Astfel, Primăriile și autoritățile raionale vor aloca pentru întreținerea și reparația drumurilor locale 750 milioane lei în loc de 1.2 miliarde de lei cât ar trebui să fie acumulați în condițiile când toți posesorii de autovehicule achită taxa rutieră. Declarațiile aparțin economistului IDIS Viitorul, Veaceslav Ioniță.
Potrivit specialistului în economie, problema s-a declanșat în anul 2014, atunci când pentru a treia oară consecutiv a fost majorată taxa rutieră.
"Astfel, conform estimărilor noastre până în anul 2014 toți posesorii de automobile plăteau taxa rutieră. Reamintim că pentru un automobil cu capacitatea motorului de 2.000 cm3 în anul 2011 taxa anuală era de 108 lei. Apoi în 2012 a fost majorată de peste două ori până la 250 lei, dar cetățenii continuau să o plătească fără mari probleme. Limita critică a fost atinsă în anul 2014 când taxa pentru o mașină de 2.000 cm3 a crescut cu încă 60% până la 400 lei/anual, cea ce a provocat primul val de neplată. Astfel în 2014 taxa rutieră a crescut cu 60%, numărul de autovehicule s-a majorat cu 37 mii de unități până la 830 mii, în timp ce taxa rutieră colectată a scăzut cu 20 milioane lei de la 320 milioane lei în 2013 la 298 milioane lei în 2014. De atunci taxa rutieră a mai cunoscut două majorări iar în prezent constituie 1.200 lei pentru un automobil de 2000 cm3, cea ce este de 11 ori mai mult decât acum 7 ani în urmă", scrie Ioniță.
Potrivit studiului se estimează că circa 40% din posesorii de autovehicule nu achită taxa rutieră și respectiv nu efectuează revizia tehnică a unității de transport. Estimările au fost confirmate și de reprezentanții Agenției de Servicii Publice în timpul audierii Raportului Curții de Conturi pe marginea Fondului Rutier în Comisia Parlamentară de Control a Finanțelor Publice din data de 19.02.2020.
Cumulativ, din anul 2014 Autoritățile publice locale au ratat 2.9 miliarde lei, ceea ce reprezintă 70% din bugetul lor actual pentru întreținerea drumurilor locale.