SFATURI UTILE: Cum vindem o masina second hand?

Acum 8 ani, 6 luni - 4 Iunie 2016
SFATURI UTILE: Cum vindem o masina second hand?
Cum vindem o masina second hand? Nefiind specialist în vânzări şi nici samsar de maşini, care cunosc toate chiţibuşurile şi şmecheriile, ci doar un amator care doreşte să-şi vândă cât mai bine propriul automobil, este foarte important să eliminăm din start unele greşeli.

1. Alegerea momentului  când se poate vinde maşina. Este o întrebare cu răspunsul cel mai uşor de aflat fiindcă de-a lungul unui an sezonul cald este cel mai propice vânzării de automobile, remarcându-se mai mult primăvara şi toamna. În schimb iarna, în sezonul rece, se înregistrează mai puţine vânzări şi va fi mai greu s-o vindem. Contează momentul vânzării şi pentru diverse modele de maşină, fiindcă trebuie ştiut că un model cabrio sau un roadster se vând bine doar vara, în schimb iarna aproape deloc.

De asemenea, contează mult şi perioada din lună când punem maşina la vânzare deoarece anunţurile postate au o perioadă de valabilitate limitată, iar probabilii clienţi nu au tot timpul bani pentru achiziţia ei (la jumătatea lunii este cel mai bine să fie valabil anunţul fiindcă atunci îşi primesc oamenii salariile, în schimb la sfârşitul lunii, când sunt de achitat  diverse facturi sau rate la împrumuturile anterioare, cumpărători vor fi mai puţini).

  1. Să stabilim cui vindem maşina. Deşi orice potenţial cumpărător care are bani este acceptabil este bine totuşi să selectăm clienţii.

Astfel, nu este indicat să ne ducem cu maşina la un dealer de automobile second hand  şi să credem că acela ne va oferi preţul bun la care ne-am gândit când am plecat de acasă. Orice dealer va încerca să o cumpere la un preţ cât mai mic posibil, pentru ca revânzând-o să obţină cât mai mult profit. De asemenea, nu este indicat să o vindem unui samsar de maşini pentru aceleaşi considerente enumerate mai sus. Sunt în schimb de preferat clienţii tineri care vin însoţiţi de părinţi sau de vreun meseriaş pentru a-şi achiziţiona o maşină rulată după ce au obţinut permisul de conducere şi au făcut rost de ceva bani.

  1. Cum prezentăm maşina clienţilor? Maşina trebuie să fie în stare tehnică bună şi cu o întreţinere satisfăcătoare. Asta înseamnă că înainte de fotografierea sau postarea anunţului de vânzare maşina trebuie curăţată foarte bine atât la exterior cât şi la inteior. Efectuaţi încărcarea de completare a bateriei la un redresor şi completarea nivelelor plinurilor cu fluide de lucru (ulei de motor, lichid de frână, lichid de răcire etc) fiindcă un eventual cumpărător poate verifica cu uşurinţă nivelul acestora, iar plinurile aflate sub nivel arată o lipsă de grijă a proprietarului. Efectuaţi şi micile reparaţii necesare, fiindcă un geam care nu se închide, un bec de far ars sau o jantă îndoită nu fac  reclamă bună pentru vânzare.

În mod deosebit trebuie să remediaţi problemele apărute la sistemele de frânare şi de direcţie pentru ca autovehiculul pe care îl veţi vinde să fie sigur pe drumurile publice pentru eventualul cumpărător şi să nu-l aveţi ulterior pe conştiinţă. Evitaţi totuşi să înlocuiţi unele piese importante cum ar fi kitul de ambreiaj, kitul de distribuţie sau anvelopele deoarece sunt scumpe. Nu trebuie să vă lansaţi nici să faceţi reparaţii mari (înlocuirea unor elemente metalice, chituirea şi vopsirea întregului automobil etc.) deoarece necesită sume importante pe care nu le veţi recupera niciodată prin vânzarea maşinii. Este de preferat să faceţi micile  retuşuri cu vopsea, să lustruiţi caroseria şi să înlocuiţi unele elemente care nu costă prea mult (eventual înlocuiţi covoraşele din cauciuc uzate).

  1. Să o expunem spre vânzare cât mai bine. Există mai multe modalităţi de prezentare.

Este de preferat postarea fotografiei şi a principalelor caracteristici pe un site Internet. Fotografia maşinii trebuie să fie color şi de bună calitate, trebuie evitată fotografierea maşinii murdare. Cumpărătorii interesaţi  pot fi invitaţi s-o vadă în faţa garajului sau în faţa blocului unde o parcaţi de obicei. Alte modalităţi ar fi afişarea anunţului în  ziarele locale la rubrica vânzări auto  sau postarea lui pe locul de parcare de la domiciliu, direct sub parbrizul sau luneta maşinii. O altă posibilitate ar fi s-o expunem la târgul de maşini unde numărul celor veniţi să caute o maşină este mult mai mare. În oricare dintre aceste  situaţii trebuie să evitaţi să postaţi anunţuri cu detalii mincinoase care pot fi descoperite uşor pe timpul încercărilor la vânzare. Un anunţ corect trebuie să conţină datele despre maşină existente în cartea de identitate şi în talon precum şi numărul dvs. de telefon la care puteţi fi contactaţi.

  1. Ce verificări acceptaţi la maşină de către cumpărător? Cumpărătorul poate verifica exteriorul sau interiorul maşini, dar şi buna funcţionare a tuturor comenzilor şi a motorului. Pentru o verificare mai amănunţită în rulaj nu trebuie să lăsaţi maşina pentru testare pe mâinile unui necunoscut dacă nu sunteţi şi dvs. lângă el la volan. Este de preferat să mergeţi împreună cu el la un service pentru verificări. Nu veţi lăsa niciun necunoscut singur la volanul maşinii dacă nu sunteţi şi dvs.la bord lângă el fiindcă riscaţi să rămâneţi singur pe şosea făcând semne disperate pe drum în urma ei.
  1. Pregătiţi documentele maşinii. Este corect să aveţi notate în cartea de service a maşinii toate intervenţiile făcute de reparatori precum şi evidenţa reviziilor, a înlocuirii plinurilor şi chiar o listă a materialelor consumabile înlocuite de-a lungul timpului pentru ca un cumpărător serios să-şi poată face o imagine exactă despre istoricul ei. Este obligatoriu să aveţi toate actele maşinii asupra dvs. (talonul, cartea de identitate a vehiculului, cele două rânduri de chei, precum şi asigurarea RCA valabilă, iar la deplasări în afara localităţii şi rovinieta) şi să nu le daţi nimănui  până nu aţi semnat actul de vânzare şi nu aţi luat toţi banii.
  1. Stabilirea unui preţ de vânzare corect. Este de fapt lucrul cel mai important. Deşi veţi dori să vindeţi cât mai bine maşina există criterii de stabilire a valorii de revânzare la automobilele rulate ce sunt publicate de firmele de asigurări sub forma unor tabele, pe care este bine să le ştiţi. În aceste tabele valoarea este apreciată după vechimea maşinii în ani de la data fabricaţiei considerându-se un rulaj mediu anual acceptat de 10.000-15.000 km. Valoarea de revânzare, este influenţată, în mod hotărâtor de kilometrii reali rulaţi în plus sau în minus faţă de valorile medii acceptate, dar pot apare şi alte fluctuaţii de preţ determinate de echipamentele suplimentare existente pe ea şi de starea tehnică şi de întreţinere actuală. Toate acestea pot adăuga sau scădea preţul de revânzare din tabel cu procente situate între 5-15%. Chiar şi faptul că maşina se vinde de primul proprietar şi nu de un samsar constituie un avantaj pentru a obţine un preţ mai bun. De asemenea, un model vechi,  dar puţin rulat şi aflat în stare bună de întreţinere, este favorabil vânzării la un preţ mai bun.

Este bine să comparaţi preţul cerut de dvs, cu cele afişate de alţii din târg care au acelaşi model la vânzare, cu aceeaşi vechime şi cu un număr de kilometri rulaţi apropiat fiindcă preţul real îl dă totuşi târgul de maşini rulate.

Este un fapt real că preţul începe să scadă încă din momentul când ai cumpărat maşina şi ai ieşit cu ea pe poarta dealerului cu cel puţin 10%, apoi scăderea poate ajunge la sfârşitul anului chiar la 20% în funcţie de rulaj. Devalorizarea   va continua apoi cu 5-8% pe an.

Şi după provenienţa lor, unele maşini se devalorizează mai mult, iar altele mai puţin. Cele fabricate în Germania, de exemplu, recunoscute pentru buna lor fiabilitate, se devalorizează mai puţin în timp, iar cele fabricate în alte ţări, precum Italia, Franţa sau România ceva mai mult.

Practic, dacă analizezi preţurile din târg, vei observa că preţul unei maşini cu trei sau patru ani vechime, având un rulaj mediu anual până la 15.000 km, poate coborâ chiar până la 50% din preţul uneia noi. O metodă simplă şi rapidă de stabilire a preţului unei maşini rulate (care nu a depăşit  rulajul anual menţionat mai sus) este următoarea: după primul an aplicaţi o reducere de 20%, iar în anii următori scădeţi încă 6-7% în fiecare an.

Support Ukraine