 m), particularitate plăcut complementară agresivității induse de amprenta luminoasă inimitabilă a noilor blocuri optice full-LED Pure Vision (serie la Intens), cu becurile diurne ce urmează fidel silueta umerilor proeminenți ai caroseriei. Posteriorul este, de asemenea, distinctiv, stopurile ce se unduiesc până aproape de centrul hayonului, la numai câțiva milimetri de îngemănare, întorcând multe priviri admirative.
Și dimensiunile exterioare sunt complet diferite de cele ale predecesorului. Noul Megane este cu 6,5 cm mai lung (4,36 m) și cu 25 mm mai scund (1,45 m) decât modelul anterior. Ampatamentul (2,67 m) și ecartamentele față/spate (1,59 m) au crescut, de asemenea, cu 2,8 cm, respectiv 4,7 și 3,9 cm. Interiorul este generos, reflectând corect aceste cifre, mai ales la nivelul locurilor din spate, unde chiar și persoane de 1,85 metri vor sta confortabil, cu rezerve aferente spațiului dedicat genunchilor net inferior celui oferit de VW Golf sau Opel Astra.
Portbagajul cu un volum de 384-1.247 litri se numără printre cele mai încăpătoare din segment, Megane surclasându-și sensibil la acest capitol majoritatea rivalilor direcți (Golf 380 litri, Astra 370 litri). Modularitatea nu e fără cusur: în absența reglării pe înălțime a podelei, rabatarea banchetei (standard 1/3-2/3) generează un prag incomod, iar marginea de încărcare este nefiresc de elevată pentru o mașină dedicată, în primul rând, familiștilor.
Progres prin calitate
Urmând exemplul sedanului de clasă medie Talisman, finisarea țintește clasa premium, grija pentru detalii fiind acută oriunde ai privi. Acuratețea asamblării se înscrie în registrul germanic. Partea superioară a planșei de bord și majoritatea zonelor vizibile sunt scăldate în plastice fine, plăcute la atingere, puținele excepții fiind detectate în perimetrele uzuale: torpedoul și capitonajele ușilor. Ambianța poate fi pasională sau elegantă, grație luminilor de atmosferă, discrete, personalizabilă în cinci nuanțe tonice: roșu, verde, albastru, mov și galben.
Și în ceea ce privește ergonomia, Megane ține cu tot dinadinsul să fie diferit. Inspirată de la același Talisman, consola centrală reunește doar 11 butoane și două comutatoare rotative. Totul, de la navigație până la funcțiile audio sau la setările mașinii, intră sub bagheta centralei multimedia R-Link 2 și a touch-screen-ului său îndrăzneț de 8,7 inch (1.000 euro cu sistem audio Bose cu 8 difuzoare și subwoofer inclus, serie display de 7 inch), dispus în format portrait, în stilul Tesla – unic în clasa compactă. Pentru conservatori, Renault a ancorat la extremitatea dreaptă a tabletei șase scurtături utile (volumul radioului, revenire la meniul principal etc.), comenzile climatizării fiind, de asemenea, accesibile independent de ecran – doar parțial, direcția curenților de aer sau activarea/dezactivarea aerului condiționat pot fi comandate doar din R-Link. Meniul va fi familiar fanilor Android, complexitatea navigării printre capitolele și sub-capitolele sale fiind similară. Instrumentele de bord sunt cel puțin la fel de avangardiste, cu un display central configurabil de 7 inch (serie, ceasuri pe fundal roșu, verde sau albastru, vitezometru sau turometru aduse în prim-plan, în funcție de modul de rulare ales), încadrat de două ecrane TFT dedicate funcților clasice (nivelul combustibilului, temperatura apei).
Acompaniat de o gamă de motorizări preponderent turbo (cu două unități TCe de 1,2 litri/130 CP și 1,6 litri/205 CP, trei versiuni diesel, de 1,5 litri/90 sau 110 CP și 1,6 litri/130 CP, respectiv o singură unitate aspirată pe benzină, de 1,6 litri și 115 CP), Megane respectă filozofia eco trasată de limuzina Talisman – cilindree minimă, eficiență maximă. Vedeta gamei se conturează sub forma dieselului de top, un motor rafinat cu patru cilindri și o singură turbină, ale cărui resurse pot fi descrise drept arhi-suficiente pentru o paletă largă de stiluri de condus. Creditat cu 130 CP și un cuplu maxim de 320 Nm, disponibil de la 1.750 rpm, acesta se descurcă onorabil cu cele 1.393 kg ale mașinii, vivacitate palpabilă chiar și în palierul superior de turații, la aproximativ 3.500 rpm. Mariajul cu transmisia manuală cu șase trepte este unul reușit, regimul sonor și consumul fiind menținute la cote extrem de reduse: medie de 5-6 l/100 km în traficul real versus 4,0 l/100 km, oficial. Renault oferă și cinci moduri de rulare, reunite sub umbrela sistemului Multi-Sense (serie), de la Neutral, la Comfort, Eco, Sport sau configurabilul Perso, acestea transfigurând caracterul motorului, al direcției sau al cutiei de viteze. Șoferul este singurul în măsură să aleagă ritmul preferat: Mozart (rulare economică), Chopin (tempo calm) sau Wagner (sportivitate brută)?
GT pentru familie
Dinamic, Megane preferă partitura grand-tourer-ului relaxat, suficient de incisiv, însă, pentru a ataca VW Golf cu propriile arme: o ținută de drum sigură și o amortizare confortabilă. Zgomotele transmise de suspensie sunt, în general, ținute la distanță de urechile pasagerilor, calitatea suprafeței de rulare având o influență marginală în acest sens. Doar trecerea peste denivelările ample generează un fenomen neplăcut de „pompaj” al punții din spate semi-independente, trădând melanjul neinspirat dintre bucșele și arcurile mai rigide aferente setărilor pentru drumuri grele dedicate pieței din România. Suspensie adaptivă? Dotare tabu în cazul noului Megane. Pentru precizia înscrierii în viraje nu avem decât cuvinte de laudă: ruliu minim și intervenții corecte, deloc intruzive venite din partea sistemului ESP. În materie de feeling al direcției, ne-am dori, totuși, mai mult. Renault are soluția: Megane GT și direcția sa integrală 4Control.