Şi în Barcelona se plăteşte similar, iar moldovenii au spus în sondaje de opinii cât sunt gata să plătească şi exact aceleaşi sume s-au regăsit în regulament, a declarat primarul Chişinăului, Ivan Ceban.
Funcţionarii de la primărie s-au plâns că s-a vehiculat foarte mult preţul mare al acestor abonamente anuale, dar s-a menţionat mult mai puţin de taxele pe oră, care sunt de 20 lei în centru, 15 lei pentru Zona 2 şi 10 lei pentru restul oraşului.
Aparent, nu sună ca un preţ mare pentru cei ce vin ocazional în centrul Chişinăului şi găsesc un loc de parcare, pentru care să plătească asemenea sume. Dar problema intervine atunci când cineva vine în fiecare zi în centru sau cineva care locuieşte în centru, iar sumele plătite pe oră, în fiecare zi, ar fi deja împovărătoare. Reprezentanţii primăriei au menţionat ieri că locuitorii din centru n-ar mai plăti aceste taxe mari pe timp de noapte şi astfel varianta de plată pe oră ar fi cumva mai acceptabilă.
Toate aceste justificări sunt un pic ambigue, însă, pentru că aşa cum analizam acum câteva zile, în regulament sunt incluse limite de maxim 4 ore de parcare în zonele centrale, iar aceste excepţii şi particularităţi nu erau incluse în mod explicit. Pe lângă asta, nici abonamentul de 28.800 lei pe an nu-ţi garantează nimic decât faptul că ai taxa achitată pe timp de un an. Iar dacă munceşti în centru şi trăieşti într-un alt sector, nu e nicăieri stipulat că abonamentul mai scump ar putea acoperi şi alte regiuni mai ieftine.
Iar cei de la primărie au adus exemplul Barcelonei, motivând că în Barcelona rezervarea unui loc de parcare costă 150 euro lunar, deci 1.800 euro anual, ceea ce echivalează cu 34.600 lei la cursul actual. Astfel, Chişinăul cu 28.800 lei, ar aplica 83,2% din costul unei taxe anuale din Barcelona, sau cel puţin aşa a gândit primăria Chişinău această taxă.
Iar explicaţia finală vine de la primarul Ivan Ceban, care spune că au existat sondaje de opinie care au întrebat şoferii din Moldova cât ar fi gata să plătească pentru un loc de parcare în centru, şi exact acele cifre s-au regăsit acum în regulament. Deci abordarea primăriei a fost una care a pus un preţ maxim posibil, cât ar rezista şoferii se plătească, nu una minim posibilă, care să acopere nişte costuri şi să producă un efect de descurajare a traficului din centru drept scop final.
Trebuie să spunem, însă, că sondajele au întrebat despre costurile pe oră, şi au conţinut şi condiţionalitatea că aţi fi gata să plătiţi pentru un loc în centru, dar să ştiţi că aveţi unde parca, în loc să facă cercuri repetate ca acum în căutarea unui loc. Respectiv, şoferii n-au fost întrebaţi cât ar fi gata să plătească anual, ca să fi răspuns toţi cu sume apropiate de 30.000 lei, şi primăria să fi făcut o medie acum.
Includem mai jos încă o dată lista completă de taxe pentru parcare, propuse de primăria Chişinău, care urmează a fi dezbătute public la 7 august, ora 14:00, în sediul preturii Chişinău.Abonamentele pot fi de 7 zile, 30 zile, 90 zile, 180 zile şi 365 zile. Includem mai jos extrasul din regulament cu tarifele propuse pentru fiecare zonă şi fiecare din aceste termene.
(1) Pentru Zona 1 se stabilesc următoarele tarife:
(2) Pentru Zona 2 se stabilesc următoarele tarife:
(3) Pentru Zona 3 se stabilesc următoarele tarife:
(4) Pentru parcările de tip PARK&RIDE se stabilesc următoarele tarife:
Alte detalii de analiză din regulament le poţi vedea în articolul nostru anterior unde analizam acel document şi curiozităţile din el.
ştiri asemănătoare